Canvi d’enfocament
El Govern cita d’urgència els consellers autonòmics davant l’amenaça de boicot al pla d’estalvi energètic
L’Executiu cancel·la la reunió tècnica de dimarts i avança la cita remarcant la seva importància, dins de la Conferència Sectorial d’Energia, que presidiran les ministres Ribera i Maroto
«No valen excuses d’incompliment», adverteix la vicepresidenta tercera a les comunitats del PP

L’amenaça de boicot autonòmic al pla d’estalvi energètic, que entre altres mesures inclou limitar l’aire condicionat i la calefacció als llocs de treball i apagar els aparadors comercials a les 10 de la nit, ha forçat el Govern a convocar una reunió d’urgència. Al principi, la trobada s’havia de celebrar dimarts i era de caire tècnic, amb els directors generals dels territoris. Però finalment serà dilluns i hi assistiran els consellers, com havien demanat comunitats com Madrid, que va arribar a anunciar que no compliria el decret llei aprovat, que entrarà en vigor dimecres.
«No valen excuses d’incompliment», ha assenyalat aquest diumenge la vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, que assistirà a la reunió junt amb la ministra d’Indústria i Comerç,Reyes Maroto.
La Moncloa pretén que la trobada, a la qual assistiran els consellers de Medi Ambient, Comerç i Turisme, serveixi per arribar a una entesa, deixant clar que acatar el pla d’estalvi energètic no és optatiu. Però el malestar no només afecta les comunitats governades pel PP. Socis de l’Executiu com el PNB, amb qui els socialistes governen al País Basc, també han criticat les mesures per no haver-les consensuat amb els territoris, un missatge molt similar al del partit que lidera Alberto Núñez Feijóo.
L’Executiu demana «donar exemple»
«L’objectiu de la cita és alinear les polítiques d’estalvi i eficiència energètica de totes les administracions i reafirmar així, de forma solidària, el compromís d’estalvi d’un 7% del consum energètic adquirit per Espanya davant la UE per fer front a les conseqüències socioeconòmiques de la invasió d’Ucraïna pel règim de Vladímir Putin. Les institucions i els seus responsables són qui estan cridats a donar exemple a la ciutadania i liderar la vocació de solidaritat de la societat espanyola», assenyalen fonts de Transició Ecològica, que alhora remarquen que en tot moment s’ha buscat el diàleg.
Segons el ministeri, Ribera es va reunir al juliol dues vegades amb els grups parlamentaris i una amb els consellers autonòmics després de l’amenaça de Rússia d’un tall total del subministrament. Ni els portaveus en el Congrés ni els representants de les comunitats van fer cap proposta en aquestes trobades, es defensa el Ministeri de Transició Ecològica.
Reacció dels territoris
El canvi de criteri del Govern ha sigut ben acollit per les autonomies. Des d’Euskadi, la seva consellera de Medi Ambient, Arantxa Tapia, ha assenyalat que en la reunió, que serà telemàtica, traslladarà el seu compromís de «complir el que calgui complir». La seva homòloga a Madrid, Paloma Martín, ha demanat que la cita estigui «oberta a aportacions» i s’ha felicitat de la rectificació de l’Executiu sobre el nivell de la reunió. «Rebem avui dues convocatòries. La segona anul·la la primera i amplia la reunió a les Conferències Sectorials de Comerç i Turisme», ha publicat Martín en el seu compte de Twitter, on ha agraït que s’hagi atès la «petició de la Comunitat davant un decret que genera incerteses».
Notícies relacionadesPerò des de Transició Ecològica rebutgen que la trobada serveixi per negociar els termes del reial decret. La cita, expliquen fonts del ministeri, s’ha convocat per «recordar l’obligatorietat» del pla d’estalvi energètic.
«Els advertirem seriosament que el compliment és obligatori i que no poden saltar-se un reial decret. La reunió no és a petició de Madrid perquè transmetin les seves queixes –asseguren en el departament de Ribera–. La reunió es fa perquè hi ha un risc real d’incompliment i això és una cosa molt greu que no pot succeir».
- Alerta Fernando Simón demana preparar-se per al pitjor: "Cada vegada seran més freqüents"
- Baix Llobregat A la venda la mansió de luxe on va viure un exjugador del Barça a Gavà: espectacular i exclusiva
- Alimentació El nutricionista Pablo Ojeda desvela la fórmula per acabar amb la inflor abdominal: "Importa més del que creus"
- Detectat un linx ibèric en llibertat a Catalunya
- Soroll La falta d’avís al 112 deixa sense multa les obres del Camp Nou fora d’horari
- TRUMP Un jutge bloqueja l'ordre de Trump que prohibia a Harvard admetre estudiants estrangers
- Òbit Mor el fotògraf Sebastião Salgado
- Govern de Trump Pànic entre els estudiants espanyols de Harvard després del veto de Trump: "Tinc molta por de creuar la frontera"
- Per 118,3 milions d’euros Transports aprova les obres per duplicar l’N-2 a Figueres després de més de dues dècades d’espera
- Educació a Catalunya Catalunya unifica a la baixa el preu dels seus graus i màsters a les universitats públiques