Rebaixes 2023: ¿quins drets tenim com a consumidors?

Consum

Rebaixes 2023: ¿quins drets tenim com a consumidors?

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Comença la primera gran cita de compres del 2023. Després de dos anys complicats per la covid i una campanya de Nadal millor del que s’esperava, les rebaixes d’hivern funcionaran com a termòmetre per mesurar l’estat de salut del consum al país. Les expectatives són bones: el clima per fi acompanya i la sensació generalitzada és que hi ha ganes de comprar i, per culpa de la inflació, com més barat, millor. Davant aquest panorama, és més important que mai tenir presents els drets que té una persona a l’hora de consumir. ¿Quins són? ¿Com s’apliquen en temporada de rebaixes?

1

¿A què tinc dret com a consumidor?

Segons el codi català de consum, entre moltes altres coses, un consumidor té dret que el producte que compri no comporti cap risc per a la seva salut o seguretat. De fet, en cas de ser un article perillós, el fabricant ho ha d’indicar d’alguna manera. També ha de poder rebre un justificant del pagament efectuat; exigir que una compra compleixi el que oferia una promoció, oferta o publicitat; tenir prou informació per saber com utilitzar el producte de manera adequada i segura; saber per endavant el preu i les condicions de venda, i disposar d’un full de reclamació. A més, els compradors tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que triïn.

2

¿Com es porta tot això a les rebaixes?

L’escenari no canvia perquè hi hagi rebaixes, ofertes o descomptes. És a dir que tota la sèrie de drets que inclou el Codi de Consum es manté intacta: el client ha de poder comprar amb les mateixes garanties que té si no s’apliquen descomptes, amb les mateixes condicions (per exemple, pagar amb targeta si abans de les rebaixes l’acceptaven) i tenir tota informació possible sobre el preu i les condicions de venda. De fet, la normativa estatal que regula les rebaixes, que és la que s’aplica a Catalunya, estableix que només es podran vendre amb descompte els articles que faci com a mínim un mes que estan exposats a la botiga. «No es poden destinar a les rebaixes unitats d’un producte adquirides expressament per a aquesta finalitat», insisteix l’Agència Catalana de Consum en una guia sobre el tema.

3

¿Un establiment ha de fer rebaixes sí o sí?

No, les empreses són lliures de decidir si fan rebaixes o no, i ara, fins i tot, de triar el dia en què volen començar a fer-les. Ja fa anys, de fet, que molts comerços les posa en marxa poc després de Nadal. En qualsevol cas, sí que hi ha dos períodes establerts: hivern i estiu. Fora d’aquestes dues èpoques, les botigues no poden anunciar com si fossin rebaixes campanyes de descompte o ofertes puntuals.

4

¿Una empresa pot apujar el preu d’un producte dies abans de rebaixar-lo?

No. La norma obliga que el descompte s’apliqui sobre el preu més baix que ha tingut aquest producte els últims 30 dies. La idea és precisament evitar que les marques facin descomptes fraudulents i, de fet, la Generalitat ha advertit recentment que ha detectat irregularitats de l’estil a la meitat d’ofertes del Black Friday que ha analitzat.

5

¿Puc tornar un producte comprat en rebaixes?

Això dependrà de si la compra és en una botiga física o a internet. Un establiment físic no necessàriament ha d’acceptar devolucions, però, en cas d’acceptar-les, sí que ha d’informar de manera clara de les condicions per fer-ho: terminis, excepcions, si torna els diners o compensa amb un val, quan caducaria aquest val, etc. Tot això, sempre que l’article no sigui defectuós. A internet la cosa funciona diferent: el client disposa de 14 dies com a mínim per tornar la seva compra, excepte si el producte és personalitzat o fet a mida, si l’article s’espatlla amb facilitat (com un aliment) o per alguna raó d’higiene.

6

¿Una botiga pot vendre un article deteriorat com a ‘rebaixat’?

No, la norma estableix que cal diferenciar el que són rebaixes del que són vendes amb descomptes especials sigui per qüestions de liquidació o perquè són productes amb defectes o tares. «No es poden vendre com a rebaixats productes deteriorats, de baixa qualitat o adquirits expressament per a aquesta finalitat», sintetitza l’Agència Catalana de Consum.

7

¿És legal que només aparegui el percentatge de descompte?

Sí, malgrat que l’escenari ideal és que l’establiment doni com més informació millor sobre el preu i el seu descompte, la llei obliga que es mostri amb claredat una de les dues opcions: el preu actual junt amb el preu original, o el percentatge de descompte que s’hi ha aplicat.