Decisió estratègica
Sagunt: El triomf de la tercera via per fabricar bateries
El Govern apostava per Extremadura, VW per Catalunya i la Generalitat Valenciana va convèncer tothom que Sagunt era la millor opció
L’elecció del grup automobilístic es veu com un impuls a la planta de Ford de la localitat d’Almussafes de cara a aconseguir vehicles elèctrics

Fa un any València no tenia opcions d’aconseguir la gigafactoria de bateries del cotxe elèctric de Volkswagen(VW) i Seat i al final s’ha imposat a Extremadura, Catalunya i l’Aragó. El Govern vol repartir les inversions milionàries dels fons de reconstrucció per tot Espanya i amb la gigafactoria apostava per l’opció extremenya com un gest a l’Espanya buidada i per les mines de liti d’Extremadura.
Volkswagen preferia Catalunya per la connexió marítima i per la planta de Seat a Martorell, però va topar amb què la Generalitat no podia complementar els fons europeus amb ajudes regionals. Un cop descartada aquesta opció, la Generalitat Valenciana va veure oberta la finestra d’oportunitat i va anar a totes. L’Executiu valencià va descobrir l’opció «per casualitat» fent passadissos a Madrid.
I després de tres anys treballant per aconseguir que el País Valencià tingui una de les 10 gigafactories de bateries previstes a Europa, va contactar directament amb la multinacional alemanya per presentar-li el projecte. VW va arribar la conclusió que no hi havia color amb les altres candidates per la connexió marítima i ferroviària amb Catalunya i Navarra (on hi ha les plantes que equiparan les bateries valencianes), la disponibilitat immediata de 5,6 milions de metres quadrats a Parc Sagunt II, una potent indústria auxiliar del motor, l’alt nombre de professionals de les universitats valencianes i l’existència d’escoles internacionals per als fills dels directius.
Equip
El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, va posar al capdavant de l’equip que ha seduït VW Andreu Ferrer, secretari autonòmic de Presidència i la seva mà dreta. En la missió s’han implicat totes les conselleries, que els últims mesos han donat prioritat a resoldre qualsevol aspecte que plantejava la multinacional.
Una de les claus ha sigut la possibilitat que tenia València d’oferir ajudes autonòmiques per fomentar la industrialització per la seva condició de regió econòmicament menys industrialitzada i amb menys recursos davant Saragossa i Barcelona. Extremadura podia donar més ajudes que la Generalitat Valenciana, però VW va arribar a la conclusió que no tenia sentit instal·lar la gigafactoria en una zona «desconnectada» per tren de les seves plantes automobilístiques de Martorell i Landaben.
I l’elecció també suposa un baló d’oxigen per a la planta de Ford d’Almussafes (6.500 llocs de treball directes i un parc de proveïdors amb 18.000 llocs de treball). VW i Ford van ampliar recentment la seva col·laboració en matèria de mobilitat elèctrica basada en l’anomenada Plataforma Modular de Propulsió Elèctrica (MED, per la terminologia en anglès), cosa que permetrà els dos fabricants electrificar la seva gamma de forma ràpida i rendible. La decisió de VW, segons els empresaris i els sindicats, suposarà un «reconeixement» per a la factoria i la seva ambició d’aconseguir fabricar nous models elèctrics.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Succés Mor tirotejat un home en un portal del carrer de Consell de Cent a Barcelona
- Debat al Parlament El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic
- Un gran projecte Així serà el nou Liceu Mar: 210 funcions anuals, restaurant amb vistes i 47 milions de pressupost
- Fort correctiu al jutge Peinado El Suprem rebutja la intenció del jutge Peinado d’imputar Bolaños en el cas Begoña al no apreciar cap indici de delicte
- Nou cicle republicà ERC exigirà un mínim de 50 militants i un 3% d’avals per constituir-se en corrent intern