Projecció internacional

Seat confirma la producció a la Xina del Cupra Tavascan

El primer SUV 100% elèctric de la marca espanyola de Seat serà el primer model que sortirà de la línia de muntatge de la nova fàbrica del Grupo Volkswagen a Hefei (Xina)

Seat confirma la producció a la Xina del Cupra Tavascan
6
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Serà el primer cotxe que sortirà de la línia de producció. I serà a Hefei. Seat SA i el Grupo Volkswagen han pres la decisió de produir el primer SUV 100% elèctric de la història de la companyia, el Cupra Tavascan, en una de les plantes que el consorci alemany té a la Xina.

El Tavascan es fabricarà sobre la plataforma modular elèctrica MEB de gran mida sota el nom clau de SE/316/8, la mateixa que suporta els Volkswagen ID5, ID6, Skoda Enyaq iV Coupe i l’Audi Q4 e-tron Sportback. Aquesta plataforma (la base tecnològica sobre la qual s’assenten els vehicles 100% elèctrics amb els components clau com són la bateria) està atribuïda també a la planta de Hefei.

El Tavascan també aprofitarà les sinergies amb un futur model d’una altra marca del grup per al mercat xinès que es produirà en aquesta planta. El consorci alemany, preguntat sobre el tema, ha declinat donar-ne més detalls.

Cupra es beneficiarà d’aquestes sinergies globals i el fet que el Tavascan es produeixi fora d’Espanya, al nou ‘hub’ industrial de la província d’Anhui (una de les més avançades tecnològicament parlant de la Xina), suposa un important pas endavant en la consolidació de Cupra dins de l’engranatge del grup. A més, quan es va tancar la planificació de producció fa uns mesos d’aquest model, la fàbrica de Hefei era l’única amb la capacitat i tecnologia adequades per produir-lo. D’aquí ve la decisió que es fabriqui a la Xina.

El Cupra Tavascan s’ha dissenyat i desenvolupat a Barcelona gràcies, en part, a la inversió de 5.000 milions d’euros anunciada per la companyia el juliol del 2020. Va ser presentat com a prototip al Saló de Frankfurt del 2019 i, des d’aleshores, els enginyers i dissenyadors del Centre Tècnic de Martorell han treballat perquè la versió de sèrie es mantingui fidel al disseny original. Es tracta d’un projecte independent que aprofita al màxim les sinergies del grup. La seva producció a Hefei és ocasional.

El pla b de Seat

Mentrestant, la fàbrica catalana continua treballant en la seva transformació per ser la principal candidata a rebre una segona plataforma de models elèctrics del grup, cosa que serviria per consolidar el seu futur industrial, una decisió que no arribarà fins després del 2025. Alhora, Seat podria mantenir la producció de vehicles amb motor de combustió, tal com permet la regulació Euro 7 i fins a la data de prohibició d’aquests vehicles a Europa.

El nou Cupra Tavascan serà el primer vehicle a beneficiar-se de la inversió de 140 milions d’euros realitzada per Volkswagen Group China a la planta de producció del sistema de bateries, que permetrà entregar 150.000 bateries a l’any. El Tavascan també serà el primer cotxe que sortirà de la línia de producció a finals del 2023 i està previst que aterri en el mercat en el primer semestre del 2024. Després el seguirà un altre model del Grupo Volkswagen.

Inicialment, el Cupra Tavascan no es vendrà a la Xina malgrat que es fabriqui allà. El cotxe s’exportarà només des de la Xina per als mercats de Cupra. Així que, de moment, la marca no té plans per comercialitzar al país, on el grup disposa ja d’un important arrelament amb les marques Audi i Volkswagen. També es tracta d’un mercat automobilístic molt competitiu amb al voltant de 100 marques locals emergents. Fer-se un lloc ara seria complicat.

