Decisió estratègica

Sagunt: El triomf de la tercera via per fabricar bateries

El Govern apostava per Extremadura, VW per Catalunya i la Generalitat Valenciana va convèncer tothom que Sagunt era la millor opció

L’elecció del grup automobilístic es veu com un impuls a la planta de Ford de la localitat d’Almussafes de cara a aconseguir vehicles elèctrics

Sagunt: El triomf de la tercera via per fabricar bateries
2
Es llegeix en minuts

Fa un any València no tenia opcions d’aconseguir la gigafactoria de bateries del cotxe elèctric de Volkswagen(VW) i Seat i al final s’ha imposat a Extremadura, Catalunya i l’Aragó. El Govern vol repartir les inversions milionàries dels fons de reconstrucció per tot Espanya i amb la gigafactoria apostava per l’opció extremenya com un gest a l’Espanya buidada i per les mines de liti d’Extremadura.

Volkswagen preferia Catalunya per la connexió marítima i per la planta de Seat a Martorell, però va topar amb què la Generalitat no podia complementar els fons europeus amb ajudes regionals. Un cop descartada aquesta opció, la Generalitat Valenciana va veure oberta la finestra d’oportunitat i va anar a totes. L’Executiu valencià va descobrir l’opció «per casualitat» fent passadissos a Madrid.

I després de tres anys treballant per aconseguir que el País Valencià tingui una de les 10 gigafactories de bateries previstes a Europa, va contactar directament amb la multinacional alemanya per presentar-li el projecte. VW va arribar la conclusió que no hi havia color amb les altres candidates per la connexió marítima i ferroviària amb Catalunya i Navarra (on hi ha les plantes que equiparan les bateries valencianes), la disponibilitat immediata de 5,6 milions de metres quadrats a Parc Sagunt II, una potent indústria auxiliar del motor, l’alt nombre de professionals de les universitats valencianes i l’existència d’escoles internacionals per als fills dels directius.

Equip

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, va posar al capdavant de l’equip que ha seduït VW Andreu Ferrer, secretari autonòmic de Presidència i la seva mà dreta. En la missió s’han implicat totes les conselleries, que els últims mesos han donat prioritat a resoldre qualsevol aspecte que plantejava la multinacional.

Notícies relacionades

Una de les claus ha sigut la possibilitat que tenia València d’oferir ajudes autonòmiques per fomentar la industrialització per la seva condició de regió econòmicament menys industrialitzada i amb menys recursos davant Saragossa i Barcelona. Extremadura podia donar més ajudes que la Generalitat Valenciana, però VW va arribar a la conclusió que no tenia sentit instal·lar la gigafactoria en una zona «desconnectada» per tren de les seves plantes automobilístiques de Martorell i Landaben.

I l’elecció també suposa un baló d’oxigen per a la planta de Ford d’Almussafes (6.500 llocs de treball directes i un parc de proveïdors amb 18.000 llocs de treball). VW i Ford van ampliar recentment la seva col·laboració en matèria de mobilitat elèctrica basada en l’anomenada Plataforma Modular de Propulsió Elèctrica (MED, per la terminologia en anglès), cosa que permetrà els dos fabricants electrificar la seva gamma de forma ràpida i rendible. La decisió de VW, segons els empresaris i els sindicats, suposarà un «reconeixement» per a la factoria i la seva ambició d’aconseguir fabricar nous models elèctrics.