Negociació

La nova llei de vivenda impulsarà lloguers a preus baixos a l’Espanya buidada

L’aplicació de mesures per moderar els preus del lloguer de vivenda s’estendrà als municipis despoblats o en risc de despoblació, tal com han acordat el Govern i Terol Existeix

La nova llei de vivenda impulsarà lloguers a preus baixos a l’Espanya buidada
6
Es llegeix en minuts
Ángel Alonso Giménez

L’arquitecta María Paz Martín va parlar davant la Comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana el 25 d’abril del 2022 en el marc d’una sèrie de compareixences destinada a ajudar els diputats a perfeccionar la nova llei de vivenda. La norma portava llavors menys de tres mesos al Congrés. El projecte ara està en fase de ponència, cosa que significa que aquests mateixos parlamentaris que van escoltar Martín estan per fi enllestint-ne el contingut. Van a poc a poc per culpa de les diferències polítiques, però almenys van i, de fet, és probable que la Cambra assisteixi aquests dies que venen a la recta final del procés d’aprovació (o de fracàs si no es llimen les diferències entre el PSOE i Unides Podem, ERC i EH Bildu).

Martín és coautora d’un estudi sobre com està la vivenda en una de les comarques més despoblades d’Europa, les «terres del Cid», a Sòria, del qual EL PERIÓDICO DE ESPAÑA, del grup Prensa Ibérica, es va fer ressò. L’arquitecta, tant en la comissió com en una conversa posterior amb aquest mitjà, va afirmar que «en el medi rural fa falta vivenda de lloguer perquè n’hi ha molt poca». Va verbalitzar qüestions molt interessants. 

Exemples: «Tothom que pensa a anar-se’n de la ciutat al camp busca cases amb terrenys i el que hi ha ara mateix al mercat és el contrari, hi ha pisos, que és on no volen viure». «El mercat està tensionat: hi ha molta demanda, molt poca oferta i poca vivenda pública». «¿Per què no es lloga la vivenda en el medi rural si és buida? Doncs perquè en la ment de les persones que habiten en el medi rural està implantat que el lloguer no és una opció. Els propietaris d’aquestes vivendes tenen por d’impagaments, del deteriorament, ja que són cases dels avis, dels seus familiars, per regla general».

En l’estudi, va reflectir que el preu de lloguer d’una vivenda en un municipi de menys de 5.000 habitants podia superar els 560 euros al mes i va indicar que el preu del metre quadrat, en zones despoblades, podia elevar-se a 1.400 euros.

La descripció va portar Tomás Guitarte, diputat de Terol Existeix al Congrés, a plantejar una sèrie d’esmenes a la llei de vivenda. El parlamentari destaca EL PERIÓDICO DE ESPAÑA que la norma, segons va aterrar al Congrés, primera lectura, no és que fos urbana; era tremendament urbana. Excloïa una problemàtica no menor, ja que el territori de l’Espanya Buidada ocupa el 80% de l’extensió total del país.

Vivenda assequible incentivada

L’exsecretari general de Vivenda del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, David Lucas, va contactar amb Guitarte abans de l’estiu de l’any passat. El diputat va anar al seu despatx en dues ocasions, al maig i al juny. Van parlar sobre com incloure la realitat del rural en la norma, ja que amb prou feines era present. Les sessions de treball van ser productives. 

Lucas ja no està en el càrrec, l’han ascendit a secretari d’Estat en el Ministeri, però els compromisos no es diluiran. Els acords estan fets. Aquest mitjà hi ha accedit.

En línies generals, segons la versió de les fonts de Terol Existeix, la nova llei plasmarà que tant en els plans estatals de vivenda com en les actuacions que portin a terme les comunitats autònomes figurin eines que facilitin la lluita contra la despoblació.

Entre aquestes eines, sobresurt el foment del lloguer de pisos a preus baixos gràcies a una novetat de la llei: la vivenda assequible incentivada. Aquestes seran aquelles que, sent de titularitat privada o propietat d’entitats del tercer sector, passaran a dependre de les administracions competents prèvia atribució de beneficis urbanístics, fiscals o d’un altre tipus per convertir-se en residència habitual en règim de lloguer per a persones o unitats familiars amb baixos ingressos a què, per l’evolució del mercat, pagar un lloguer els resulta inabastable.

