Renovables

La UE aprova definitivament que el 42,5% de l’energia sigui renovable el 2030

Vistiplau final a la incorporació progressiva de combustibles ecològics per a l’aviació comercial

La UE aprova definitivament que el 42,5% de l’energia sigui renovable el 2030

OEG

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

El Consell de la UE ha aprovat aquest dilluns de manera definitiva elevar l’objectiu de consum final d’energia renovable de la Unió Europea el 2030 del 31% al 42,5% i també la nova normativa comunitària perquè les aerolínies incrementin progressivament la càrrega de combustible sostenible als avions.

«És un pas endavant que contribuirà a assolir els objectius climàtics de manera justa, rendible i competitiva», ha declarat en un comunicat respecte a la normativa sobre renovables la ministra per a la Transició Ecològica en funcions, Teresa Ribera, en representació de la presidència rotatòria del Consell de la UE.

La modificació de la directiva de renovables, prèviament negociada pels països i l’Eurocambra, i aprovada ja pel Parlament Europeu, entrarà en vigor després de la seva imminent publicació al Diari Oficial de la UE i els estats membre disposaran de 18 mesos per traslladar-la a les legislacions nacionals.

Les energies netes hauran d’augmentar la seva presència considerablement /

Shutterstock

L’actualització legislativa, polèmica en la seva negociació entre les capitals per la pressió de França i una desena més de països per fer lloc en la normativa sobre renovables a l’hidrogen produït a partir d’energia nuclear, suposa gairebé duplicar el consum d’energia verda a la UE el 2030 respecte al 22% registrat el 2021.

Percentatges obligatoris de combustibles ecològics en avions

D’altra banda, els estats membre han donat el vistiplau a la nova normativa ReFuelEU, que busca descarbonitzar el sector europeu de l’aviació impulsant combustibles alternatius que tenen menys emissions que d’altres com el querosè, que s’utilitza actualment.

Per exemple, obliga els proveïdors de combustibles per a aerolínies a assegurar que aquests contenen un percentatge mínim i creixent d’alternatives sostenibles a partir del 2025 i de combustibles sintètics a partir del 2030.

En concret, la proporció de combustibles sostenibles serà del 2% el 2025, del 6% el 2030 i del 70% el 2025, i la de combustibles sintètics haurà de ser d’almenys l’1,2% el 2030 i el 35% el 2050.

«La nova legislació donarà certesa legal als operadors aeris i proveïdors de combustibles a Europa. Arrencar la producció a gran escala de combustibles sostenibles per a l’aviació farà que el sector europeu sigui molt més verd», ha destacat, en nom de la presidència de torn de la UE, la ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez.

L’aviació, obligada a ser més sostenible /

Pixabay

La normativa per descarbonitzar l’aviació entrarà en vigor a partir del 2024, amb algunes excepcions reservades per al 2025.

La Comissió Europea ha celebrat l’adopció formal d’aquestes dues últimes normatives que quedaven pendents del paquet legislatiu Fit for 55 i ha remarcat que la UE «ara té objectius legalment vinculants que cobreixen tots els sectors de l’economia».

Brussel·les considera que totes aquestes normatives –que segons els càlculs de la institució reduiran les emissions de gasos amb efecte hivernacle un 57% per al 2030– demostren que «Europa està complint les seves promeses» i «liderant l’acció climàtica» i la transició verda, especialment de cara a la cita «crucial» de la Conferència de les Nacions Unides per al Clima d’aquest any (COP28).

«La legislació per reduir les nostres emissions de gasos amb efecte hivernacle almenys un 55% per al 2030 ja està en vigor i m’alegra que fins i tot estem en camí de sobrepassar aquesta ambició. És un senyal important per a Europa i per als nostres socis globals que la transició verda és possible», ha remarcat la cap de l’Executiu comunitari, Ursula von der Leyen.

Notícies relacionades

.........

Contacte de la secció de Medi Ambient: crisisclimatica@prensaiberica.es