Vehicles adquirits entre el 2006 i el 2013

L’OCU inicia les demandes per defensar 4 milions d’usuaris afectats pel càrtel dels cotxes

L’OCU inicia les demandes per defensar 4 milions d’usuaris afectats pel càrtel dels cotxes
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha presentat les primeres demandes col·lectives per defensar uns 4 milions d’usuaris afectats pel càrtel dels cotxes entre els anys 2006 i 2013. Durant aquest període, 21 marques de fabricants i distribuïdors es van aliar per pactar preus, segons va afirmar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència el 2016, cosa que va suposar que molts consumidors paguessin pels seus vehicles un preu més alt que el que haurien d’haver pagat. L’objectiu és aconseguir una indemnització del voltant del 10,61% sobre el preu final de compra, que ascendiria a un total d’entre el 14% i 17,5% amb els interessos de demora, en funció de la data d’adquisició del vehicle, i que situen en una mitjana de 3.000 euros per automòbil.

La demanda presentada per l’OCU representa tots els clients afectats per «interessos difusos», és a dir, tots els afectats per aquest pacte dels preus que l’organització estima en uns 4 milions de persones. Això és així per la legitimació que concedeixen les lleis a les organitzacions més representatives. Els consumidors afectats no hauran de pagar provisionalitats ni honoraris, sinó que només en cas d’èxit de l’acció haurien de pagar un 17% més IVA, si són socis de l’OCU, i un 25% més IVA, si no ho són, sobre la indemnització.

En concret, s’han presentat tres primeres demandes col·lectives sobre el càrtel de l’automòbil que afecten un total de 13 fabricants –Porsche, Seat, Volkswagen, Audi, Skoda, Hyundai i Chevrolet; contra Nissan, Mercedes, Lexus i Toyota; i contra Honda i Volvo–. S’hi sumaran quatre demandes que afectaran la resta de marques –contra Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chrystler, Jeep and Dodge; contra Ford, Mitsubishi i BMW; Kia i Mazda, i Renault–. Segons ha explicat l’advocat Eliseo Martínez, del despatx Ius + Aequitas, que col·labora en la demanda amb l’organització de consumidors, el procediment pot durar entre quatre i set anys si s’esgoten totes les instàncies fins al Tribunal Suprem.

Notícies relacionades

L’objectiu, assenyala la portaveu de l’OCU, Ileana Izverniceanu, d’aquest tipus d’accions és sempre «maximitzar el benefici del consumidor», de manera que si durant el procés valoren que «és més beneficiós un acord prejudicial, així ho segellaran». Aquestes demandes suposen la continuació de les accions que l’OCU va iniciar el 2020 mitjançant «diligències preliminars» que han resultat fallides, ja que «alguna de les administracions públiques requerides ha negat la col·laboració sol·licitada», segons afegeix.

En conjunt, les companyies sancionades per la CNMC van haver de pagar multes per un import total de 171 milions d’euros. El Grupo Volkswagen, que inclou també Seat, Audi, Skoda i Porsche, es va deslliurar de la sanció per delatar la resta de companyies, en el marc del programa de clemència que té la CNMC. Les companyies implicades en l’actuació de la CNMC copaven una quota de mercat del 91%. Les multes més importants van correspondre a General Motors España, amb 22,8 milions, seguit per Ford (20,2), Renault (18,2), Peugeot (15,7) i Citroën (14,7).

Temes:

OCU Cotxes Preus