Normes europees

Les agències no en podran exigir més del 25% del viatge combinat per endavant

Les agències no en podran exigir més del 25% del viatge combinat per endavant

EFE

4
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

La pandèmia de covid-19 fa tres anys i la fallida d’un turoperador de la talla de Thomas Cook van posar en perill els drets dels passatgers i van deixar al descobert l’existència de llacunes importants en la legislació europea.

L’Executiu comunitari ara intenta tancar bretxes amb noves propostes per reforçar la normativa sobre drets de passatgers que viatgen amb avió, tres i autobús a la Unió Europea, particularment en matèria de reemborsos. Per exemple, el pagament per endavant que podran demanar les agències per un viatge combinat no podrà superar el 25% ni s’haurà d’abonar la factura total del viatge abans de 28 dies que es produeixi.

«Durant la pandèmia, els consumidors van haver de fer front a cancel·lacions massives o dificultats respecte als reemborsos dels viatges combinats cancel·lats per part dels operadors turístics i les agències de viatges. Hem extret les conclusions d’aquestes deficiències en aquesta revisió de la Directiva sobre els viatges combinats i va decidir reforçar la protecció dels viatgers», ha explicat el comissari de justícia, Didier Reynders, durant la presentació del nou paquet de propostes.

Brussel·les afirma que amb els canvis proposats s’enforteixen i aclareixen drets dels passatgers i obligacions i responsabilitats de les agències de viatges combinats, que hauran d’informar sempre amb claredat si una combinació de serveis constitueix un viatge combinat. La proposta posa negre sobre blanc que els pagaments per endavant dels viatgers de viatges combinats tindran un límit del 25%, excepte si les agències s’enfronten a costos que justifiquin un pagament a compte més elevat, per exemple, perquè han de pagar per endavant el preu íntegre del bitllet a la companyia aèria. A més, els organitzadors tampoc podran sol·licitar el pagament total abans de 28 dies abans de l’inici del viatge combinat.

La proposta, que ara haurà de ser negociada pel Parlament Europeu i Consell, també planteja agilitzar la devolució dels pagaments. Els viatgers continuaran tenint dret al reembors en un termini de 14 dies mentre que les agències de viatges combinats –la majoria petites i mitjanes empreses segons Brussel·les– tindran dret a un reembors per part dels proveïdors de serveis en un termini de 7 dies. La normativa també aclareix que en cas de cancel·lació, els viatgers podran optar entre un reembors i un bo. En cas d’optar pel val, els passatgers hauran de ser informats prèviament de les característiques d'aquest, es reemborsaran automàticament si no s’utilitzen abans que finalitzi el seu període de validesa, i estaran coberts per la protecció contra la insolvència.

Persones amb mobilitat reduïda

«Volem solucionar tres llacunes principals amb aquestes propostes. Primer, assegurar que els passatgers estan igualment protegits quan reservin els seus bitllets amb intermediaris. Segon, estendre la protecció als passatgers que combinin diferents modes en un viatge. I tercer, millorar l’assistència especial per als passatgers amb discapacitat», ha explicat la comissària de transports, Adina Valean.

Per exemple, les persones amb mobilitat reduïda que passin d’un mode de transport a l’altre durant el seu viatge seran assistides en els punts de connexió pels transportistes i els operadors de terminal si viatgen sota un únic contracte de transport o quan viatgin a través de nodes multimodals de passatgers. A més, si una companyia aèria obliga un passatger amb discapacitat o una persona amb mobilitat reduïda a viatjar acompanyat per algú, perquè necessita assistència per complir els requisits de seguretat aèria (per exemple, per cordar el cinturó de seguretat), la companyia aèria estarà obligada a transportar l’acompanyant de manera gratuïta i, quan sigui possible, a col·locar-la junt amb el passatger a qui presta assistència. Aquest dret ja existeix quan viatja en tren, barco o autobús o autocar.

Autoregulació sobre equipatge de mà

Notícies relacionades

De moment, en el que no entra la Comissió Europea és a regular l’equipatge de mà permès a la cabina dels avions. La comissària de Transports és de l’opinió que és el mateix sector qui ha d’intentar, en primer lloc, posar-se d’acord i acordar uns estàndards harmonitzats sense que Brussel·les s’entremeti en el que ha denominat «microgestió» de la indústria. No obstant, no descarta arribar a actuar si fes falta. «Espero que la indústria doni una resposta en un termini raonable de temps», ha explicat Valean.

«Si no es fa res en un temps raonable ens reservem el dret a fixar una norma d’aquest tipus però espero que el mateix sector serà capaç de fer-ho en un termini de temps curt», ha afegit recordant que els criteris han de ser transparents i que els usuaris han de tenir tota la informació al comprar-se el bitllet de manera que coneguin amb claredat condicions de l’equipatge, tant en cabina com al celler de l’avió. Valean ha recordat també que hi ha una sentència del TJUE que dictamina que els passatgers han de poder portar gratuïtament una quantitat d’«equipatge de mà raonable».