Guerra a Ucraïna
Un embargament energètic total a Rússia restaria fins a 1,4 punts al PIB espanyol
El Banc d’Espanya estima que el bloqueig podria afegir entorn d’1 punt a la inflació el primer any

La interrupció total de les importacions de matèries primeres energètiques procedents de Rússia tindria «un impacte significatiu» sobre l’economia espanyola el primer any, en el qual podria restar fins a 1,4 punts al creixement econòmic i afegir 1,2 punts a la inflació. Així ho estima el Banc d’Espanya en un estudi titulat ‘Conseqüències econòmiques d’un hipotètic tancament comercial entre Rússia i la Unió Europea’, publicat aquest dimarts, unes hores després de l’acord assolit en la UE-27 per a un embargament parcial i progressiu del petroli i el gas rus que pretén arribar al 90% de les compres a finals del 2022.
En l’escenari central, el Banc d’Espanya estima que l’embargament energètic total a Rússia restaria 1,1 punts al PIB espanyol i afegiria 0,9 punts a la inflació; aquestes estimacions, dins d’una forquilla d’entre 0,8 i 1,4 punts de minva del PIB i d’entre 0,8 i 1,2 punts addicionals d’inflació el primer any després de la interrupció de les importacions.
L’anàlisi assumeix que Espanya no seria el país europeu més perjudicat per la interrupció de la relació energètica amb Rússia, perquè depèn menys dels productes russos. En tot cas, es parla d’un impacte «significatiu» que es filtrarà en l’economia espanyola, no només pels efectes directes, sinó pels efectes indirectes derivats d’un perjudici més fort que sí que patiran grans socis comercials d’Espanya –com Alemanya, França o Itàlia–, que arribaran a Espanya a través de les cadenes globals de producció, en forma d’encariment de les importacions, de falta de subministraments o de minves en les exportacions espanyoles cap a aquests països.
- Pocs especialistes La malaltia de Lyme s’estén per Espanya i creix a Catalunya
- Morad, detingut a l’Hospitalet
- Vídeo blanc-i-blau La irònica resposta de l’Espanyol a la Generalitat i la seva campanya amb els colors del Barça
- Investigació judicial Les marques repudien Alves després de ser acusat d’agressió sexual
- Tu i jo som tres La crítica de Monegal: Aquells temps del ‘Chin Chin ¡Ay qué calor!’
- Crisi energètica Aquestes són les 10 gasolineres més barates de Barcelona avui, dimarts 22 de novembre
- Actualitat Directe | Últimes notícies sobre la guerra entre Rússia i Ucraïna
- Per Sergi Mas El pòdcast d’EL PERIÓDICO: Catalunya té pressupostos tan accidentats com necessaris
- NEWSLETTER ¿Ha nascut la confiança entre Illa i Aragonès?
- Reconstrucció Una negociació sense grup de WhatsApp: així es va forjar el pacte ERC-PSC per als pressupostos