90 milions d’inversió en dos anys

Ikea farà reformes integrals d’oficines i bars i obrirà més punts d’entrega

  • La companyia a través d’un directiu, Juvencio Maeztu.

Ikea farà reformes integrals d’oficines i bars i obrirà més punts d’entrega
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El canvi en el negoci de la venda de mobiliari i les reformes està obligant el gegant suec Ikea a una profunda transformació en què Espanya juga un paper rellevant. Una de les divisions que afronta aquesta transformació i creixement és la logística. Segons ha comunicat la companyia, ha previst un pla logístic, d’emmagatzematge i distribució, que comportarà una inversió de 90 milions d’euros en dos anys. L’objectiu és aprofundir en l’aposta omnicanal i potenciar les vendes a través de la web. Segons fonts de l’empresa, les quatre àrees principals del pla se centren a obrir nous centres logístics, incrementar la capacitat de les botigues, transformar-les en centres logístics regionals i arribar a nous acords amb proveïdors. Sota aquestes estratègies tan difuses, el que comportarà canvis més rellevants per als clients és l’aparició de més centres de distribució de mercaderies d’Ikea per tota la geografia espanyola, davant la constatació que utilitzar els serveis d’enviament de Correus està comportant més problemes dels esperats. I Espanya també continua guanyant protagonisme en l’exploració de noves vies de negoci. L’última és una divisió especialitzada en la reforma d’oficines, comerços i hostaleria. Bars i restaurants són l’objectiu.

Barcelona, camp de proves

Per exemple, a Barcelona s’estan planificant múltiples punts d’entrega de productes a la ciutat que faran cada vegada menys necessària la visita a les tradicionals botigues de gran format. Paral·lelament, Espanya és un camp de proves per instal·lar botigues Ikea més especialitzades, per exemple les destinades a donar servei a oficines o al sector de la restauració. La competència d’Ikea en la reforma integral de bars i restaurants o d’oficines suposarà un terratrèmol en el sector de la rehabilitació, un nou mercat. Està previst que l’Ikea situat a la Diagonal de Barcelona i que abans oferia serveis de planificació i disseny de cuines principalment ara passi a centrar-se en reformes d’oficines, bars i restaurants.

En el camp de la logística, la filial espanyola ha previst un ambiciós pla d’expansió que preveu obrir 40 nous punts de contacte aquest any: 12 punts de venda en diferents formats i 32 punts d’entrega de comandes. Un mapa que continuarà ampliant l’any fiscal vinent amb la previsió de duplicar aquests punts amb l’obertura d’11 punts de venda i 26 punts d’entrega. En total, en l’actualitat compta amb fins a cinc formats de punts diferents i més d’un centenar de localitzacions, a més de més de 2.300 punts de recollida entre els propis i els operats per tercers. Alguns dels punts d’entrega estan oberts 24 hores al dia els set dies de la setmana (com a Montigalà).

Com a conseqüència d’aquest pla logístic, Ikea crearà més de 450 nous llocs de treball. El 25% de la plantilla d’Ikea s’encarrega de tasques logístiques com la preparació de comandes. El primer centre regional logístic s’obrirà a San Sebastián de los Reyes (Madrid) a finals de juny, un dels pols d’activitat de transport i distribució més potents de la Península.

Mitjançant un comunicat, Kristien Nuyts, directora de ‘Fulfillment’ (com algunes multinacionals designen l’àrea de logística) i membre del comitè de direcció a Espanya, considera que el canvi en el negoci i l’auge de les vendes d’internet obliga la companyia a «avançar» cap a una nova dimensió. En l’últim exercici, Ikea va facturar 1.820 milions d’euros en vendes, un 8,2% més que el 2021; el canal ‘online’ va registrar el 22% de la facturació, amb 406 milions d’euros. Millorar la logística hauria d’abaratir els processos i millorar les relacions amb els clients, una mica més complexes si hi ha intermediaris.

Notícies relacionades

Està prevista l’obertura de nous centres logístics, com els ja anunciats a Illescas (Toledo) i Antequera (Màlaga) –amb una inversió de 60 milions d’euros– i un altre de nou a San Sebastián de los Reyes (Madrid) –20 milions d’euros–, i el reforç de la capacitat logística de les botigues, com ja ha passat en 13 dels seus grans comerços després dels projectes. A més, s’ha apostat perquè algunes botigues actuïn com a centres logístics regionals, com ja ha passat amb Jerez, que assorteix tot Andalusia; Saragossa, que s’ocupa també de Navarra i la Rioja; València, de Múrcia i Valladolid de tot el mercat nord. La inversió en aquest últim cas és de 10 milions d’euros. Finalment, entre els seus plans també hi ha la redefinició d’acords amb proveïdors, com la nova aliança amb DHL per a la gestió del centre d’Illescas, operatiu des del març, ocupant-se de part de la seva operativa ‘online’, concretament de les comandes de menys volum (paqueteria), per a tot el territori nacional.   

Segons càlculs d’Ikea, seran capaços d’entregar productes en un màxim de 48 hores al 80% de la població d’Espanya. Actualment hi ha més dilacions de les esperades, especialment en els enviaments a les poblacions més allunyades. «Hem crescut fins a prop de 80 punts en què avui dia entreguem comandes voluminoses i més de 2.000 per a l’entrega de comandes de paqueteria i continuarem fent-ho. Tenim grans plans per a Espanya», apunta Kristien.

Temes:

Ikea Empreses