Prohibició de vols

La prohibició de vols interiors a França, una mesura més simbòlica que eficaç

El dispositiu només afecta els viatges de l’aeroport parisenc d’Orly a Lió, Nantes i Bordeus

La prohibició de vols interiors a França, una mesura més simbòlica que eficaç

REUTERS / Christian Hartmann

3
Es llegeix en minuts
Enric Bonet

Una mesura nova, però amb poc impacte real. Aprovada el 2021, la prohibició de vols interiors a França ha sigut finalment promulgada el 23 de maig passat. Les aerolínies ja no poden operar entre aquelles ciutats franceses en què hi hagi una alternativa ferroviària de menys de dues hores i mitja. El ministre de Transport, Clément Beaune, va presumir que es tracta d’«un símbol fort» i «una primícia mundial». Tot i que França s’ha convertit en el primer país europeu a adoptar una política d’aquest estil, les condicions i la lletra petita fan que tingui unes conseqüències molt limitades en la reducció del trànsit aeri i les emissions de CO2.

Aquest dispositiu formava part d’una llei climàtica més àmplia aprovada fa dos anys. No ha entrat en vigor fins ara a causa d’una denúncia per part de la patronal del sector aeri i una investigació de la Comissió Europea. Aquesta legislació del 2021 pretenia fer realitat les propostes de la Convenció Ciutadana del Clima, una assemblea composta per 150 ciutadans elegits per sorteig que va elaborar una bateria de 150 interessants mesures per combatre el canvi climàtic. Malgrat la promesa d’adoptar-les «sense filtre», el Govern d’Emmanuel Macron va acabar descartant-les o aprovant-les amb menys substància. Un exemple icònic d’això va ser la prohibició de vols interiors. 

Només tres línies aèries afectades

Només tres línies aèries afectadesLa Convenció Ciutadana havia proposat la prohibició d’aquells viatges aeris en territori nacional sempre que hi hagués una alternativa ferroviària de menys de quatre hores. El seu objectiu era reduir les emissions de diòxid de carboni del trànsit aeri, el mètode de transport més contaminant. Un passatger en un vol interior a França emet de mitjana 258 grams de CO2 per cada quilòmetre recorregut, mentre que són 147 en el cas del que viatja amb cotxe i només 3,34 amb tren d’alta velocitat.

L’Executiu centrista va decidir limitar la supressió de vols en aquells casos en què hi hagués una alternativa ferroviària de menys de 150 minuts. Hi va afegir, a més, una lletra petita que va buidar encara més el seu impacte. La distància amb tren no es calcula entre les ciutats afectades, sinó entre l’aeroport –en cas que tingui una estació de tren d’alta velocitat– i la localitat. També es té en compte si hi ha connexions ferroviàries directes i amb regularitat, així com els preus dels bitllets no gaire elevats.

Tot això va fer que la supressió de vols només afecti tres línies aèries: els viatges de l’aeroport parisenc d’Orlya Lió, Nantes i Bordeus. En canvi, Air France sí que mantindrà les seves connexions entre l’aeroport de París Charles de Gaulle –el més important de la capital– amb les mateixes tres localitats.

Una reducció del 0,01% d’emissions de CO2

Una reducció del 0,01% d’emissions de CO2«Aquestes prohibicions afecten només tres de més de 100 connexions aèries internes. […] Resulta molt insuficient, el benefici per al clima és pràcticament inexistent», va lamentar Sarah Fayolle, responsable de qüestions de mobilitat per a Greenpeace Françs. Davant les crítiques per l’escàs impacte, el ministre Beaune va prometre que «anirem més lluny». «Espero que diversos països europeus imitin aquesta mesura», va afegir en declaracions a France Info.

Notícies relacionades

No obstant, la seva entrada en vigor el 24 de maig gairebé no ha comportat cap canvi. De les tres línies afectades, dues d’elles ja havien sigut suprimides per Air France el 2020 per petició de Govern i la tercera per iniciativa de la mateixa aerolínia. La seva cancel·lació afecta menys de 5.000 trajectes anuals, és a dir, el 2,5% del total dels vols interns. I només representaven el 3% dels passatgers del trànsit aeri interior.

La proposta de la Convenció Ciutadana tenia per objectiu reduir en un terç les emissions dels vols interiors. No obstant, el dispositiu final només afecta el 2,6% d’aquestes emissions i el 0,23% del conjunt de les produïdes pel trànsit aeria França (i el 0,01% del total de CO2 emès al país veí). Malgrat establir un precedent interessant, aquesta prohibició de vols interiors té un abast molt limitat. I el seu impacte resulta mínim.