Cisma en el diàleg social
Patronals i sindicats catalans trenquen negociacions per renovar el seu acord de convenis

Les negociacions a Catalunya per renovar l’acord de convenis van saltar pels aires a la matinada, a les 23.59 hores, d’aquest dijous. Després de més de 50 reunions i gairebé dos anys de converses, l’Acord Interprofessional de Catalunya (AIC) es queda en un calaix i la concertació catalana queda greument tocada, segons ha pogut confirmar EL PERIODICO de diverses fonts coneixedores del procés. L’espurna que ha acabat dinamitant l’acord han sigut les diferències a l’hora de donar prioritat aplicadora a aquells convenis col·lectius d’àmbit català per sobre dels estatals.
L’AIC és una espècia de ‘conveni de convenis’ en l’àmbit català. Històricament les cúpules de Foment del Treball, Pimec, CCOO i la UGT s’asseuen per pactar una sèrie de recomanacions que després traslladen als seus associats, quan aquests hagin de renovar sector a sector els seus propis convenis. Una espècie de guia per aterrar i concretar qüestions com el teletreball, els plans d’igualtat o la sinistralitat laboral, entre d’altres.
En aquest últim document els agents socials estaven molt avançats en qüestions relatives a com integrar la intel·ligència artificial i les noves tecnologies als centres de treball. Una qüestió que després de la febre del ChatGPT i altres assistents virtuals promet tenir més vigència que mai. També havien avançat en recomanacions sobre com aplicar la llei del teletreball, sense que suposi un cost extra per als treballadors. Però en aquesta última matèria les diferències entre patronals i sindicats van ser substancials durant gran part de les converses.
Foment se’n desmarca
No obstant, el que ha acabat dinamitant la renovació de l’AIC ha sigut la prioritat aplicadora dels convenis autonòmics sobre els estatals. Actualment aquells convenis que patronals i sindicats pacten a escala estatal tenen preferència sobre la resta. Això persegueix, en essència, que a Cadis no paguin pitjor que la mitjana espanyola per abaratir costos i competir a la baixa amb altres territoris.
Aquí el que volien fer els agents socials catalans era plantejar-ho en positiu i que, sempre que totes les parts hi estiguessin d’acord, els convenis pactats a Catalunya s’aplicarien per davant dels estatals. La patronal Pimec, sense representació homologada a escala estatal, ha sigut ferma defensora d’aquesta qüestió durant el procés. Una idea que convencia els sindicats i entusiasmava més en un que en un altre, però que ha acabat decantant Foment del Treball pel ‘no’.
Ja durant les negociacions de l’última reforma laboral va ser a sobre de la taula la carta d’introduir aquesta prioritat aplicadora per atraure el vot favorable de partits com ERC, el PNB o EH Bildu. No obstant, el rebuig de la CEOE a aquesta idea la va frenar. L’única autonomia on actualment hi ha un pacte que concedeix prioritat aplicadora als seus convenis és Euskadi, on Confebask –la territorial de la CEOE i ‘cosina’ de Foment– sí que el subscriu.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)