Falta de treballadors
El Regne Unit mira de reincorporar a la desesperada els més grans de 50 anys al mercat laboral

El Govern britànic no cessa en l’intent de recuperar gran part dels més grans de 50 anys que van abandonar el mercat laboral després de la pandèmia per incentivar la seva malmesa economia. L’últim a recordar-ho ha sigut el ministre de Treball i Pensions, Mel Stride, que fa tot just uns dies va convidar els treballadors d’edat més avançada a buscar llocs de treball flexibles, com el de repartidor a domicili, per mirar de combatre l’escassetat de mà d’obra en sectors com els transports i l’hostaleria. «Hi ha un munt de grans oportunitats allà fora i, per descomptat, és bo que la gent consideri opcions en les quals de cap altra manera no hauria pensat», va assegurar al diari ‘The Times’ durant una visita a les instal·lacions de l’empresa Deliveroo.
Prop de 3,4 milions de persones entre els 50 i els 64 anys estan inactives al Regne Unit, cosa que representa el 26,5% del total en aquesta franja d’edat, segons les dades de l’Oficina Nacional d’Estadística (ONS, per les sigles en anglès). Aquesta xifra és 1,4 punts superior a les dades anteriors a la pandèmia: el maig d’aquest any hi havia 250.000 treballadors inactius més que el març del 2020. La gran majoria d’ells són persones que tenien llocs de treball a temps parcial o que treballaven com a autònoms i que compten amb altres recursos econòmics, com plans de pensions privats, estalvis i inversions. Segons un estudi de la Universitat d’Essex, els principals motius per no tornar a la feina després de la pandèmia són les jubilacions anticipades i els motius de salut.
«La Gran Bretanya us necessita»
L’Executiu britànic ha posat en marxa diversos programes en els últims mesos per mirar de tornar aincorporar part d’aquests treballadors al mercat laboral. Entre les mesures més destacades hi ha la despesa de 22 milions de lliures (més de 25 milions d’euros) destinats a donar suport econòmicament a les persones interessades a aconseguir una feina, el reforç de l’assistència personalitzada en els centres d’ocupació per als més grans de 50 anys i la creació de cursos de fins a 16 setmanes per incorporar-los en sectors com la construcció i l’enginyeria. «La Gran Bretanya us necessita», va assegurar el ministre de Finances, Jeremy Hunt, a principis d’aquest any.
El Govern també ha fet una crida a les empreses perquè contribueixin a aquest objectiu oferint més flexibilitat als treballadors, tot i que algunes encara mostren reserves en la contractació de persones en la recta final de la vida laboral. «És important que l’atenció que es presta actualment a la disminució del nombre de persones empleades de més de 50 anys no oculti la necessitat i l’oportunitat d’aconseguir que més joves treballin», va alertar Jon Boys, el president de l’Institut Col·legiat de Personal i Desenvolupament (CIPD, per la sigla en anglès), una organització especialitzada en recursos humans.
Crisi inflacionista
Malgrat que la majoria dels treballadors han abandonat els seus llocs de treball de manera voluntària, l’incessant augment del cost de la vida està empenyent-ne alguns a canviar d’opinió. La xifra de treballadors més grans de 50 i inactius continua per sobre de la registrada abans de la pandèmia, però les dades de l’ONS mostren una tendència decreixent els últims mesos. El gener d’aquest any, la taxa d’inactivitat era del 27,2%, set dècimes superior a la del maig.
«Ens hem d’aturar a pensar en quin moment de la vida ens trobem i valorar si, per exemple, tenim prou diners per portar l’estil i el nivell de vida que esperem», va assegurar Stride a principis d’aquest mes. Les sospites que part dels treballadors que han optat per abandonar el mercat laboral han sigut especialment optimistes en les seves previsions econòmiques agafen cada vegada més força. Un informe elaborat pel Parlament britànic ja va alertar a finals de l’any passat del risc que algunes persones prejubilades «subestimin la seva esperança de vida potencial i el temps que necessiten cobrir amb els fons de jubilació».
Impacte del Brexit
Notícies relacionadesPerò les dades continuen preocupant el Govern i els empresaris, conscients que el Brexit també ha provocat la sortida de treballadors fonamentals en sectors com els transports, la logística i l’hostaleria, que fins ara cobrien llocs de treball de baixa remuneració i poc atractius per als ciutadans britànics. Es calcula que han sigut prop de 330.000 els treballadors perduts a causa de la sortida del Regne Unit de la Unió Europea, segons un informe elaborat pels centres de recerca UK in a Changing Europe i Centre for European Reform.
La Cambra dels Lords ha alertat a través d’un estudi que la falta de mà d’obra dificultarà la reducció de la inflació, ja que està obligant els empresaris a apujar els salaris per atraure els treballadors i a limitar la producció. Això provocarà, explica l’informe, una disminució de la recaptació fiscal i l’empitjorament de les finances públiques.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Successos Detingut un conductor borratxo per circular 15 km contra direcció a Olot
- Futbol El Barça es proclama campió de Lliga F i segueix amb pas ferm cap al pòquer de títols
- Nou pontificat Lleó XIV demana un alto el foc «immediat» a Gaza i Ucraïna en la seva primera oració davant els fidels a la plaça de Sant Pere
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- El rearmament i la defensa Europa prepara combatents d’intel·ligència artificial per a la guerra en el ciberespai amb un programa de l’espanyola Indra