Boicot

La campanya contra la maduixa de Doñana als súpers d’Alemanya deixa freds els consumidors

La campanya contra la maduixa de Doñana als súpers d’Alemanya deixa freds els consumidors

Sergio Caro

4
Es llegeix en minuts

Una plataforma ciutadana alemanya anomenada Campact ha desencadenat l’anomenada «guerra de la maduixa» i fet saltar les alarmes del camp andalús contra un presumpte boicot des de la primera potència europea. Els seus efectes immediats han sigut més aviat col·laterals i sobre la campanya electoral del 23 de juliol que acaba de començar. Que Campact tingui 159.000 seguidors al seu compte de Twitter, en un país de 83 milions d’habitants o que el consumidor alemany comú no hagi percebut aquesta crida al boicot importa poc. De sobte, les reaccions a Espanya van de l’encreuament d’acusacions entre el Govern de Pedro Sánchez i la Junta d’Andalusia de Juanma Moreno, a comunicats de la Interprofessional Andalusa de la Maduixa i els Fruits Vermells (Interfresa) qualificant d’«insidiosa i nociva» la campanya cridant a un boicot alemany.

L’origen d’aquesta guerra va ser una campanya de Campact, una plataforma similar al change.org, llançada dimarts passat i apressant les grans cadenes de supermercats del país –Edeka, Lidl, Aldi i Rewe– a «no contribuir a la dessecació del Parc Nacional de Doñana». Era una de les campanyes que impulsa periòdicament aquesta plataforma, de vegades orientades contra els pesticides, altres contra la ultradretana Alternativa per a Alemanya (AfD) o contra el treball infantil.

Als supermercats alemanys, almenys de moment, no s’observa cap sotrac. Allà hi conviuen els productes de proximitat –com les maduixes de Brandenburg, el ‘land’ que envolta Berlín– amb els seus equivalent procedents de Bèlgica, Espanya, Turquia i el Marroc. Cal apuntar allà que la maduixa brandenburguesa té un públic molt fidel, que any a any fa cua davant les paradetes de carrer on es ven exclusivament aquesta fruita i que aquesta temporada van arrencar més tard perquè es va retardar la collita.

Sí que hi ha hagut una reacció per part de la cadena Aldi, però des d’Espanya i a través d’un comunicat en què assegurava que només treballaran amb «productors que facin un ús raonable» de l’aigua.

«Aturi el robatori d’aigua per maduixes barates», proclama Campact a la seva campanya. «Per maduixes barates als supermercats alemanys, a Espanya el patrimoni nacional de Doñana s’està assecant. Edka, Lidl i d’altres són els màxims compradors de fruites seques i han de deixar de vendre-les ara», afegeix la web. I a Twitter apel·la a les cadenes de supermercats: «Si fins i tot el president del Govern espanyol demana la prohibició de venda de maduixes espanyoles, per què haurien d’esperar Lidl, Rewegroup, Aldi i Edeka?».

L’actual campanya de Campact contra la maduixa de Huelva no és ni tan sols la seva primera crida d’atenció en defensa del parc natural andalús. Altres anys, coincidint amb l’arribada als supermercats alemanys de la maduixa espanyola havia llançat alertes similars. Però aquesta vegada el seu dard va saltar dos dies després que s’obrissin les urnes després dels comicis locals i autonòmics a Espanya i al següent que Sánchez avancés les eleccions generals al 23 de juliol.

Doñana, símbol de desertització

Potser la campanya de Campact ha passat desapercebuda per al gruix dels consumidors alemanys. Però és cert que feia temps que el nom de Doñana i la problemàtica de la seva dessecació o els regadius irregulars apareixien en els informatius de les televisions públiques i altres grans mitjans de referència d’Alemanya. S’havien convertit en referència de la sequera i desertització que pateix el sud europeu i que va desplaçant-se cap al nord, més enllà del Pirineu, com es va evidenciar l’any passat davant amb les imatges del Rin, el Loira i altres grans rius europeus exhaustos.

Notícies relacionades

En aquestes informacions precedents sobre Doñana s’incloïen referències a la determinació de la Junta d’Andalusia a marcar el seu propi full de ruta, sense escoltar la Comissió Europea ni encara menys Sánchez. També successives advertències de la ministra de la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, sobre la posició del govern de Moreno. La vicepresidenta tercera de Sánchez va portar aquesta batalla a les seves successives visites de treball a Brussel·les, a Estocolm –en virtut de la presidència rotatòria de torn sueca de la Unió Europea (UE)– i també a Berlín –on va intervenir davant el Diàleg de Petersberg sobre el Clima, preparatori per a la COP28 que se celebrarà a Dubai, cap a finals d’any.

Interfresa rebat la campanya «insidiosa» amb els seus propis arguments: el sector de la maduixa a Huelva té un fort compromís amb el medi ambient, fomenta la investigació i promou la sostenibilitat del territori, afirma en el seu comunicat. El cultiu de la maduixa i els fruits vermells representa l’11,35% del PIB de la província de Huelva i dona feina de manera directa a 100.000 persones i ascendeix a 160.000 amb llocs de treball indirectes, prossegueix. I, remata, les finques més pròximes a Doñana estan a 35 km de l’espai natural.