Fons Europeus
El Govern destina 7,5 milions per a intel·ligència artificial en llengües cooficials
El Consorci Barcelona Supercomputing rebrà 3 milions per fomentar l’ús del català en bases de dades i assistents virtuals

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts ajudes per 7,5 milions d’euros per finançar la creació de bases de dades sòlides en llengües cooficials de cara al foment de totes aquestes en els programes d’intel·ligència artificial. La vicepresidenta primera, Nadia Calviño, ha explicat que aquestes subvencions finançaran la creació de corpus de dades en gallec, basc, català i valencià. «Perquè la intel·ligència artificial pensi en espanyol, tant en castellà com en les llengües cooficials d’Espanya», ha dit Calviño, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.
Les subvencions s’emmarquen dins del Projecte Estratègic per a la Recuperació i la Transformació Econòmica (Perte) ‘Nova Economia de la Llengua’ finançat amb fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea. Les ajudes de 7,5 milions serviran per reforçar projectes ja en marxa per a les llengües cooficials de Catalunya, País Basc, Galícia i País Valencià. A Catalunya la subvenció reforçarà el programa AINA de la Generalitat, que té per objectiu que la intel·ligència artificial incorpori les bases de dades en català dins dels seus algoritmes. i que, per exemple, assistents virtuals com Alexa, Siri o Google Assistant puguin comunicar-se en aquesta llengua amb els usuaris. Dins del programa AINA, la Generalitat ha previst destinar 13,5 milions d’euros a una iniciativa de normalització lingüística que necessita la veu dels catalans i a la qual ja han contribuït 20.000 ciutadans. Projectes similars existeixen al País Basc (GAITU), Galícia (NÓS) i País Valencià (VIVES).
Notícies relacionadesEn concret, el Consorci Barcelona Supercomputing Center-Centre Nacional de Supercomputació rebrà 3 milions d’euros; la Universitat d’Alacant, a través del Centre d’Intel·ligència Digital (CENID), 500.000 euros; la Universitat del País Basc, a través del Centre Basc de Tecnologia de la Llengua, 2 milions d’euros, i la Universitat de Santiago de Compostel·la 2 milions d’euros més.
Els sistemes d’intel·ligència artificial són la base fonamental per garantir els serveis tecnològics que utilitza la ciutadania diàriament, ja sigui per comunicar-se amb la seva entitat financera o telefònica (xatbots, robots conversacionals, etc.), o per al sistema de salut i les escoles, entre d’altres.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- L’estabilitat de la legislatura Puigdemont i Junqueras donen aire a Sánchez abans de reprendre el curs
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents