AUTOMOCIÓ

La cara ‘B’ de l’electrificació, Ford es prepara per retallar la seva plantilla a Europa

  • Ford treballa per convertir-se en un referent elèctric, però ha de reajustar «profundament» els seus processos productius per ser rendible en el nou negoci elèctric.

  • La marca va perdre 1.815 milions de dòlars el 2022 malgrat facturar més i haver de tancar comandes per als seus elèctrics en alguns mercats per la impossibilitat de satisfer la demanda.

La cara ‘B’ de l’electrificació, Ford es prepara per retallar la seva plantilla a Europa

Feed

4
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’electrificació està suposant un gran repte per a les automobilístiques més longeves a nivell empresarial. Més èxit comercial no significa, en una indústria elèctrica, més beneficis, i Ford ho acaba de comprovar en primera persona. L’any passat, la firma nord-americana va perdre 1.815 milions d’euros a nivell global, una caiguda molt important respecte als guanys de 16.441 milions del 2021. Aquests resultats, però, arriben després d’un any en què la marca ha mostrat el seu pes al mercat elèctric i ha presentat la seva candidatura a liderar-lo en el futur.

A Europa, la regió on la marca nord-americana portarà a terme la seva electrificació amb més velocitat, el resultat de l’any passat va ser de tot just 47 milions de dòlars positius. Jim Farley, conseller delegat de Ford, va dir durant la presentació dels comptes que han trobat «problemes profundament arrelats en el nostre sistema industrial que han resultat difícils d’evitar». A més, va lamentar que la companyia podria «haver-ho fet molt millor» i que s’esforçaran a «corregir-ho millorant l’execució i el rendiment».

Arribaran retallades a Europa

Com sol ser habitual, quan un directiu parla sobre millores en el rendiment sol referir-se, en part, als costos. I entre els costos de les companyies, els més fàcil de retallar, i tenint en compte la inversió que caldrà fer durant els pròxims anys per adaptar les seves plantes a l’electrificació i per desenvolupar els seus productes del futur, són els sous de la plantilla. Farley no va avançar una xifra de treballadors, però sí que va admetre que «la decisió ara és quants enginyers i quanta gent necessitem a Europa. Quina és la dimensió que necessitem. Aquesta és la decisió».

Sense avançar gaire més, tot i que prometent que no esperaran gaire a anunciar més detalls, Farley es va centrar llavors en els resultats del quart trimestre de 2022, que van ser lleugerament més positius. Amb tot, el balanç negatiu de l’any passat i les paraules de Farley arriben després de les afirmacions del sindicat IG Metall sobre les intencions de la marca d’acomiadar fins a 3.200 empleats al continent, la majoria a Alemanya, tot i que l’impacte també afectaria la factoria espanyola d’Almussafes, a València.

La recerca de la rendibilitat

El problema més gran de Ford ara mateix és mantenir la rendibilitat així que incrementa el pes de l’electrificació en el seu negoci. Prova d’això és que el 2022 la companyia va facturar un 15,9% més fins als 158.057 milions de dòlars, però tot i així van acabar perdent diners. Amb l’arribada dels elèctrics, més cars, i la inflació de preus dels seus cotxes de combustió, la marca va ingressar més diners, dòlars no traduïts en guanys per l’increment del cost de les matèries primeres i la baixa rendibilitat dels seus models elèctrics, sobretot mentre no arribin a un volum de producció i vendes més elevat.

Des de Ford admeten que hauran de reestructurar «amb urgència» el seu sistema industrial, sobretot si es té en compte el que ve tant als mercats nord-americans, com en els europeus. La marca defensa que, per al 2023, esperen que el seu benefici operatiu se situï entre els 9.000 i els 11.000 milions de dòlars, cosa que suposaria tornar amb èxit al camí dels beneficis.

Començant pel Vell Continent, la marca tindrà, respecte al 2022, set nous vehicles elèctrics per al 2024, quatre comercials, i tres SUV, una variant elèctrica del Puma i dos crossovers, tots dos basats sobre la plataforma MEB del Grup Volkswagen. Seguidament, més enllà del 2025, llançarà nous elèctrics que s’acoblaran a Almussafes basats en una plataforma específica de desenvolupament propi.

A l’Amèrica del Nord, després de l’arribada del Mach-E –també disponible a Europa– i el pick-up elèctric F-150 Lightning, tots dos amb un èxit sense precedents que ha obligat la marca a deixar d’admetre comandes i a invertir per incrementar la seva capacitat de producció aquest any, Ford es prepara per llançar fins a cinc comercials elèctrics –alguns de també presents a Europa– i un altre pick-up elèctric per a mitjans d’aquesta dècada. S’especula també, tot i que no hi ha confirmació, amb una possible versió elèctrica del Bronco. Tot, mentre inverteix milers de milions en la Blue Oval City de Memphis, Tennessee, una nova factoria per a vehicles elèctrics que donarà feina a 11.000 empleats.

Notícies relacionades

Aquestes ambicions han de seguir el que, de moment, és un ascens imparable que apunta al tron que, de moment, ocupa Tesla. Del F-150 Lightning maneja més de 200.000 reserves, més de les que pot produir, i del Mustang Mach-E es van haver de tancar comandes a Amèrica del Nord i es va haver d’encarir a Europa per alentir el ritme de comandes. Tot, mentre es consolida una nova gamma de comercials elèctrics, amb l’E-Transit i l’E-Tourneo Custom, que li ha permès superar una quota de mercat de més del 90% en el seu segment en diverses ocasions als Estats Units.

Lamentablement, aquests èxits no estan relacionats amb els guanys i, com se sol dir, es necessita menys mà d’obra per produir cotxes elèctrics, tot i que sí que es crearan llocs de treball en altres àrees amb l’electrificació. Si les inversions per al seu desenvolupament i l’adaptació de les plantes s’han d’emprendre, només es pot estalviar mitjançant la millora de les economies d’escala –una cosa que farà amb cotxes com els SUV basats en la plataforma MEB i amb els seus comercials–, i amb la reducció de costos fixos derivats dels salaris. Ford té un gran repte davant seu i de les seves decisions dependran la seva posició en el futur.