Campanya turística

Les aerolínies alerten del col·lapse del trànsit aeri aquest estiu

La companyia Lufthansa reconeix que fins a l’hivern serà incapaç de complir els objectius de puntualitat i eficiència

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les aerolínies europees preveuen un estiu marcat per les cues i la saturació dels seus vols. L’alemanya Lufthansa, una de les més grans d’Europa, ha enviat als seus clients una carta en la qual els adverteix que la falta de personal està causant problemes de puntualitat i qualitat de servei que s’agreujaran a l’estiu i que continuaran fins a l’hivern.

«En les pròximes setmanes, a mesura que el nombre de passatgers continuï augmentant, ja sigui per viatges de plaer o de negocis, és poc probable que la situació millori a curt termini. Massa empleats i recursos encara no estan disponibles, no només en els nostres socis d’infraestructura sinó també en algunes de les nostres pròpies àrees. Gairebé totes les empreses de la nostra indústria estan actualment contractant personal nou, amb diversos milers de contractacions planejades només a Europa. Tanmateix, aquest augment en la capacitat només tindrà l’efecte estabilitzador desitjat quan arribi l’hivern», va explicar el grup Lufthansa.

La falta de personal és especialment apressant als aeroports britànics i a Amsterdam (Schipol). Fins al moment, les companyies han cancel·lat entorn de 40.000 vols programats entre l’1 de juliol i el 30 de setembre, només per a connexions dins d’Europa. Alguns de pessimistes apunten a la possibilitat que les cancel·lacions es disparin a 100.000 més si la demanda es manté forta ja que serà impossible gestionar el trànsit de passatgers.

Els aeroports espanyols estan en general al marge del problema de falta de personal, però s’espera un efecte contagi. Fonts d’Aena reconeixen la substància del problema que s’acosta per a aquest estiu, però afirmen que «s’està fent un gran esforç per part de tots els actors implicats, aerolínies i empreses de handling, per reduir l’impacte de les previsibles tensions que es produiran».

Més policies

Entre les mesures que estan contribuint a minimitzar la congestió, que ja és perceptible, es troba l’increment del 10% de la dotació policial de control de passaports a l’aeroport de Barcelona, per exemple. A nivell estatal, el reforç és de mig miler d’agents. Fonts de l’aeroport van explicar que els controls de seguretat prioritzaran especialment la sortida de passatgers (per evitar pèrdues de vols) i que l’operativa aèria intercontinental es veurà menys afectada. L’activitat aèria gairebé s’ha recuperat a Barcelona (actualment en el 80% dels vols del 2019) i això que falten els passatgers procedents de la Xina, de Rússia i els creueristes nord-americans.

L’aplicació d’expedients de regulació temporal d’ocupació (ertos) durant la pandèmia va permetre a Aena i Enaire (controladors aeris) conservar les plantilles i evitar els problemes existents en altres països. Però el servei aeri a Espanya quedarà tocat si les rutes europees pateixen els problemes anunciats. En aquests últims dies, molts dels vols europeus han tingut retards d’hora i mitja i aquesta situació pot enquistar-se aquest estiu.

La falta de controladors està afectant especialment cinc grans aeroports, amb gran flux de turistes a Espanya; a Londres (Heathrow i Gatwick), on British Airways ha hagut de retallar el 10% dels seus vols fins al mes d’octubre; a Amsterdam, a l’aeroport de Schiphol; i a Frankfurt i Brussel·les els problemes van en augment. La vaga de Ryanair a Espanya també està causant problemes.

Lufthansa reconeix que ha cancel·lat centenars de vols domèstics i europeus per falta de personal, el mateix que la seva filial de baix cost Eurowings. Però els vols són plens. L’‘overbooking’ o venda de més bitllets que la capacitat dels avions, ja s’està aplicant en els vols europeus.

Easyjet reconeix que ha cancel·lat ja el 13% dels seus vols. La companyia no troba mà d’obra i en culpa les restriccions imposades per la sortida del Regne Unit de la UE. Entorn de 8.000 candidats a llocs de treball van ser rebutjats per la seva nacionalitat, el 40% d’ells europeus.

Notícies relacionades

La situació de falta de personal és tan apressant que s’estan produint fluxos de treballadors a altres aeroports europeus. Algunes companyies aèries que operen al Prat han arribat a proposar als seus treballadors traslladar-se a altres aeròdroms europeus com Schiphol o Gatwick. Les propostes s’han donat tant en operadores com Vueling, per prestar atenció als clients com en empreses de ‘handling’ com Swissport. 

Fonts de Lufthansa reconeixen que «la guerra en curs a Ucraïna està restringint severament l’espai aeri disponible a Europa. Això està provocant colls d’ampolla massius al cel i per tant, lamentablement, més retards en els vols».