L’any de la guerra

Les petites elèctriques perden un de cada cinc clients en favor de les grans companyies

  • Repsol denuncia l’entrada il·legal de gas rus a Europa i Espanya

  • El Govern investigarà la possible entrada de gas rus a Espanya

Les petites elèctriques perden un de cada cinc clients en favor de les grans companyies
4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

A poc a poc, les petites comercialitzadores de llum s’han anat fent un lloc al mercat elèctric espanyol, dominat per cinc grans empreses (Iberdrola, Endesa, Naturgy, Repsol i TotalEnergies). Les Feníe Energía, Audax o Factor Energia solien ‘robar’ cada any uns quants milers de clients a aquests gegants. Però la guerra d’Ucraïna i els preus disparats de l’electricitat han canviat el rumb comercial i les companyies ‘independents’ han perdut per primera vegada clients. En concret, durant l’any passat un de cada cinc usuaris van deixar aquestes empreses i van tornar a la falda dels gegants elèctrics.

Així, els 3,7 milions d’usuaris que tenien les empreses més petites al tancament del 2021 van passar a ser 3 milions a finals del 2022, segons les dades provisionals publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) sobre canvis de comercialitzador durant el 2022. En el cas de les grans empreses, el procés va ser el contrari: van engrossir la seva llista amb 900.000 clients més, fins a un total de 27 milions. Per primera vegada, el nombre de subministraments elèctrics va superar la xifra de 30 milions.

Entre les companyies més petites, Fenie Energía és la més gran amb un total de 381.265 clients. Aquesta comercialitzadora va perdre uns 61.368 clients, el 13,9% de la seva cartera a finals del 2021. El seu director de regulació, Javier Bescos, explica que el que més els ha penalitzat ha sigut el mecanisme de minoració del gas que obligava nuclears i renovables a tornar els beneficis extraordinaris per l’alça del gas. En el seu origen aquesta mesura buscava recaptar diners per rebaixar la part regulada de la factura de tots els consumidors. I s’hi va afegir l’obligació a aquestes centrals de subhastar el 25% de la seva energia per a les petites comercialitzadores.

Però al final aquesta norma es va suavitzar i es va establir un límit de 67 euros per megawatt-hora, cosa que va provocar que els grans grups verticalment integrats (que compten amb filials de generació i de comercialització) firmessin contractes a aquest preu. Les comercialitzadores independents es queixen que això les va penalitzar perquè mentre elles han d’anar al mercat diari a comprar l’energia als preus alts que hi havia fa un any (entre 180 i 250 euros per megawatt-hora), els gegants energètics poden oferir preus de 67 euros als seus clients (al firmar contractes de venda d’electricitat entre la filial de producció i la de comercialització), fet que els dona un avantatge competitiu.

Però això ja és passat i segons els preus s’han normalitzat, les empreses comencen a recuperar la normalitat. «Ara notem que perdem clients, però som a prop de l’equilibri mes a mes. En comptes d’haver-hi una diferència del doble de preu, ara és un 20% més car. Som molt més competitius», reconeix Bescos, amb cert alleujament. De fet, l’any passat els canvis de comercialitzador es van disparar fins a gairebé 6,4 milions de moviments entre empreses, davant els 5 milions de l’any anterior o els 3,6 milions del 2020, amb una taxa de canvi del 21,5% davant el 16,98% del 2021 i el 12,49% del 2020.

Entre les grans empreses Repsol ha sigut la companyia més ben parada, a l’incrementar la seva cartera en 300.000 clients, fins a un total de gairebé 1,3 milions. L’empresa va aconseguir, així, avançar a Totalenergies (que es manté amb 1,1 milions de consumidors en cartera) com a quarta comercialitzadora del mercat. El lideratge continua sent d’Iberdrola, que és des de fa dos anys la companyia amb més clients a Espanya. A finals del 2022, tenia gairebé 10,4 milions, 397.322 usuaris més; seguida d’Endesa, que frega els 10 milions, després de créixer en 142.835 consumidors, i Naturgy, amb 4,3 milions de clients, amb 210.620 usuaris més. Entre totes cinc aglutinen una quota de mercat del 90%.

Mercat de gas

Notícies relacionades

Al sector gasista, per la seva banda, els protagonistes de l’any van ser els moviments del mercat lliure al regulat, que es van multiplicar per 15,8 en el quart trimestre respecte al primer trimestre de l’any 2022. A l’octubre el Govern va decidir subvencionar l’increment dels preus del gas a través de la tarifa regulada (coneguda com a TUR) i que va elevar el nombre de consumidors amb aquesta tarifa d’1,5 milions de consumidors a 2,1 milions d’usuaris.

Naturgy, la principal comercialitzadora de gas amb 3,6 milions de clients, va mantenir pràcticament la mateixa quantitat d’usuaris al perdre’n uns 140.000 del mercat lliure, però guanyar pràcticament la mateixa xifra en el regulat. Endesa, per la seva banda, va guanyar uns 80.000 clients, gairebé tot amb tarifa regulada, fins a 1,6 milions. Iberdrola va guanyar 70.000 clients que van anar a la tarifa regulada, fins a acumular 1,2 milions de clients. Les petites van ser, de nou, les més perjudicades, al deixar-se pel camí el 35% dels seus clients (uns 153.185) fins a quedar-se amb 293.988 usuaris.