La carrera del cotxe elèctric

Seat reforça l’electrificació de Martorell i arrenca el seu nou pla industrial

  • L’acceptació del PERTE enforteix la planta de la marca espanyola com a referència per al Grup Volkswagen en la producció de vehicles elèctrics petits i compactes

  • La Generalitat de Catalunya confirma l’aportació de 57 milions d’euros addicionals al projecte Future Fast Forward, mentre que el País Valencià n’oferirà 40 milions més

Seat reforça l’electrificació de Martorell i arrenca el seu nou pla industrial

Seat

4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Lluitaré per portar més models elèctrics a aquesta fàbrica». Wayne Griffiths es pronunciava així el passat 6 de juliol en la presentació mundial del concepte Impulse de Cupra, la posada de llarg (i molt llarg) de la marca de Seat SA. I ho ha fet, ha lluitat, i molt. El president de la companyia espanyola ha batallat per aconseguir que el projecte Future Fast Forward, que optava al pla d’ajudes al vehicle elèctric i connectat (PERTE), arribés a bon port, i rere aquesta batalla cal buscar la solució industrial al futur de la planta de Martorell.

El PERTE VEC suposarà una important injecció d’ajudes europees al projecte de Seat més enllà del 2029 (data en la qual a priori no hi havia més models previstos de la marca). L’electrificació és una realitat i tant Seat com Cupra estan immerses en una transformació tecnològica, no només com a marques, sinó com a conceptes de mobilitat. L’arribada de nous models de Cupra i el pla b per a Seat estan en el rerefons de l’etapa que arrenca després del ‘sí’ al PERTE.

L’import dels 397 milions d’euros que Seat (com a empresa sol·licitadora) ha acceptat del pla d’ajudes dels fons europeus no va ser l’esperat pel consorci automobilístic Volkswagen que esperava arribar almenys a 800 milions. No obstant, el treball de Griffiths juntament amb el de totes les administracions ha donat els seus fruits i finalment la proposta industrial que englobi la gigafactoria de Sagunt, la planta de Martorell i la de Landaben (Navarra) comptarà amb prou suport per convertir Espanya «en un referent del vehicle elèctric a Europa a nivell industrial».

Wayne Griffiths ha defensat a capa i espasa la proposta del Future Fast Forward ja que es tracta d’un «moment clau» per a la companyia i, sobretot, per al país. «Aquest pla impulsarà la transformació de la nostra indústria i ajudarà a crear milers de nous llocs de treball i a mantenir la competitivitat del país», ha assenyalat. El grup Volkswagen invertirà 10.000 milions d’euros en els pròxims anys, per la qual cosa les ajudes seran clau per mantenir l’aposta per Espanya.

El president de Seat i Cupra (i actualment també president de la patronal del sector de l’automòbil, Anfac) té al davant la necessitat de convèncer el Grup Volkswagen de la idoneïtat de mantenir l’aposta per Espanya. El consorci alemany necessita disposar d’una gigafactoria al sud d’Europa (de les sis que ha anunciat) i era imperatiu que sortís el PERTE per habilitar la planta de Sagunt. Ara cal treballar per aconseguir els fons addicionals i completar el projecte.

Suport addicional

Des del Govern d’Espanya apunten que oferiran uns 230 milions extres en ajudes al projecte, segons publica ‘Levante-EMV’, mentre que la Generalitat de Catalunya aportarà 57 milions addicionals i la Generalitat Valenciana oferirà uns 40 milions d’euros més. El Govern Foral de Navarra també s’implicarà en el pla amb la planta de Landaben amb una xifra per determinar.

Pere Aragonés, president de la Generalitat de Catalunya, es va congratular en seu parlamentària de l’acceptació de la resolució del PERTE per part de Seat, «celebro molt la decisió de Seat, hem estat treballant especialment durant les últimes setmanes. La Generalitat, amb recursos propis, vam comprometre 57 milions d’euros en el projecte. La bona notícia d’avui és que tenim el sector de l’automoció a Catalunya ben encarrilat».

Segona plataforma

L’aportació extra a l’import del PERTE oferirà un panorama enormement positiu per a la planta de Martorell, ja que ben aviat podria optar a l’adjudicació d’una nova plataforma basada en la BEV del grup Volkswagen. Aquesta plataforma, unida a la Small BEV ja anunciada per als vehicles elèctrics del grup, faria de Martorell un centre de producció de referència per als segments petit i compacte del consorci.

Notícies relacionades

No s’ha d’oblidar que els actuals models Eivissa i León (amb les seves variants SUV) tenen data de caducitat davant el cessament de la producció i venda a Europa de vehicles amb motor de combustió, previst per al 2035. Una plataforma elèctrica compacta posaria la planta catalana en posició d’avantatge a nivell europeu. Fins ara estava clar mantenir una línia de producció (de les tres actuals que té) per als cotxes elèctrics petits de Cupra, Volkswagen i, presumiblement, Skoda (tot i que la marca txeca insisteix a produir-los allà), però les noves inversions poden acabar portant aquesta segona plataforma que permetrà consolidar la companyia Seat i oferir més línies de producció.

El pla b de Seat

La necessitat de disposar d’un pla b per a Seat fa que l’estratègia de la companyia focalitzant-se en la producció de segments petits i compactes obri una finestra al futur per a la fàbrica. De fet, segons fonts del sector, Seat podria exercir de marca matriu per a la producció de vehicles 100% elèctrics de baix cost (una cosa semblant al que fa Dàcia a Renault). Això, unit al manteniment de la producció de motors de combustió per a altres mercats, faria que l’ocupació de la planta de Martorell creixés i, de passada, atorgaria un nou paper a Seat per al futur. Cupra ja facturarà el 2023 més que Seat, pel que serà la marca predominant del futur, cosa que no implicarà perdre Seat com a firma. El que està clar, com apunta Griffiths, és que «Seat, com el seu nom indica, és una Societat Espanyola d’Automòbils de Turisme, i continuarà fabricant cotxes». És el nom que figura a la porta de la fàbrica de Martorell, i el que figura a l’OICA (Organització Internacional de Constructors d’Automòbils).