Exercici 2021
El gegant Airbnb tributa a Espanya 286.000 euros al traspassar els seus ingressos a Irlanda
La plataforma ‘online’ de lloguer de pisos turístics funciona en el mercat espanyol només com una agència de publicitat i el negoci com a intermediari el centralitza en la seva matriu europea

El gran negoci d’Airbnb, el gegant mundial del lloguer turístic, no existeix per a l’Agència Tributària espanyola. La plataforma ‘online’ cobra comissions tant als amos dels pisos turístics com als viatgers per fer la intermediació de l’arrendament, però aquests ingressos milionaris pel cobrament d’aquestes comissions que aquí es generen no es queden a Espanya, un dels grans mercats del grup.
Airbnb, com fan altres grans grups del comerç ‘online’ o del sector tecnològic, centralitza tots aquests ingressos per comissions en la seva matriu central per a Europa, amb seu a Irlanda, un país que continua oferint avantatges fiscals per a les multinacionals. De cara a la Hisenda espanyola, el grup només té una filial que s’encarrega de tasques de màrqueting i publicitat tant per a la seva matriu irlandesa com per a la corporació global, amb seu als Estats Units.
El resultat d’aquesta estratègia fiscal –que és plenament legal– és que el pagament d’impostos d’Airbnb a Espanya sigui molt reduït malgrat el pes que el mercat espanyol té en el seu negoci turístic. La filial espanyola va pagar l’any passat 286.337 euros en concepte d’impost de societats a Espanya, segons els comptes dipositats per la companyia al Registre Mercantil. Un import que és l’efecte net en els seus resultats, perquè la firma va activar un crèdit fiscal per 126.869 euros que cobrirà amb els guanys que preveu obtenir en pròxims exercicis.
Des de la seva arribada a Espanya a mitjans del 2011 i fins al tancament del 2021, la companyia ha abonat en concepte d’impost de societats 1,15 milions d’euros i ha declarat un benefici net acumulat durant més d’una dècada de 2,2 milions d’euros exclusivament per la seva activitat de suport comercial per a la corporació.
Agència de publicitat
La filial espanyola, Airbnb Marketing Services SL, amb seu a Barcelona, no té a efectes fiscals cap activitat relacionada amb el lloguer turístic i funciona com una mera agència de publicitat. Els ingressos de la subsidiària local es redueixen als serveis facturats a altres societats del grup, els beneficis reconeguts són, doncs, reduïts i, amb això, també ho és el pagament d’impost de societats.
Segons es recull expressament en la memòria de comptes financers, l’objecte social d’Airbnb Marketing Services «es limita a prestar serveis de màrqueting i d’objectius de mercat i per la present és contractat per Airbnb Ireland UC per prestar aquests serveis». De fet, la filial espanyola està catalogada amb el codi 7311 de la classificació nacional d’activitats econòmiques (CNAE), reservat per a les agències de publicitat.
«Airbnb compleix totes les normatives fiscals a què està subjecta i paga tots els impostos aplicables als llocs on opera», remarquen fonts oficials de la companyia a ‘El Periódico de España’, del grup Prensa Ibérica. «Airbnb Marketing Services SL proporciona serveis de suport comercial i de màrqueting i paga tots els impostos aplicables a Espanya. El model d’Airbnb és únic i permet que moltes persones obtinguin ingressos addicionals, amb un impacte directe en les economies familiars i locals», esgrimeixen.
Tributen els amos dels pisos
L’argument del grup és que, tot i que els ingressos d’Airbnb via comissions se centralitzen en un altre país (fins a un màxim del 18% de l’import del lloguer), el 82% restant que queda en mans dels amos dels pisos turístics sí que tributa a Espanya. «La immensa majoria de l’activitat econòmica que es genera a través de la plataforma es manté a les comunitats locals a través dels ingressos que obtenen els amfitrions, i estan subjectes a impostos locals».
En aquest sentit, des d’Airbnb s’insisteix que la companyia facilita informació periòdica als amfitrions per ajudar-los a pagar els impostos a què estan obligats a Espanya, que té habilitada l’opció es descarta de totes les transaccions dels amfitrions per facilitar la fiscalitat, i que treballa amb organitzacions independents per ajudar els amos dels pisos a comprendre les seves obligacions fiscals.
Airbnb assegura que «treballa en estreta col·laboració amb les autoritats fiscals espanyoles i de la UE per ajudar a simplificar la fiscalitat a escala europea». El grup ha mostrat el seu suport a l’ampliació de la directiva comunitària de cooperació fiscal entre països per incloure les plataformes digitals (denominada DAC 7), per identificar millor el negoci que tenen a cada país les plataformes mitjançant l’intercanvi d’informació. I també recolza els plans de l’OCDE d’imposar un tipus mínim del 15% de l’impost de societats a les multinacionals.
- Els bars de Gràcia, en peu de guerra per un veto i un error de l’Ajuntament
- El mirador de la Torre de Collserola ofereix vistes gratis
- Un violador surt avui de la presó "amb alt risc de reincidència"
- Sector econòmic Barcelona ajusta preus en un estiu de menys despesa turística: hotels de luxe des de 183 euros
- Violència sexual Catalunya registra 12 agressions i abusos sexuals al dia i una de cada cinc es produeixen en l’àmbit familiar