ELS PRÒXIMS 45 ANYS

José Luis Zoreda, vicepresident executiu d’Exceltur: «El turisme és un element clau per a la prosperitat»

José Luis Zoreda, vicepresident executiu d’Exceltur: «El turisme és un element clau per a la prosperitat»
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

José Luis Zoreda, vicepresident executiu d’Exceltur, és un dels professionals del sector turístic amb una visió més transversal. Gestiona aquesta associació sense ànim de lucre formada per 33 de les més rellevants empreses de tota la cadena de valor turística i dels subsectors del transport aeri, ferroviari, marítim i terrestre, allotjament, agències de viatges i turoperadors, mitjans de pagament, lloguer de cotxes, hospitals turístics i centrals de reserves. Les empreses d’Exceltur facturen uns 40.000 milions anuals i tenen una plantilla conjunta de 220.000 persones. 

¿Quin és el balanç de l’última campanya turística?

La temporada ha sigut molt bona en termes d’afluència de turistes i d’ingressos. Però també ha tingut una contrapartida; la pujada dels costos, que pot haver erosionat els marges d’algunes empreses del sector.

¿L’increment de preus frenarà l’afluència de turistes?

S’han descontrolat tant els costos que el més preocupant seria no poder mantenir alts els preus. La demanda es manté i s’han de mantenir els marges. 

¿La situació del turisme a Espanya està pròxima a la saturació?

Parlar de saturació de manera generalitzada no és correcte. Hi pot haver destinacions espanyoles que superin en moments puntuals de la temporada la seva capacitat de càrrega. És motiu de preocupació de les empreses d’Exceltur apuntar a un horitzó de futur que tingui més en consideració preservar els recursos mediambientals i naturals. 

La imatge del turisme se’n ressent...

La percepció ciutadana ha de valorar més el turisme com un element clau per a la prosperitat. Hi ha zones amb sobreturisme i els empresaris hem de ser conscients i consensuar amb el sector públic mesures per atenuar els efectes. Cal analitzar cada cas amb dades rigoroses i ser més receptius a les opinions dels residents dins les propostes de valor que faci el sector turístic.

¿Quin és el principal repte de canvi per al sector turístic a Espanya?

El creixement en volum a baixos preus no tenia ni té un recorregut de futur. No s’han de superar fluxos de visitants, s’ha de reconfigurar l’oferta turística perquè la rendibilitat vingui d’una diversificació que aporti la millor ocupació i valor afegit. Espanya no tindrà mai problemes de demanda turística, però hem d’aspirar que vinguin els turistes que més gastin durant la seva estada. 

José Luis Zoreda. /

José Luis Roca

¿Com veu el turista del futur?

El turisme ha evolucionat de ser una cosa exclusiva i elitista fa 50 anys, per anar democratitzant-se i formar part d’una de les principals aspiracions de consum dels països desenvolupats, sobrepassant fins i tot altres despeses que fins ara eren bàsiques, com la roba. Veiem en alguns mercats, com el Regne Unit, que a l’última cosa que es renuncia és a les vacances. 

¿Les empreses espanyoles del sector quin paper tindran els pròxims anys?  

La internacionalització d’algunes empreses ha donat una nova visió al sector. Han sigut capaces de competir en múltiples mercats i oferir serveis equivalents als de les multinacionals anglosaxones, però amb una millor relació qualitat-preu. 

¿Quines assignatures pendents queden en la relació amb l’Administració?

Malgrat que el turisme està en una onada favorable, el turisme no va sol. Algunes destinacions estan en una etapa de maduresa i requereixen molt més que canviar fanals del passeig marítim de torn. Requereixen operacions integrals, una reconversió que a tall de les reconversions industrials doni nous atractius davant altres destinacions internacionals. 

Molts diners...

Amb unes desenes de milions no és possible emprendre una reconversió de destinacions turístiques que fa 50 anys que estan en el mercat, com Torremolinos, Lloret de Mar, la platja de Palma o Puerto de la Cruz... Ens ha faltat un gran Perte. 

Notícies relacionades

¿Capital estranger?

 El fet que inversors estrangers prenguin posicions en el sector turístic espanyol no és res dolent. Han sigut també grans inductors de reformes en hotels espanyols que han augmentat la seva rendibilitat. Per a una reconversió turística fa falta molta inversió pública i privada. Si venen recursos per part de capital estranger també seran benvinguts. 

Temes:

Viatges Turisme