Mobilitat

Falten cotxes de lloguer per als turistes: les empreses només tenen un 60% de la seva flota aquest estiu

Els retards de fabricació impedeixen a les companyies adquirir vehicles, per la qual cosa preveuen problemes per atendre la demanda a partir del juliol. L’OCU recomana reservar al més aviat possible

34103502 591

34103502 591 / ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts

L’any passat ja hi va haver dificultats per llogar vehicles, i això que el turisme encara no s’havia recuperat en la seva plenitud a causa de les restriccions a la mobilitat que encara hi havia en l’àmbit internacional per culpa de la covid. Així que, de cara a aquest estiu, en què tot sembla indicar que s’assoliran de nou els nivells prepandèmia, el problema pot ser de mil dimonis. I és que les empreses del sector a la província afronten l’estiu amb només un 60% de les seves flotes, atès que els retards en la fabricació els impedeixen reforçar-les. La conseqüència, i així ho reconeixen les mateixes companyies, és que a partir del mes de juliol serà molt complicat atendre tota la demanda, en un context, a més, d’encariment de tarifes. La preocupació és un fet, fins al punt que l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recomana fer les reserves dels cotxes amb la màxima antelació possible.

La falta de microxips i altres components està propiciant que la fabricació de cotxes avanci amb comptagotes, en un procés que no està afectant només els compradors particulars, sinó també les empreses que es dediquen al ‘rent-a-car’. Així ho assenyala Mauro Derqui, el president de l’Associació Empresarial de Lloguer de Vehicles del País Valencià i Múrcia (Aecoval), que destaca que, tot i que no hi ha dades concretes, en aquests moments es calcula que el conjunt de les companyies del sector que treballen a la província d’Alacant poden disposar d’uns 70.000 cotxes, xifra que suposa només un 60% del que era habitual abans que irrompés la pandèmia. «Estem tenint moltes dificultats per poder ampliar les flotes, perquè no hi ha cotxes. Algunes empreses, les més potents, estan recorrent a la importació, i d’altres opten per quedar-se els vehicles que tenien en rènting. Però ni amb aquestes mesures s’està aconseguint solucionar el problema», lamenta.

En l’actualitat es pot atendre la demanda, però Derqui ja vaticina que entre el 15 de juliol i el 15 de setembre, coincidint amb el moment més fort de la campanya turística, hi haurà complicacions serioses. «El primer segment que s’esgotarà serà el corresponent als vehicles petits, i, més endavant, també és previsible que hi hagi problemes amb els intermedis», adverteix.

Una altra de les conseqüències d’aquesta escassetat de vehicles serà l’encariment de les tarifes. El president de l’associació sectorial assenyala que l’augment se situarà entre el 10% i el 15%, tot i que afegit al 40% que ja va pujar l’any passat. «En el cas de la meva empresa, el que sí que farem són descomptes als nostres clients habituals. Els posem més cars a internet perquè no s’esgotin i no es quedin sense cotxes», explica.

Notícies relacionades

Per la seva part, Diego Villagordo, director d’operacions de la companyia Centauro, assenyala que els indicadors turístics són molt favorables i que, consegüentment, hi haurà un increment de la demanda de vehicles que xocarà amb la falta de disponibilitat. «La flota actual no està als nivells del 2019. Les marques estan tenint dificultats per fabricar cotxes per la falta de components, la guerra d’Ucraïna i la conversió de les seves cadenes de producció per al vehicle elèctric. Per això recomanem als nostres clients que reservin al més aviat possible, per garantir la disponibilitat», explica.

Just el mateix que planteja l’OCU, encara que no s’hagi tancat per complet el pla vacacional, ja que, segons explica l’organització, moltes companyies ofereixen polítiques de cancel·lació flexibles, sense càrrecs fins a dos dies abans del començament previst del lloguer, especialment quan es contracta a través de la pàgina web.

Temes:

Cotxes Turisme