Noves oportunitats

Port de Barcelona es promociona a Rotterdam separat de Ports de l’Estat

Els ports espanyols assisteixen a la fira holandesa BreakBulk en un estand

Port de Barcelona es promociona a Rotterdam separat de Ports de l’Estat
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Port de Barcelona no impulsarà la seva activitat sota el paraigua de Ports d’Espanya a la fira BreakBulk, que se celebra del 17 i el 19 de maig a la ciutat de Rotterdam (Països Baixos). La infraestructura, presidida per Damià Calvet, ha preferit disposar del seu propi espai i estand al costat de Transcoma i Multitrade Spain. Coordinades per Ports de l’Estat, a l’estand de Ports of Spain i sota el lema ‘Rumb compartit’, un total de 19 Autoritats Portuàries que representen més del 83% dels trànsits portuaris d’Espanya, s’han donat cita a Rotterdam: la Corunya, Avilès, Badia d’Algesires, Badia de Cadis, Bilbao, Cartagena, Castelló, Ceuta, Ferrol-San Cibrao, Gijón, Huelva, Las Palmas, Màlaga, Santander, Santa Cruz de Tenerife, Sevilla, Tarragona, València i Vigo.

BrealBulk Europe és la fira més important en càrrega a granel, logística de càrrega de projectes i ro-ro d’Europa i, amb prop de 560 empreses expositores presents de més de 120 països, és l’aparador perfecte perquè els ports i operadors logisticoportuaris mostrin als assistents les possibilitats per manipular i transportar qualsevol tipus de mercaderia. La delegació de Port de Barcelona està formada pel ‘commercial manager’, Lluís París; la responsable d’automòbils i ro-ro, Anna Llisterri i altres responsables de serveis comercials i màrqueting.

El 36,5% de les mercaderies mogudes pels ports espanyols tenen com a origen/destí el continent europeu. Espanya és en el seu conjunt una porta d’entrada bàsica de mercaderies amb destí a la resta d’Europa, tant en trànsit rodat (ro-ro, en termes del sector), com en tota mena de càrregues. L’oferta logisticoportuària es reforça en aquesta nova concepció del tràfic de mercaderies prioritari per a Europa, que tendeix a acostar els centres de producció. Espanya aporta en aquests trànsits prop de 125 quilòmetres de molls i més de 300 grues per atendre tota mena de càrregues. La fira BreakBulk, reflectirà el creixent pes dels ports espanyols al sector. L’aposta europea ja va ser en el seu moment tinguda en compte pel port de Barcelona, que amb les seves inversions en trànsit ferroviari té bones cartes per consolidar aquests transports amb el nord d’Europa i minimitzar així les dificultats derivades de dependències amb altres trànsits de llarga distància.

Principal mercat

Amb més de 161 milions de tones mogudes el 2021 amb origen/destí a algun país europeu, Europa continua sent el principal mercat d’Espanya. Així, dels 532 milions de tones de mercaderies mogudes als ports espanyols el 2021, 440 milions de tones ho van ser amb països d’arreu del món, i d’aquests més del 36,5%, els esmentats 161 milions de tones, van tenir com a origen/destí algun país del continent europeu, 103,7 milions de tones, el 23,5%, amb l’Àfrica, i 98,7 milions, el 22,4%, amb Amèrica.

Notícies relacionades

Els ports espanyols reflecteixen clarament la recuperació econòmica després d’un 2020 de pandèmia fatídic. El 2021, pels ports espanyols es van moure més de 85 milions de tones de granels sòlids, amb increment del +10,4% respecte al 2020, 171 milions de tones de granels líquids (+2,4%), 77 milions de tones mercaderia general convencional (+14,8%), 198 milions de tones de mercaderies en contenidors (+2,4%), i 65 milions de tones de trànsits ro-ro (+14,5%). Aquestes bones dades són una ajuda per capejar la crisi de l’automòbil i dels creuers, que encara no han recuperat els nivells del 2019.

Els ports espanyols reben cada vegada més encàrrecs per al transport del que s’ha anomenat «càrregues de projecte», és a dir mercaderies de dimensions fora de les mides i pesos habituals que formen part de grans estructures que han de ser manipulades en amplis espais, amb grues especials i personal altament qualificat. Segons informa Ports de l’Estat, aquest tipus de mercaderies, i algunes de més sofisticades, com pales eòliques, estructures metàl·liques, plataformes ‘off-shore’, etc., estan guanyant rellevància.