‘Riders’ i taxistes presenten la primera querella criminal contra Glovo per ocupar falsos autònoms

Àngel Garcia

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un grup de repartidors i taxistes ha presentat la primera querella criminal contra l’empresa Glovo per presumpta ocupació reiterada de falsos autònoms, entre d’altres. La plataforma constituïda per RidersXDerechos, pioners en la protesta sindical quan les aplicacions de ‘delivery’ van començar a proliferar a Espanya, i Élite Taxi ha registrat davant els jutjats de Barcelona una denúncia per la via penal contra la companyia, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO. Des de Glovo, a preguntes d’aquest mitjà, afirmen que formalment no han rebut encara cap notificació sobre la querella esmentada i l’esperen per fer declaracions pel que fa al cas.

Serà la primera, però no l’única. Fonts del Ministeri de Treball avancen a aquest mitjà que «els pròxims dies» presentaran davant la fiscalia l’informe en què fa mesos que treballen perquè aquest organisme iniciï actuacions penals en aquest mateix cas.

Glovo és una societat que va fundar Óscar Pierre, propietat en l’actualitat del grup alemany Delivery Hero, els quarters generals del qual són al Poblenou de la capital catalana i que, segons fonts del sector, opera amb una flota d’uns 15.000 ‘riders’ a tot Espanya.

Si bé el Govern, amb la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, ha amenaçat diverses vegades en públic d’activar la via penal contra Glovo si no desistia de repartir amb autònoms, finalment la primera acció judicial en aquest sentit l’ha iniciat un grup de repartidors. Ara el jutge haurà de decidir si accepta o no a tràmit la querella i dictaminar si la corporació està incorrent o no en delictes contra la hisenda pública, contra la Seguretat Social, en delicte d’estafa i en delictes socials.

El model laboral de Glovo està sota la lupa de la Inspecció de Treball i els tribunals des de fa un lustre. A Barcelona, per exemple, ja ha sigut sancionada en dues ocasions, així com a Girona, Tarragona, Lleida, Madrid i València, entre d’altres. La companyia ja acumula més de 150 milions d’euros en multes i requeriments de la Seguretat Social, si bé les previsions que fan des de la mateixa companyia podrien elevar a més del doble la factura final. Principalment la ‘policia laboral’ ha anat sancionant Glovo per tenir els seus repartidors com a falsos autònoms i estalviar-se així tant costos operatius com amb la Seguretat Social. 

Que un repartidor sigui autònom i no assalariat implica que no té dret a una prestació per baixa per incapacitat temporal si té un accident, que no té vacances pagades i que ha de costejar-se el seu propi mòbil i vehicle, entre d’altres. I aquí és on fonamenta RidersXDerechos, entre d’altres, la seva demanda. Glovo, al seu parer, està negant drets bàsics als seus repartidors. 

Fins al desembre passat, l’ocupació de falsos autònoms estava tipificada com una falta merament administrativa, però ara, després de l’última reforma impulsada des del Govern, també pot tenir conseqüències penals per als administradors de la companyia. Óscar Pierre és el principal fundador i el seu actual president i conseller delegat, si bé la querella apunta «al directiu que ostenti la faceta de poder decisor en el desenvolupament i la contractació dels falsos autònoms». 

Segons els denunciants, «Glovo va contractar falsos autònoms, amb engany i abusant del seu estat de necessitat, per la seva especial situació de vulnerabilitat, però amb greu perjudici de les seves condicions laborals i de Seguretat Social».

Més de dos anys de ‘llei Rider’

Des del Ministeri de Treball no han amagat que l’última reforma del codi penal busca complementar la coneguda com a ‘llei Rider’. La normativa esmentada explicita que tots els repartidors de les plataformes digitals han de ser, per defecte, assalariats. Però, de moment, les grans empreses del sector –amb l’excepció de Just Eat– estan fent el desentès. Glovo i Uber Eats operen majoritàriament amb autònoms. Aquesta última va acatar inicialment la norma, però al veure que la seva competidora no ho feia, va fer marxa enrere.

Notícies relacionades

Des de RidersXDerechos ja van alertar que la normativa tindria poc recorregut i que els repartidors haurien de continuar pendents de les resolucions judicials i d’Inspecció. I ara li retreuen a l’Executiu el que qualifiquen d’inacció. «Hem sigut testimonis dos anys més de com han sigut les empreses les que han imposat les seves regles del joc, per sobre de qualsevol institució, inclòs l’Estat», afirmen.

A fi d’augmentar les conseqüències, més enllà de l’àmbit econòmic, per incomplir, el Govern va introduir la via penal per ocupar falsos autònoms. Un vestit a mida per a les plataformes que, de moment, des de l’Executiu no han activat. Sí que ho han fet des d’Élite Taxi i RidersXDerechos –sota el paraigua de l’Observatori del Treball, Algoritme i Societat (TAS)–, a expenses del que decideixin els tribunals.