¿Qui són els propietaris de Ferrovial? Així és la singular història dels germans Del Pino

Rafael del Pino és el segon dels cinc fills del fundador de la constructora i és nebot de Leopoldo Calvo-Sotelo

4
Es llegeix en minuts
Gemma Martínez
Gemma Martínez

Directora adjunta d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA

ver +

Ferrovial ho deu tot al seu fundador, Rafael del Pino Moreno, que va morir fa just ara 15 anys, després d’haver presidit l’empresa constructora durant gairebé mig segle. Enginyer de camins, va crear la companyia el 1952 després de recórrer Europa i analitzar la construcció ferroviària a diferents països, sobretot a Alemanya. Allà va comprar la maquinària que necessitava per iniciar-se en el negoci i firmar el primer contracte de la seva vida amb Renfe. Dos anys després, l’empresa ja va aixecar la seva primera carretera a l’estranger, a Veneçuela. 

Es va casar amb Ana Calvo-Sotelo Bustelo, germana de Leopoldo Calvo-Sotelo (president del Govern espanyol entre el 1981 i el 1982), i el matrimoni va tenir cinc fills: María, Rafael, Joaquín, Leopoldo i Fernando del Pino Calvo-Sotelo. El segon dels fills i primer home, Rafael, va succeir el seu pare al capdavant de Ferrovial el 2000, vuit anys abans que el fundador morís. 

Avui continua sent el president i el principal accionista individual de l’empresa, amb el 20% del capital. És el tercer home més ric d’Espanya, amb un patrimoni d’uns 3.800 milions d’euros al tancament del 2022 –segons ‘Forbes’– i la 707è fortuna més gran del món. Seva i de la resta del consell d’administració és la proposta de canviar la seu social de Ferrovial d’Espanya als Països Baixos, un moviment polèmic que l’ha enfrontat amb el Govern espanyol. La fiscalitat pot ser al darrere del moviment.

El president i els altres quatre cinc fills del fundador es van repartir els béns heretats del seu pare i van emprendre camins professionals majoritàriament diferents. La ruptura del patrimoni empresarial va evidenciar una cosa que ja succeïa abans en l’àmbit personal, ja que la relació familiar és mínima o inexistent entre alguns dels germans del Pino Calvo-Sotelo. Gairebé tots mantenen un baix perfil públic i d’algun ni tan sols hi ha fotografies conegudes.

El 20% del capital converteix Rafael del Pino, enginyer de camins com el seu pare i format als Estats Units (MIT), en el màxim accionista de la companyia des del 2015. Aquell any ell i els seus quatre germans van escindir les societats patrimonials a través de les quals controlaven conjuntament Ferrovial i van trencar el pacte d’accionistes que havien firmat anteriorment. 

Rafael del Pino fill és darrere de la febre compradora d’empreses Ferrovial, protagonitzada sobretot entre el 2000 i el 2007. Amb aquests moviments i d’altres de posteriors, va voler diversificar l’empresa per geografies (per no dependre tant del negoci a Espanya) i per negocis (per reduir el pes de la construcció d’obra civil). La voràgine compradora va tenir un dels seus punts més intensos amb l’adquisició de l’operador britànic d’aeroports BAA, operació que suposaria la ruptura de les relacions amb un dels cinc germans, Fernando, contrari al moviment per l’excessiu preu i per l’endeutament que comportaria per a l’empresa. Ell preferia vendre altres actius i utilitzar la liquiditat obtinguda per pagar l’adquisició de BAA, amb fons propis i no amb recursos aliens, a millor preu. El benjamí de la saga va votar en contra de l’operació en el consell, però la seva veu no va ser escoltada i l’adquisició va tirar endavant. Fernando va deixar llavors Ferrovial, va crear la seva pròpia societat d’inversió, i ja mai més va tornar. 

La relació del president amb el seu germà petit no és l’única polèmica. Rafael del Pino ha estat casat en dues ocasions i és pare de sis fills, tres per cada matrimoni (Rafael, Ignacio i Juan del Pino Fernández-Fontecha, d’una banda; i Alec, Tadeo i Cleo del Pino Gil-Casares, de l’altra). Amb la seva segona dona, Astrid Gil-Casares, va protagonitzar un dels divorcis més conflictius, que els va portar als tribunals, una cosa que abans d’aquell moment semblava impensable en un home tan hermètic com Del Pino.

Aliats

Notícies relacionades

Millors són les relacions que el president manté amb la seva germana gran i l’única dona entre els cinc fills del fundador, María del Pino Calvo-Sotelo. Ella és la segona accionista de referència del grup constructor, amb el 8,2% i un lloc en el consell d’administració. La seva fortuna està estimada en uns 2.300 milions, segons ‘Forbes’. Llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials i casada amb Clemente Cebrián Ara (pare dels fundadors de l’empresa tèxtil El Ganso), s’ha encarregat de conservar i ampliar el llegat filantròpic del seu pare, a través de la fundació Rafael del Pino y Moreno, que presideix. Al patronat amb ella s’asseuen dos dels seus germans (Rafael i Joaquín del Pino) i el primogènit del president de Ferrovial, Rafael del Pino Fernández-Fortecha (analista, que ha treballat a empreses com Técnicas Reunidas, N+1, Calyon i Goldman Sachs).

També acompanya Rafael del Pino en l’accionariat de Ferrovial un altre germà, Leopoldo, que, en vida del seu pare, era el responsable del negoci d’aparcaments de la companyia. Enginyer de camins com el seu progenitor i el seu germà gran, va deixar Ferrovial el 2009 després que la companyia es desprengués del negoci de pàrquings, al qual ell es va dedicar a partir d’aquell moment. Tot i així, va mantenir les accions de Ferrovial. Posteriorment en va vendre un paquet rellevant i avui conserva el 4,15% del capital, segons consta en la Comissió Nacional del Mercat de Valors.