Economia
¿Quin país adoptarà l’euro el 2023?
Fins a set països han presentat candidatura per assumir la moneda única europea

Fa ja dues dècades, concretament l’1 de gener del 2002, que es va posar en circulació la primera moneda d’euro. Avui dia són 19 dels 27 països membres de la UE els que han adoptat la moneda única europea, i junts constitueixen l’eurozona, denominada oficialment zona de l’euro. Aquests països són Àustria, Bèlgica, Xipre, Estònia, Finlàndia, França, Alemanya, Grècia, Irlanda, Itàlia, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, els Països Baixos, Portugal, Eslovàquia, Eslovènia i Espanya.
I aquest 2022 són set països més els que aspiren a adoptar l’euro com a moneda pròpia. De tots ells només un ha aconseguit complir amb els requisits establerts pel Banc Central Europeu (BCE) per optar a formar part de la zona de l’euro.
Dimecres, la Comissió Europea va proposar que Croàcia adopti la moneda única el 2023, després de constatar que el país compleix els criteris econòmics i legals per convertir-se en el vintè membre de l’eurozona.
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha volgut felicitar personalment el president de Croàcia, Andrej Plenkovic. «Avui Croàcia ha fet un pas significatiu cap a l’adhesió a l’euro, la nostra moneda comuna. La Comissió està d’acord que Croàcia està a punt per adoptar l’euro l’1 de gener del 2023. Continuarem la nostra estreta relació, estimat Andrej Plenkovic», ha comentat la mandatària alemanya en una publicació a la xarxa social de Twitter.
L’informe de convergència adoptat avui per Brussel·les mostra que Croàcia és l’únic país preparat per afegir-se a l’euro d’entre els aspirants a fer-ho. Tal com ha ressenyat el BCE: «Croàcia compleix tots els criteris per a l’adopció de l’euro a partir del 2023, segons mostra el nostre últim Informe de convergència».
«Altres països de la UE no pertanyents a la zona de l’euro han aconseguit avanços limitats en el compliment dels requisits per unir-se a la zona de l’euro, principalment a causa de les difícils condicions econòmiques», ha comunicat el BCE. Els països que segueixen en procés de complir els requisits necessaris per optar a acollir la moneda única europea són Bulgària, Suècia, Romania, Polònia, Hongria i la República Txeca.
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Tips de les residències d’estudiants a Collblanc
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Incendis i tuits frenen Vox
- Els incendis exposen els diferents models de gestió de cada comunitat
- Barça Les seccions del Barça, damnificades pel fair play: «La intenció és continuar sent competitius»
- Catalunya acapara el nombre més gran de màquines escurabutxaques a Espanya: aquests els municipis més destacats
- Obituari Mor Eduard Carbonell, exdirector del MNAC i ideòleg de la identitat del museu
- Spam tecnològic El pla contra les estafes telefòniques permet bloquejar 48 milions de trucades i dos milions d’SMS fraudulents
- CRISI D’INCENDIS El PP acusa Sánchez de «polaritzar» i rebutja la seva proposta de pacte d’Estat sobre el canvi climàtic