El futur del cotxe elèctric

Punt final als motors de combustió el 2035: ¿què passarà a partir de llavors?

L’acord entre la Comissió Europea i Alemanya permet la venda de cotxes amb carburants sintètics més enllà de la data prevista

Punt final als motors de combustió el 2035: ¿què passarà a partir de llavors?
3
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’aixecar-se el veto d’Alemanya al decret acordat pel Consell i Parlament Europeu l’octubre del 2022, que assenyala el final de la venda de vehicles amb motor de combustió interna a partir del 2035, Europa entra en una nova etapa en què caldrà veure com es produeix aquest final i en quines condicions.

El ‘sí’ d’Alemanya arriba després d’acceptar-se la seva proposta de mantenir la comercialització de vehicles que utilitzin combustibles sintètics neutres, una petició que va arribar amb el ‘lobby’ de l’automòbil alemany encapçalat per Porsche i secundat per alguns dels fabricants de vehicles ‘premium’. No es va preveure la petició italiana que demanava incloure els biodièsel en aquesta categoria. Amb això, el motor de combustió tradicional té data de caducitat el 2035 per a la seva venda, no així el motor de combustió de gasolines sintètiques, que veurà ampliat el seu termini fins a la prohibició d’ús el 2050. Aquestes són les claus per entendre què són els combustibles sintètics neutres i el que suposa aquest gir de guió en matèria de mobilitat sostenible.

¿Quins cotxes es podran vendre?

A partir del 2035 es podran comercialitzar a Europa tots els vehicles de combustió equipats amb motors que facin servir combustibles sintètics (‘e-fuels’) obtinguts de manera neutra, sostenible i amb energies renovables. Els ‘e-fuels’ o combustibles sintètics són, bàsicament, carburants compostos per hidrogen (H2) i diòxid de carboni (CO2). ¿I per què són sostenibles? Perquè el CO2 es captura directament de l’atmosfera netejant l’aire, i perquè l’energia necessària per al procés d’hidròlisi que separa l’oxigen de l’hidrogen es fa mitjançant fonts d’energia renovables. Òbviament també es podran vendre tots els cotxes 100% elèctrics i els híbrids o endollables que facin servir ‘e-fuel’.

¿Qualsevol motor de combustió pot utilitzar ‘e-fuel’?

Sí. Els ‘e-fuels’ es poden utilitzar als actuals motors de combustió, sense cap tipus d’adaptació. Si s’omplís amb un ‘e-fuel’ o combustible sintètic avui mateix un cotxe de gasolina o dièsel, funcionaria sense problemes. Hi ha diferents tipus d’‘e-diesel’ i ‘e-gasoline’ que són totalment compatibles amb els motors actuals. Oferirien prestacions una mica diferents de les que s’obté amb la gasolina o el dièsel tradicional; ni millors ni pitjors, simplement diferents. Es podran mantenir exactament les mateixes prestacions tan sols ajustant la part electrònica del motor i sense canviar ni modificar cap peça mecànica del propulsor. No es necessita adaptar el motor perquè funcioni amb ‘e-fuel’ o combustibles sintètics.

¿Es podrà continuar utilitzant qualsevol vehicle tèrmic el 2035?

Sí. Es tracta d’una prohibició de venda, però no d’ús. La normativa comunitària pretén restringir l’ús d’aquest tipus de vehicles amb motors que utilitzen combustibles fòssils, però no en prohibeix l’ús fins a l’any 2050, per la qual cosa es podrà continuar utilitzant qualsevol vehicle de combustió fins a aquesta data. Amb o sense ‘e-fuel’.

¿Els cotxes amb ‘e-fuel’ podran entrar a les ZBE?

Si es té en compte només el que surt pel tub d’escapament com fins ara, i no el procés sostenible en la creació del combustible que alimenta el motor, es mantindrà el mateix etiquetatge. És a dir, que amb un cotxe de gasolina o dièsel sense suport elèctric, encara que estigui alimentat amb ‘e-fuel’, no es podrà circular lliurement per les ZBE.

¿Quant costa el combustible ‘e-fuel’?

El preu ve determinat pel volum. Actualment són més cars perquè es produeixen poc. Un estudi del Consell Internacional sobre el Transport Net indica que els combustibles sintètics costarien uns 2,80 € per litre el 2030. Des del grup Volkswagen, el seu president, Oliver Blume, va assenyalar que el preu mitjà en un escenari ideal podria estar en els 2 euros per litre.