Barcelona surt de compres

Les rebaixes de la inflació: «Els Reis m’han portat més vals que regals per estalviar amb les ofertes»

  • Els barcelonins surten als carrers i omplen els eixos comercials per la campanya de descomptes, tot i que amb un ull posat en la pujada de gener

JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Barcelona ha sortit als carrers aquest dissabte al matí per aprofitar el dia assolellat i el simbòlic primer dia de la primera campanya de rebaixes postnadalenques. Les botigues del centre i els principals eixos comercials s’han omplert de cartells en vermell que exhibeixen descomptes i els transeünts han sortit als carrers, que estan plens de gent, però no a vessar. Els consumidors han sortit a gastar aquest any amb especial vista en els descomptes i amb prudència atès el pressupost disponible després d’uns mesos en què l’escalada de preus ha minvat les economies familiars i un 2023 que es planteja gairebé tan incert com el 2022.

Els comerços han donat aquest dissabte simbòlicament el tret de sortida a les compres post Reis, si bé moltes firmes fa dies que anuncien promocions i estrany és el portal ‘online’ que no n’ofereix gairebé tot l’any. En l’era de la societat hiperaccelerada de l’«aquí, ara i en tot moment», tradicions com les rebaixes han quedat desdibuixades i els descomptes s’estenen des de novembre, amb el Black Friday, fins a finals de gener. La Lola és, en aquest sentit, una «antiga». «Jo no m’acabo de fiar de comprar per internet. M’agrada anar a la botiga, tocar i emprovar-m’ho tot. Es que semblaré molt poc moderna, però soc així», explica, mentre la seva filla adolescent la fulmina, vergonyosa, amb la mirada.

Aquesta veïna del barri de Sant Martí de Barcelona ha sigut de les «matineres» que s’han acostat al centre comercial de Glòries. D’altres han optat per ronsejar una mica més i demanar que els portin l’esmorzar a casa, com testifica un grup de ‘riders’ que espera a les portes d’un local per recollir les comandes. A mesura que avança el matí, el centre comercial va sumant «rebaixistes» amb les mans plenes de bosses. La Lola i la seva filla han vingut a comprar sense pressupost fix, o almenys això és el que diu la mare, que sap que, en tota negociació, revelar cartes com aquesta condiciona la partida. Cada espanyol es gastarà una mitjana de 135 euros en les rebaixes d’hivern, segons els resultats d’una enquesta realitzada a més de mil consumidors a peu de botiga per l’Associació Espanyola de Consumidors (Asescon).

«He matinat perquè pensava que el centre estaria ple i al final no n’hi ha hagut per tant; em sento una mica idiota. Bé, així tindrem més temps per fer el vermut», explica laSofia, que ha vingut a canviar roba que li han regalat per Nadal. Tenia més marge –algunes firmes deixen fins a 60 dies i la compra ‘online’ habitualment ofereix un mínim de 14 dies–, però ha preferit acostar-se al centre el primer dia de rebaixes per evitar que «voli tot». Ha vingut amb la seva parella, el Gerard, a qui els Reis li han portat tres vals per gastar aquests dies. «Aquest any m’han portat més vals que regals perquè estalviï amb les ofertes», explica. La inflació ha deixat força empremta en el poder adquisitiu de la majoria de salaris i les famílies es busquen la vida per aconseguir més o menys el mateix per menys diners.

El petit comerç competeix com pot

El Portal de l’Àngel, l’històric carrer comercial barceloní, ha recuperat el color després de dos anys marcats per la pandèmia i les restriccions sanitàries. El sextet Jinx Jazz Band, amb el seu desenfadat bebop, amenitza la desfilada de transeünts, que en anys precovid era més nombrosa. «L’auge de la venda ‘online’ ha diluït una mica les rebaixes. La manera de comprar ha canviat», explica el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi. «Esperem una bona campanya de rebaixes, clarament millor que la de l’any passat. Històricament, quan comença en cap de setmana solen anar bé, tot i que no serà fins a finals de gener, quan hàgim sumat el que hem facturat durant el Black Friday, el Cibermonday i Nadal, quan podrem saber si ha anat més bé o no que abans de la covid», explica.

Els barcelonins no només han recorregut al centre i a les grans superfícies, sinó que també han omplert els barris i els històrics carrers comercials, com la carretera de Sants. Allà, però, hi ha més passejants que compradors, d’acord amb el nombre de bosses que porta cada transeünt. En alguns trams gairebé hi ha més gent que passeja un simpàtic gos que amb una bossa de paper d’una coneguda marca de roba. En aquest carrer els descomptes dels aparadors són substancialment menys agressius que a les grans superfícies, atesos els estrets marges amb què competeix el petit comerç.

Als aparadors de Ros Moda 1926 llueix un cartell amb un 20%. «Jo no enganyo ningú. Aquests dies tot està rebaixat a un 20%, no com en altres llocs, que et posen a la porta un 70% i després quan entres tot és de la nova temporada», explica Vicenç Ros, l’amo d’aquest negoci gairebé centenari. «Esperem que la campanya vagi bé, tot i que portar un petit negoci és dur. Fa 17 anys que no faig vacances. El meu pare no va poder fer-les en 20 anys. Costa competir amb les grans superfícies perquè, a més, als petits ens fregeixen a impostos i elles sembla que sempre troben alguna trampa per pagar menys», es queixa Ros. Encara és aviat per fer un balanç de la campanya, però aquest comerciant tem que el que guanyi de més s’ho empassarà el repunt de despeses que ha tingut per la llum i el gènere. El petit comerç no ha viscut un bon 2022 i en l’últim exercici s’han perdut gairebé 19.000 autònoms d’aquest sector a tot Espanya.

La incerta pujada de gener

Notícies relacionades

Willy ha vingut amb la seva dona i els seus fills a passar el dia al centre comercial Gran Via 2. Aquest veí de l’Hospitalet de Llobregat espera davant la botiga d’una popular firma de videojocs que el seu fill canviï el joc que els Reis no van aconseguir portar-li. Una vegada el canviïn aniran a dinar fora i després aniran al cine a veure la nova d’Avatar. «Havíem vingut amb la intenció de només mirar, però després sempre t’animes i acabes comprant alguna cosa», explica amb un somriure.

Les rebaixes després de Reis són el colofó d’una marató de compres després de les quals arriba la sempre costeruda pujada de gener. ¿Serà més dura aquesta que la de l’any passat? «No esperem que les rebaixes d’aquest any siguin històriques. Les famílies arriben amb un cansament econòmic acumulat. Els llums de Nadal són molt bonics i ho tapen tot, però després caldrà fer comptes i veure què ens ofereix la pujada de gener», conclou el president de Pimec Comerç.

Temes:

Rebaixes