Recurs d’empara
Santos Cerdán es dirigeix al TC perquè corregeixi el Suprem i el deixi en llibertat
Argumenta que l’alt tribunal el manté pres a l’atribuir-li al direcció de la presumpta trama de corrupció investigada sense proves per mirar de fer-lo confessar, cosa que és inconstitucional

La defensa de l’expolític socialista Santos Cerdán s’ha dirigit al Tribunal Constitucional amb l’esperança que corregeixi el Tribunal Suprem i decreti la seva posada en llibertat. Després del revés que va suposar que la Sala Penal ratifiqués la decisió del jutge Leopoldo Puente, els advocats Jacobo Teijelo i Benet Salellas, argumenten que l’alt tribunal vulnera els drets del seu client a l’atribuir-li la direcció de la presumpta trama de corrupció investigada sense proves, de tal manera que hauria de ser ell qui aportés les de descàrrec, en el que entén un intent que confessi i això és inconstitucional.
El recurs, de 25 pàgines, afirma que «el que ve a dir de manera directa el Tribunal Suprem és que la càrrega de l’absència de proves que en aquest moment pateix la imputació del senyor Cerdán recau» sobre ell mateix «i que per això es justifica el seu empresonament preventiu», quan, «afortunadament, en el nostre sistema constitucional, aquesta no és una finalitat legítima de la presó preventiva, ja que suposa una flagrant vulneració al dret a la presumpció d’innocència, al dret a no incriminar-se i és contrari al dret a la integritat moral i definitiva al dret a la dignitat de la persona».
L’escrit afirma que mantenir a la presó persones amb l’esperança que declarin és contrari a les recomanacions que el relator especial de les Nacions Unides sobre la Tortura i altres Tractes o Penes Cruels, Inhumans o degradant va elevar a la Comissió de Prevenció del Delicte i Justícia Penal, perquè no portés a terme aquesta pràctica per ser «una flagrant vulneració a la prohibició d’atemptar contra la integritat moral i la dignitat de la persona».
Notícies relacionades«És per això que aquest Tribunal Constitucional ha sigut especialment contundent a sancionar decisions de jutjats d’instrucció que feien ús de la presó preventiva buscant satisfer altres finalitats no constitucionalment admissibles, com una anticipació de la pena, per impulsar la instrucció, per sufocar una alarma social o per pressionar l’investigat perquè aporti proves de la seva culpabilitat o aconseguir una confessió», afegeix la defensa.
«En vista de la ingent càrrega de treball d’aquest Tribunal Constitucional i la lenta tramitació dels recursos d’empara que provoca, que la resolució sobre el fons –de la qual aquesta part té fundades esperances que serà de signe estimatori– no tindrà sentit en tant que el senyor Cerdán haurà de ser posat en llibertat ‘ex lege’ en el moment que es compleixin els sis mesos des del seu empresonament», conclou.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Canvis a l’octubre Així serà la nova 2 en català: una desconnexió amb Gemma Nierga, Oriol Nolis i Jordi Basté
- El bus X3, la nova línia exprés de TMB, dobla el nombre de viatgers
- No és delicte i no hi ha prova suficient
- Viatge oficial Un tifó impacta en el viatge de Salvador Illa a la Xina: una nit a Wuhu sense maleta
- Intervingut un grup de monges acusat d’actuar com una secta
- Necrològiques Mor Lorena Blanco: un infart acaba amb la vida de la fisioculturista als 37 anys
- ‘Streaming’ Netflix elimina el Pla Bàsic: data de desaparició i noves opcions
- Drets humans El Consell d’Europa denuncia casos de maltractaments en presons de Catalunya i comissaries dels Mossos
- Entrevista Samantha Hudson: «Una té por quan veus que amb cada canvi de Govern perillen els teus drets fonamentals»
- Visita oficial d’Illa Els ports de Barcelona i Xangai pacten crear un corredor marítim de zero emissions