Per la inflació
Les concessionàries d’autopistes demanen al Govern una pujada dels peatges del 8,4% el 2023
El Ministeri de Transports estudia «diferents alternatives» per limitar l’impacte d’aquest alça
Les empreses concessionàries d’autopistes han demanat al Ministeri de Transports una pujada dels peatges del 8,4% per l’alça de la inflació per aplicar a partir de l’any que ve, segons han informat fonts del sector. El departament que dirigeix Raquel Sánchez és l’encarregat de revisar aquestes tarifes abans que acabi l’any per a la seva entrada en vigor l’1 de gener del 2023.
Fonts del Ministeri de Transports confirmen que «s’estan analitzant diferents alternatives per definir la pujada final dels peatges el 2023, tenint en compte el complicat moment internacional de preus elevats de l’energia que afecten principalment la mobilitat i la vocació d’afrontar l’espiral inflacionista», tot i que encara no hi ha una decisió presa.
El sector espera que la resposta del Govern eviti un increment tan brusc dels peatges. Entre les opcions per suavitzar l’alça d’aquests preus es troba, segons l’experiència del sector, la possibilitat de realitzar una pujada inferior a aquest 8,4% amb un pagament diferencial a través d’una altra via o realitzar aquest increment en diversos anys. Una altra fórmula seria la d’allargar la concessió, però les concessionàries d’autopistes veuen aquesta variable com la més complicada.
Notícies relacionadesSigui com sigui, l’Executiu ha de prendre una decisió abans del 31 de desembre d’aquest any. Els peatges que paguen els conductors a les autopistes estatals s’actualitzen segons l’IPC acumulat dels últims dotze mesos fins al 30 de novembre. Una altra qüestió són les carreteres competència de les comunitats autònomes, com passa a Catalunya, en el cas de la qual hi ha una fórmula similar però utilitza de base de tancament d’any un mes anterior al novembre. Per tant, també la Generalitat ha de prendre una decisió al llarg de les dues pròximes setmanes.
Aquest mecanisme d’increment de preus dels peatges segons la inflació no és aïllat de les autopistes espanyoles, sinó que s’utilitza a tots els països per actualitzar les tarifes de les carreteres de pagament amb la pujada dels preus. També són comunes en altres zones les esmentades fórmules per evitar una pujada abrupta per a les butxaques dels consumidors. En el cas de les autopistes espanyoles es dona la circumstància, a més, que encara no s’han recuperat els nivells de trànsit previs a la pandèmia, entre altres motius, per la pujada de preus de la gasolina, els descomptes al transport públic i l’auge del teletreball, segons expliquen des del sector.
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- Salut pública El protocol comú contra la grip aconsella la mascareta
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- CORRUPCIÓ AL PP La Fiscalia demana l'arxiu de les actuacions contra Gallardón per la compra d'Inassa en el 'cas Lezo'
- Denúncia de CSIF La grip tensa les urgències d’hospitals: llits als passadissos i esperes de tres dies per ingressar a planta
- EL SEGON CAFÈ A LA2CAT L'Editorial de Cristina Villanueva: Violència masclista estructural
- La tornada del rei Rosalía, eclipsada: els cantants i cançons més escoltades a Spotify Wrapped 2025
- L’evolució del brot La UE amplia a 91 municipis la zona infectada de pesta porcina però deixa fora la comarca d’Osona
- Rumb al sud 9 bons restaurants de Tarragona i província per disfrutar com un cèsar
