Infraestructures en qüestió

La falta de personal posa en perill el trànsit aeri aquest estiu

El sector turístic reclama millorar el control de passaports a Espanya, mentre a Gatwick i Schiphol anuncien la reducció de vols per escassetat d’empleats

La falta de personal posa en perill el trànsit aeri aquest estiu
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La falta de personal amenaça el trànsit aeri a Europa aquest estiu. Els aeroports de Gatwick (Londres) i de Schiphol (Amsterdam) han anunciat aquest divendres que reduiran el nombre de vols en plena temporada alta per escassetat de personal en aerolínies i operadors a terra per l’alta demanda de passatgers, segons els comunicats de les dues entitats. L’aeroport de Gatwick augmentarà gradualment la seva capacitat aèria, començant per 825 vols diaris al juliol i arribarà a 850 vols diaris a l’agost, amb l’excusa que els passatgers experimentin un servei «més fiable i de millor qualitat». Per la seva banda, l’aeroport d’Amsterdam ha assenyalat que el nombre màxim de passatgers de sortida que pot facilitar difereix per dia i ascendeix a 67.500 en els dies de més activitat al juliol i fins a 72.500 a l’agost.

Els aeroports espanyols s’enfronten també al repte de la massificació. El president d’Associació de Línies Aèries (ALA), Javier Gándara, ja va reclamar «una necessària agilitació dels controls de passaport als aeroports» per evitar la congestió dels aeroports. El Govern ha anunciat reforços, però al sector turístic es tem que siguin insuficients. L’Associació Corporativa d’Agències de Viatges Especialitzades (Acave) va reclamar al Ministeri de l’Interior mesures urgents davant la «preocupació» que sigui «insuficient» el reforç de 500 efectius per al control d’accés i de passaports als aeroports per «evitar un col·lapse» aquest estiu.

En alguns moments s’han registrat cues de més de tres hores a l’aeroport de Madrid. A la Terminal 1 de l’aeroport de Barcelona, especialment quan els controls es realitzen en un dels accessos laterals i si es bloquegen els sistemes automàtics, la situació tendeix a complicar-se, amb fins a cues d’un miler de persones.

La Taula del Turisme d’Espanya ha denunciat que els aeroports de Madrid-Barajas, Barcelona-el Prat, Palma de Mallorca, Tenerife Sud, Màlaga i València «suporten el lamentable espectacle de passatgers fent cua durant hores i perdent les seves connexions perquè no hi ha prou personal de la Policia atenent els punts de control de passaports».

Iberia va arribar a calcular que el col·lapse a la zona de control de passaport de la terminal T4 de Barajas en va afectar uns 15.000 entre els mesos de març i maig.

Notícies relacionades

Entre el dèficit de personal en controls fronterers i la falta de personal de les aerolínies i aeroports per al servei als passatgers es tem una temporada d’estiu complexa, amb més cues, retards i cancel·lacions d’última hora.

Sobre la reducció de l’oferta de vols, el director executiu de l’aeroport de Gatwick, Stewart Wingate, ha assegurat que la gran majoria dels vols durant l’estiu operaran amb normalitat i les mesures preses avui signifiquen que els seus «passatgers poden esperar un servei més confiable i de millor nivell». El director general de Schiphol, Dick Benschop, ha reconegut que aquest estiu es poden fer moltes coses a Schiphol, però «no tot és possible». «Aquesta mesura garanteix que la gran majoria dels passatgers puguin viatjar amb seguretat i fiabilitat des de Schiphol», ha afegit.