Traducció a passatges concrets de la redacció de la nova llei. A l’article 25 s’inclourà una al·lusió que els objectius del nou fons de vivenda assequible es desenvolupin amb atenció als entorns territorials, i específicament, a «els petits municipis afectats per processos d’envelliment i despoblació».

Els objectius de l’esmentat fons, article 25.4, seran la protecció de «persones i famílies amb menys recursos», els quals no es podran desnonar; l’increment del «parc de vivenda social i assequible, especialment en zones de mercat tensionat» i la promoció de «percentatges mínims» de l’esmentat parc a «vivenda social o assequible».

Per tant, hi haurà vivendes amb aquest grau de protecció social als pobles que s’estan buidant. Per si hi hagués dubtes, a l’article 25.3, que advoca per la generació d’«un parc de vivenda assequible incentivada o vivenda social» on sigui necessari «recuperar l’equilibri entre l’oferta i la demanda de vivenda de lloguer» per contribuir a la «moderació dels preus», se li afegirà:  

«A tal efecte, hauran de considerar-se les necessitats específiques dels diferents àmbits territorials, tant en els àmbits urbans i metropolitans com en els petits municipis de les àrees despoblades, i les característiques pròpies de cada mercat».

I a l’article 17 constarà també aquesta redacció acordada pel Govern i Terol Existeix: «En zones rurals subjectes a fenòmens de pèrdua de població, la vivenda assequible incentivada podrà acompanyar el desenvolupament d’estratègies de dinamització social i econòmica, així com la creació d’ocupació i activitat a tals zones». 

Mercat tensionat

Es van desplegant diferents mesures durant la redacció provisional de la norma, sempre sota el paraigua de l’«atenció a la realitat territorial». 

A l’article 12 quedarà que la col·laboració de l’Estat en les polítiques de vivenda «haurà de considerar el necessari enfocament territorial», en particular per a «rehabilitació, regeneració i renovació». Així, «tant en els entorns urbans i metropolitans» com «en municipis que puguin estar afectats per la despoblació» es promourà el lloguer social, i en general, la vivenda assequible. 

El territorial influirà, i al seu costat, la realitat econòmica i social. Les rendes, l’edat, la vulnerabilitat, la dotació de serveis... Tot això caldrà ponderar-ho.

Els plans estatals (article 24) s’alimentaran de mesures de diversa mena (fiscals, entre elles) per «promoure l’accés a una vivenda digna i adequada a les persones, famílies i unitats de convivència més vulnerables» en entorns urbans i rurals.

Rellevant serà l’article 18 del projecte, ja que regula què serà un «mercat tensionat» de vivenda i com es definirà i articularà. És un dels punts més espinosos de la negociació política en curs. A l’espera que es resolgui, Terol Existeix i el Govern han pactat la modificació del punt 5 del precepte, sobre la potestat del Ministeri competent. «La diversitat territorial dels entorns urbans o metropolitans i de les zones rurals» serà un paràmetre més per confeccionar plans enfocats als esmentats mercats.

Recordin les paraules citades al començament, les de l’arquitecta Mari Paz Martín. A l’Espanya despoblada el mercat també està tensionat, així que l’agregació de la prioritat territorial, l’atenció a la realitat rural, facilitarà el desplegament de les mesures de la llei.

Notícies relacionades

Un repàs per part dels acords aconseguits certifica la inclusió del rural com a criteri de gestió. Per a la gestió del parc públic de vivenda (article 28), per exemple. Aquí, segons la redacció provisional, les administracions estatal i territorials podran gestionar la urbanització dels terrenys, les concessions per a rehabilitació, etcètera, sense perdre de vista «les particularitats de cada entorn territorial».

«Entorn territorial». Amb la incorporació d’aquestes dues paraules en diferents passatges de la norma, Terol Existeix ha aconseguit ampliar el ventall de la regulació, que no serà només el dels PAU o el de la realitat residencial d’una gran ciutat. Les polítiques públiques de vivenda, per tant, tindran en compte al 80% del territori espanyol.