Descarbonització
Aragonès i els seus consellers es canviaran el cotxe oficial per un d’elèctric abans del 2025
La Generalitat de Catalunya ha iniciat els tràmits per renovar la seva flota de vehicles per models elèctrics, amb la perspectiva de passar-se a la mobilitat de zero emissions el 2027. Actualment, l’Administració catalana es desplaça sobre uns 6.000 vehicles, entre cotxes oficials de consellers i alts càrrecs, els dels Bombers o Mossos d’Esquadra, així com cotxes de veterinaris o metges rurals, entre d’altres.
Sis mesos després que la consellera d’Economia, Natalia Mas, es comprometés davant empresaris del sector de l’automòbil a contribuir a la mobilitat sostenible, el Consell Executiu preveu donar aquest dimarts el tret de sortida a una bateria de licitacions públiques milionàries per renovar la seva flota, segons confirmen fonts del Govern a aquest mitjà. Actualment la gran majoria de vehicles en què es mouen alts càrrecs o funcionaris públics són de lloguer (rènting sense opció a compra) i cada cert temps l’Administració torna els cotxes, fa un nou concurs i en lloga de nous.
A partir d’ara aquestes noves licitacions aniran a llogar vehicles sense motor de combustió. I aquest pla anirà acompanyat de la instal·lació de punts de recàrrega per tot Catalunya, començant pel districte administratiu de la Generalitat, a la Zona Franca de Barcelona, on estan ubicades la majoria de conselleries. Abans del 2025 la Generalitat aspira a tenir-ne uns 100.
I és que la idea que porten al Govern és que Pere Aragonès i els seus consellers ja es moguin a finals del 2024 (o com a molt tard a principis del 2025) en vehicles de zero emissions. Fonts del Govern expliquen que començaran aquest procés de descarbonització traient un concurs públic per llogar 100 vehicles, reservats per a alts càrrecs de l’Administració catalana. La data exacta en què els consellers deixaran el seu actual cotxe oficial de combustió per passar-se a un d’elèctric és difusa, ja que també depèn d’un procés d’adaptació –posterior al lloguer– per garantir una sèrie de requisits de seguretat pròpies del rang.
La Generalitat traurà aquest concurs prèvia consulta amb les empreses del sector, a fi d’evitar que quedi desert i afinar al màxim els detalls de la licitació. Quines empreses tindran la capacitat i voluntat de presentar-s’hi encara és en el dia d’avui una incògnita.
Per posar-ne una referència, el 2019 la Generalitat va treure a concurs 39 lots per arrendar un total de 1.014 vehicles, de tall divers (des de monovolums, fins a motos elèctriques, passant per tot terrenys híbrids), per un termini de cinc anys i a un pressupost de licitació total de 46,7 milions d’euros. Al concurs s’hi van presentar un total de sis empreses, de diferent perfil, des de la catalana que lloga motos per hores Cooltra, fins a Banco Santander, passant per la firma especialitzada en rènting Fraikin Assets.
Va ser Banco Santander el que es va emportar cinc lots per arrendar a la Generalitat un total de 77 «vehicles d’alta representació». Un dels models inclosos al contracte era el Ford Mondeo Sedan Titanium HEV 2.0 de motor híbrid, eren 20 d’aquests vehicles i un cost màxim pressupostat per al 2022 de 8.933,5 euros per cotxe a l’any (o 744,5 euros al mes). Els detalls del nou concurs seran diferents, en tant que demanaran vehicles amb característiques i condicions de mercat diferents.
Descarbonització per fases
En una segona fase, el 2025, l’Administració catalana passarà a renovar 900 vehicles més, principalment de metges rurals o veterinaris. El 2026 serà el torn de la flota de cotxes i furgonetes dels Mossos d’Esquadra, així com els camions de bombers. Per al 2027 culminarà aquesta carrera a les zero emissions amb els vehicles de transport col·lectiu dependents de la Generalitat (com els autobusos escolars, entre d’altres) i la resta de vehicles fins a completar aquest total de 6.000 automòbils.
La prioritat que manifesten des del Govern és que tots siguin cotxes elèctrics i, únicament en cas que raons tècniques i/o de seguretat ho impedissin, tinguin una etiqueta ambiental de zero emissions. En paral·lel a tot aquest procés, la Generalitat anirà instal·lant carregadors per repostar aquesta nova flota d’elèctrics i/o híbrids endollables. Tot aquest procés progressiu de licitacions està condicionat a l’estabilitat de l’actual Executiu i, per temps, quedarà pendent de culminar durant la pròxima legislatura.
La Generalitat aspira a donar exemple i exercir de palanca per accelerar una transició a la mobilitat sostenible que, de moment, va al ralentí. Segons càlculs de la patronal de fabricants Anfac, Catalunya ha de multiplicar per 20 la seva xarxa de proveïment elèctric per complir els compromisos de descarbonització abans del 2035. Data en la qual la Unió Europea prohibirà fabricar nous cotxes amb motor de combustió.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La torre de Jesús suma 142,5 metres a falta de coronar-la amb una gran creu
- El futur passeig de la Mar Bella preveu que la costa de Barcelona retrocedeixi 20 metres
- Aldama admet que va cobrar per obtenir contractes de Transports
- La ciclista Ares Masip denuncia un intent de violació
- Mòbils Els experts aconsellen evitar les pantalles fins als 6 anys