El futur del cotxe elèctric
Punt final als motors de combustió el 2035: ¿què passarà a partir de llavors?
L’acord entre la Comissió Europea i Alemanya permet la venda de cotxes amb carburants sintètics més enllà de la data prevista
Després d’aixecar-se el veto d’Alemanya al decret acordat pel Consell i Parlament Europeu l’octubre del 2022, que assenyala el final de la venda de vehicles amb motor de combustió interna a partir del 2035, Europa entra en una nova etapa en què caldrà veure com es produeix aquest final i en quines condicions.
El ‘sí’ d’Alemanya arriba després d’acceptar-se la seva proposta de mantenir la comercialització de vehicles que utilitzin combustibles sintètics neutres, una petició que va arribar amb el ‘lobby’ de l’automòbil alemany encapçalat per Porsche i secundat per alguns dels fabricants de vehicles ‘premium’. No es va preveure la petició italiana que demanava incloure els biodièsel en aquesta categoria. Amb això, el motor de combustió tradicional té data de caducitat el 2035 per a la seva venda, no així el motor de combustió de gasolines sintètiques, que veurà ampliat el seu termini fins a la prohibició d’ús el 2050. Aquestes són les claus per entendre què són els combustibles sintètics neutres i el que suposa aquest gir de guió en matèria de mobilitat sostenible.
¿Quins cotxes es podran vendre?

A partir del 2035 es podran comercialitzar a Europa tots els vehicles de combustió equipats amb motors que facin servir combustibles sintètics (‘e-fuels’) obtinguts de manera neutra, sostenible i amb energies renovables. Els ‘e-fuels’ o combustibles sintètics són, bàsicament, carburants compostos per hidrogen (H2) i diòxid de carboni (CO2). ¿I per què són sostenibles? Perquè el CO2 es captura directament de l’atmosfera netejant l’aire, i perquè l’energia necessària per al procés d’hidròlisi que separa l’oxigen de l’hidrogen es fa mitjançant fonts d’energia renovables. Òbviament també es podran vendre tots els cotxes 100% elèctrics i els híbrids o endollables que facin servir ‘e-fuel’.
¿Qualsevol motor de combustió pot utilitzar ‘e-fuel’?

Sí. Els ‘e-fuels’ es poden utilitzar als actuals motors de combustió, sense cap tipus d’adaptació. Si s’omplís amb un ‘e-fuel’ o combustible sintètic avui mateix un cotxe de gasolina o dièsel, funcionaria sense problemes. Hi ha diferents tipus d’‘e-diesel’ i ‘e-gasoline’ que són totalment compatibles amb els motors actuals. Oferirien prestacions una mica diferents de les que s’obté amb la gasolina o el dièsel tradicional; ni millors ni pitjors, simplement diferents. Es podran mantenir exactament les mateixes prestacions tan sols ajustant la part electrònica del motor i sense canviar ni modificar cap peça mecànica del propulsor. No es necessita adaptar el motor perquè funcioni amb ‘e-fuel’ o combustibles sintètics.
¿Es podrà continuar utilitzant qualsevol vehicle tèrmic el 2035?

Sí. Es tracta d’una prohibició de venda, però no d’ús. La normativa comunitària pretén restringir l’ús d’aquest tipus de vehicles amb motors que utilitzen combustibles fòssils, però no en prohibeix l’ús fins a l’any 2050, per la qual cosa es podrà continuar utilitzant qualsevol vehicle de combustió fins a aquesta data. Amb o sense ‘e-fuel’.
¿Els cotxes amb ‘e-fuel’ podran entrar a les ZBE?

Si es té en compte només el que surt pel tub d’escapament com fins ara, i no el procés sostenible en la creació del combustible que alimenta el motor, es mantindrà el mateix etiquetatge. És a dir, que amb un cotxe de gasolina o dièsel sense suport elèctric, encara que estigui alimentat amb ‘e-fuel’, no es podrà circular lliurement per les ZBE.
¿Quant costa el combustible ‘e-fuel’?

El preu ve determinat pel volum. Actualment són més cars perquè es produeixen poc. Un estudi del Consell Internacional sobre el Transport Net indica que els combustibles sintètics costarien uns 2,80 € per litre el 2030. Des del grup Volkswagen, el seu president, Oliver Blume, va assenyalar que el preu mitjà en un escenari ideal podria estar en els 2 euros per litre.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols