Aviació

Luis Gallego, conseller delegat d’IAG: «Volar serà més car perquè descarbonitzar l’aviació costa diners»

El líder del hòlding matriu d’Iberia i Vueling rep el premi a empresari de l’any de la Cambra de Comerç Espanya-EUA

Luis Gallego, conseller delegat d’IAG: «Volar serà més car perquè descarbonitzar l’aviació costa diners»

EFE/ Javier Lizon

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Quan la Cambra de Comerç Espanya-Estats Units va decidir elegir Luis Gallego com a empresari de l’any, un guardó que s’entrega aquest dilluns a la nit a Nova York, va destacar el conseller delegat d’IAG no només per consolidar en el panorama global del sector de l’aviació el hòlding que inclou Iberia i Vueling, sinó també pels seus «esforços en l’àrea de la sostenibilitat». És un afany amb què Gallego mostra convicció, tot i que sap també l’impacte que té i tindrà en els usuaris. «Volar serà més car, perquè descarbonitzar l’aviació costa diners», ha assegurat en una trobada amb la premsa espanyola hores abans de la gala.

Gallego acompanya la seva dosi de realisme amb una defensa del seu pla de transformació i les mesures d’eficiència que està adoptant IAG «perquè aquest impacte en els costos sigui menor i no s’hagi de traslladar a les tarifes». I destaca, per exemple, que el seu va ser el primer grup d’aerolínies europeu compromès a utilitzar per al 2030 un 10% de combustible d’aviació sostenible (SAF per les seves sigles en anglès), el primer a nivell mundial que es marca com a meta zero emissions netes el 2050 i un dels tres que han obtingut la millor qualificació del Carbon Disclosure Project.

L’aposta pel SAF 

Davant la conversa creixent sobre el potencial de l’avió d’hidrogen per a vols de curt i mitjà radi, que podria arribar per al 2035, l’empresari adverteix que «reemplaçar tota la flota podria portar 30 anys». I tot i que assegura que per a aquests vols de distància curta i mitja «hi pot haver altres solucions», com avions de pila d’hidrogen per a aviació regional, en els quals ja estan invertint, o tecnologies de captura de carboni, «per als de llarg recorregut, responsables del 80% de les emissions de CO2, no hi ha més solucions que el SAF».

Gallego recorda que aquest combustible costa entre quatre i cinc vegades més que el querosè per la seva escassetat al mercat i aplaudeix la política d’incentius per produir-los que es realitza als EUA, d’on l’any que ve importarà IAG importarà aquest combustible.

Gallego també ha mostrat esperança que a Europa pugui avançar la proposta d’establir el «cel únic europeu», una transformació que permetria volar en una línia més recta davant els zig-zags a què actualment obliguen els controls de trànsit aeri nacionals. Segons estudis que maneja IAG, això podria suposar una reducció en l’ús de combustible i per tant d’emissions del voltant del 10%.

 

«Solucions, no restriccions»

Aquesta triple via marcada per IAG per a la sostenibilitat també l’ha recolzat Fernando Candela, president i conseller delegat d’Iberia, que l’ha defensat, davant la proposta del PSOE i Sumar d’«impulsar» la reducció de vols curts.

 «Les mesures efectives que es poden prendre per a la descarbonització passen per l’ús de combustibles sostenibles, una cosa que és sobre la taula i es pot utilitzar a curt termini; pel cel únic europeu i per una intermodalitat real i efectiva», ha dit Candela, que ha defensat «donar solucions tècniques a problemes concrets i aportar solucions, no restriccions».

Notícies relacionades

Candela no ha volgut detallar quines rutes es podrien veure afectades, però ha recordat que en tenen cinc amb Madrid en l’entorn de les dues hores i mitja: Barcelona, València, Alacant, Màlaga i Sevilla, i ha destacat que «aporten principalment passatgers de connexió», que arriba per viatjar a llarg radi. «El que passaria al final és que aquests passatgers per venir a Nova York en comptes de per Madrid vindrien per París, amb la qual cosa no estaríem aconseguint objectius i les emissions serien més grans al nostre territori», ha dit. “