SECTOR IMMOBILIARI

El ‘rei’ europeu dels centres comercials reactiva la venda de Splau, a Barcelona

Unibail-Rodamco-Westfield va negociar el 2022 la seva venda per 350 milions al fons alemany ECE

Splau compta amb 55.900 metres quadrats i rep cada any més de quatre milions de visitants

El ‘rei’ europeu dels centres comercials reactiva la venda de Splau, a Barcelona
2
Es llegeix en minuts

Unibail-Rodamco-Westfield (URW), el propietari de centres comercials més gran d’Europa, reactiva la venda de Splau, un dels seus tres centres a Barcelona. L’empresa cotitzada ha tornat a treure al mercat el seu actiu només un any després que hagués de retirar-lo per la ràpida pujada dels tipus d’interès, segons informen fonts del mercat immobiliari.

URW no ha organitzat un procés ordenat, però sí que està comptant amb l’assessorament de Cushman & Wakefield per negociar una potencial venda, tot i que no hi ha cap oferta sobre la taula, segons indiquen les mateixes fonts. Des de la firma de consultoria immobiliària van declinar fer cap valoració sobre la situació de l’actiu i des de l’empresa de centres comercials només han assenyalat a aquest diari que «lamentablement» no fan comentaris «sobre rumors».

Fa prop d’un any, el ‘rei’ europeu dels centres comercials va encarregar a la consultora la venda de Splau. El procés avançava a bon ritme i, fins i tot, la companyia paneuropea va arribar a negociar amb el fons alemany ECE, controlat per la família Otto. L’operació estava cridada a marcar un abans i un després en el mercat perquè estava previst que arribés als 350 milions d’euros, segons van informar dos diaris econòmics, i es convertís en la transacció més gran d’aquesta classe d’actiu des d’abans de la pandèmia, a més en un moment convuls en què el comerç electrònic posava en dubte el model dels centres comercials.

No obstant, el canvi en la política monetària executat pel Banc Central Europeu (BCE), per pal·liar la inflació, va inundar d’incertesa la situació macroeconòmica i va engegar en orris l’operació: unes fonts asseguren que ECE no va aconseguir arribar a un acord amb la banca per finançar la inversió, mentre d’altres indiquen que simplement es va retirar a l’espera que es dissipessin les nuvolades econòmiques.

A tancament del primer semestre, segons la consultora JLL, la rendibilitat exigida per un inversor per comprar un centre comercial ronda el 5,85%, aproximadament 55 punts bàsics més que fa un any. Això es tradueix en una caiguda de valor en aquesta tipologia d’actius que ronda el 10% comparant amb mitjans del 2022. Si aquesta pujada de rendibilitats es traslladés al preu de venda de Splau, Unibail Rodamco Westfield hauria de conformar-se amb una quantia que rondi els 315 milions, fins i tot menys.

Splau en xifres

Notícies relacionades

Splau és el centre comercial més petit que té URW a Barcelona. La companyia és propietària de La Maquinista i Glòries, que compten amb 94.500 i 70.100 metres quadrats de superfície bruta per llogar (SBA), mentre que l’actiu a la venda suma 55.900 metres quadrats, 159 botigues, entre les quals primeres marques com H&M, MediaMarkt, Lefties, Primark o Fnac, i 2.800 places d’aparcament.

Aquest centre, ubicat a la localitat de Cornellà de Llobregat, rep cada any 4,2 milions de visitants, segons les estadístiques difoses per la propietat. L’actiu va ser inaugurat el 2010. El 2011, Unibail Rodamco Westfield va tancar la seva compra al seu anterior propietari, la filial immobiliària de l’empresa d’infraestructures de la família Entrecanales, Acciona, per 185 milions d’euros.