Obrir nous mercats

El fet que es fabriqui a la Xina suposa la confirmació de l’estratègia empresarial del Grupo Volkswagen d’aprofitar les plantes que té repartides pel món per produir diferents vehicles per a totes les marques del consorci. Es va acabar això d’una fàbrica només per a una marca. De la mateixa manera que Martorell produirà a partir del 2025 els models de plataforma elèctrica petits (Small BEV) per a diferents marques del grup, el Tavascan es fabricarà a Hefei per a tot el món, incloent-hi el mercat europeu, Israel, Turquia, Reunió, Nova Zelanda, Austràlia i Singapur. En la recent trobada entre representants de Cupra i l’ambaixador xinès a Espanya es va valorar positivament aquesta decisió.

Wayne Griffiths, president de Seat i Cupra, ha manifestat en més d’una ocasió que la intenció de Cupra és «anar obrint nous mercats donades les característiques joves i de conquesta de la marca». El Tavascan serà una de les claus per a aquests nous mercats, que han començat amb Israel i Austràlia. Els Estats Units i Corea del Sud són dos dels altres eixos comercials amb què Cupra estaria treballant per entrar-hi pròximament.

El Tavascan és clau en l’electrificació 100% de la companyia, anunciada per al 2030. El cotxe suposa la visió que la marca té de l’electrificació, i alguns dels seus elements de disseny s’han pogut veure de manera evident en el Cupra Tavascan XE, que ha competit aquesta temporada en el campionat Extreme E. Arribarà al mercat abans que ho faci l’Urban Rebel, que es fabricarà a Martorell i serà el segon cotxe 100% elèctric de Cupra després del Born. La marca completarà la seva gamma abans d’això amb l’arribada de nous models, com el renovat Cupra León i el Cupra Terramar, un híbrid endollable que es produirà a la planta hongaresa de Györ, on aquesta mateixa setmana ja ha sigut ‘presentat’ als seus treballadors.

La clau és Anhui

El centre empresarial i tecnològic avançat de la província d’Anhui neix aprofitant les mesures aperturistes del Govern de la Xina, que va permetre a Volkswagen agafar el control de l’aliança d’empreses que tenia amb la marca local JAC. Es va realitzar una inversió d’uns 1.000 milions d’euros i la seva participació va passar del 50% previ al 75%, i així el que abans era JAC Volkswagen ara és Volkswagen (Anhui) Automotive Company Limited. Per això l’elecció de la planta de Hefei té un important pes per a tot el grup, i la fabricació del Cupra Tavascan ha de llegir-se en aquest context.

El consorci ha estimat una capacitat total de producció en aquesta fàbrica multimarca entorn de les 350.000 unitats a l’any. Les cel·les de les bateries que munti el nou Cupra Tavascan i els models que s’acoblin a Hefei seran subministrades per CaTL, un proveïdor de la zona, de qui Volkswagen també ha comprat una participació significativa. Actualment es troben en condicions de produir 500.000 bateries a l’any, i l’objectiu és arribar al milió anual.

Markus Haupt, vicepresident de Producció i Logística de Seat SA, reconeix que «produir el Cupra Tavascan a les instal·lacions de Hefei és una gran oportunitat per a la nostra marca. Com la resta vehicles que sortiran de la línia de producció de Hefei, el nostre cotxe es basa en la plataforma MEB del grup. Això crea sinergies globals, com les economies d’escala que acceleren els cicles de desenvolupament i permeten una sortida al mercat més ràpida dels nous productes».

Notícies relacionades

Es tracta de la planta més moderna del consorci alemany al món. En el marc de l’estratègia global de descarbonització, la fàbrica funcionarà amb energia verda i aplicarà nombroses mesures d’eficiència energètica, inclòs l’ús d’instal·lacions de producció de consum especialment baix. L’ambició és produir la bateria del Tavascan amb energia 100% renovable.Recentement es va crear un centre de recerca i desenvolupament pioner, a més de construir-se una planta de producció de bateries.

Tota aquesta concentració al ‘hub’ tecnològic és estratègic per al Grupo Volkswagen ja que això permetrà desenvolupar models i portar-los a la producció escurçant molt els terminis, una cosa essencial davant la rapidesa amb què se succeeixen els canvis normatius en el sector de l’automòbil.