Entrevista

Francesc Fajula: «Hem convertit Barcelona en un pol d’atracció internacional espectacular»

El nou director executiu de la Mobile World Capital Barcelona reivindica l’oportunitat econòmica que afronta la capital catalana després de segellar una aliança permanent amb el Mobile World Congress

Francesc Fajula: «Hem convertit Barcelona en un pol d’atracció internacional espectacular»

ELISENDA PONS

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Francesc Fajula té com a missió ajudar que Barcelona continuï fent passos per convertir-se en un dels principals pols d’atracció tecnològica del món. Al juny, el Mobile World Capital Barcelona, la fundació publicoprivada nascuda fa una dècada per impulsar l’ecosistema emprenedor i obrir noves oportunitats econòmiques per a la capital catalana, va ratificar aquest empresari com el seu nou director general.

Fajula té una dilatada experiència laboral en grans empreses. Ha sigut director d’Innovació i Estratègia Digital de Grupo Santander, director de Transformació Digital i Innovació del Banc Sabadell, màxim responsable de comerç electrònic dins de Terra (del Grupo Telefónica) i director general de serveis financers de Dominion Global, companyia enfocada a projectes d’enginyeria i tecnologia.

A falta de menys de dues setmanes per a l’inici del Mobile World Congress, la fira tecnològica que ha ajudat a projectar Barcelona al món, Fajula s’asseu amb EL PERIÓDICO per conèixer millor els reptes de la ciutat.

¿Què s’ha aconseguit en els últims anys?Només a Barcelona hi ha més de 2.000 ‘start-ups’ censades, que potser en són encara més. Si t’ho mires amb perspectiva, en els últims 20 anys hem convertit Barcelona en un pol d’atracció internacional espectacular. Llavors, els emprenedors, les empreses emergents i el capital risc no existien, això era un desert. Donem per fet que tot aquest ecosistema sempre ha estat allà.

«Fa 20 anys els emprenedors, les empreses emergents i el capital risc no existien, això era un desert»

Francesc Fajula

Catalunya va captar l’any passat 620 milions d’euros en inversió estrangera a través de 94 projectes, un nou rècord. Moltes empreses catalanes han aconseguit créixer malgrat les turbulències macroeconòmiques i de l’impacte que va suposar la pandèmia...

Sí, a Catalunya hi ha bastants unicorns (empreses amb una valoració superior als 1.000 milions de dòlars) i unes 12 empreses que estan entre 200 i 400 milions de valoració. I això és després de la caiguda del sector tecnològic de l’any passat, amb la qual cosa pròximament podrien créixer fins a convertir-se en unicorns. No està gens malament. Ens queixem que després vingui capital de fora i les compri, com va passar amb Glovo o Tiendeo, però també hi ha una part bona: la base es queda aquí i això segueix atraient talent a Barcelona i generant nous llocs de treball.

De fet, aquesta inversió estrangera va suposar la creació de 3.464 llocs de treball directes, un 11% més que el 2021, segons dades d’Acció. ¿Som igual de bons captant talent que generant-lo?

Ens trobem amb un problema mundial: no hi ha pràcticament cap país capaç de generar talent al mateix ritme que l’economia necessita. Potser ho fan la Xina o l’Índia, però són economies dirigides. Amb una estructura nacional més democràtica és impossible aconseguir-ho. Aquesta tensió generada amb la necessitat d’atraure talent de fora passa en tots costats.

La Mobile World Capital té un programa de talent que està ajudant a formar nous perfils professionals i a adaptar-los al sector tecnològic, i això ho fem amb l’ajuda de 80 grans empreses estrangeres que han creat els seus ‘hubs’ a Barcelona, com Nestlé, Zurich o Pepsico. De vegades es tracta de gent que era fora del sistema i de cop passen a tenir una ocupabilitat del 100%.

«El Mobile es quedarà sempre a Barcelona. Això és una finestra d’oportunitat que hem d’aprofitar»

Francesc Fajula

¿Com beneficia Barcelona que hagi ampliat la seva aliança amb el Mobile World Congress almenys fins al 2030?

El Mobile es quedarà sempre a Barcelona. Ara que tenim la GSMA (organitzadora de la fira) al costat, es tracta d’una finestra d’oportunitat que hem d’aprofitar.

¿Ha perjudicat que el Govern central hagi preferit ubicar l’Agència Espanyola de Supervisió de la Intel·ligència Artificial a la Corunya?

Hi havia moltes candidatures molt fortes de ciutats com la Corunya, Màlaga o Alacant, però és cert que també havien de triar una localitat per compensar la diversitat territorial.

Hi ha experts que assenyalen que, tot i que a Barcelona es creen moltes ‘start-ups’, quan han d’aixecar noves rondes de capital per consolidar els seus projectes han de buscar els diners fora...

A Barcelona hi ha ‘private equity’ (inversió privada de grans empreses en petits projectes) però encara és petita. No tenim una indústria tecnològica potent, sinó que som els compradors d’aquestes empreses.

«La cultura regulatòria que hi ha a Europa limita el creixement de les empreses digitals»

Francesc Fajuls

¿Estem limitant la innovació?

Notícies relacionades

Europa no funciona com el model nord-americà, que permet a les empreses emergents créixer i anar cremant beneficis per finançar i treure noves rondes d’inversió. El primer és créixer i després ja serà trobar vies de monetització. Aquí, en canvi, de seguida et demanen rendibilitat. Això fa que el capital risc sigui capital, però relativament de risc.

Un altre factor que limita el creixement de les empreses digitals és la cultura regulatòria europea. Als Estats Units està tot permès sempre que no estigui estrictament prohibit. A la Unió Europea no hi ha res permès que no estigui estrictament regulat. Això limita molt la innovació i per això hi ha tan pocs casos d’empreses que hagin crescut a Europa.