Estudi de mercat
La ceràmica de Castelló és la que més creix en vendes als Estats Units
Les exportacions pugen un 69% en tres anys i ja s’acosten a les xifres d’Itàlia
Divendres passat va concloure la primera edició postpandèmia de la fira més important per a la ceràmica als Estats Units, Coverings, amb una àmplia presència d’empreses de Castelló. Una assistència que està justificada per les bones expectatives que ofereix el mercat nord-americà, com van apuntar les companyies participants i ratifica l’Institut de Comerç Exterior (Icex).
L’informe elaborat per aquest organisme destaca el creixement de les vendes, dels 286 milions d’euros del 2018 s’ha passat a 483, cosa que suposa un increment del 68,68%. De fet, Espanya (la producció ceràmica de la qual es concentra a Castelló) és el país que més creix, situant-se clarament en el segon lloc per facturació, i cada vegada més a prop del principal fabricant, Itàlia. «La quota de mercat d’Espanya als Estats Units està en el 24,3%, però atès el continu augment espanyol, la distància que separa els dos països s’ha anat escurçant», assenyala el document.
A més, el denominat Tile of Spain s’ubica clarament com a líder en superfície exportada, amb més de 46 milions de metres quadrats en l’exercici passat, 10 més que Itàlia. Respecte al valor afegit, l’informe de l’Icex revela que Espanya és «el segon país que més ha augmentat els seus preus, amb un 6,17%» només per darrere del Brasil, que té un volum de vendes i metres quadrats inferior. El metre quadrat per al mercat nord-americà es va cotitzar a 10,49 euros el 2021, per sobre de la mitjana de la resta de nacions productores.
Obres
Una de les raons de l’excel·lent ratxa de la ceràmica castellonenca als Estats Units té a veure amb la bona salut actual de la construcció, especialment en el segment de les remodelacions d’edificis de vivendes. La moqueta continua sent el recobriment més usat en aquest país, amb una quota del 43% en vendes, però «una tendència a la baixa del 12,2% respecte al 2015», indica l’estudi. La ceràmica aprofita des de fa uns anys una sèrie d’avantatges competitius respecte a altres materials, com la seva fàcil neteja o els avantatges sanitaris en el nou panorama dibuixat després de la covid, cosa que explica el rècord històric del 2021.
Falten col·locadors
Notícies relacionadesL’anàlisi elaborada des de l’Icex també posa de manifest els desafiaments que ha de superar la indústria ceràmica espanyola per escalar més quota de mercat. Tal com ja va advertir a l’informe del 2019, un dels reptes és «la necessitat de comptar amb professionals experts en la instal·lació del material, davant alternatives com el vinil». El secretari general de l’Associació Professional Enrajoladors (Proalso), Matías Martínez, valora que es fa «indispensable que les associacions del sector juntament amb les empreses, però també les administracions públiques, siguem capaços de treballar conjuntament en diverses direccions», a fi que millorin les qualitats de col·locació dels productes ceràmics, especialment en el cas dels revestiments.
Martínez reclama «continuar i intensificar la formació professional contínua, així com «atraure el talent de joves que puguin formar-se en el llenguatge de la ceràmica del segle XXI perquè puguin assumir el relleu generacional indispensable que permeti cobrir la demanda de manera sostenible». Altrament, productes com el vinil, més barats però molt menys resistents, podrien guanyar quota de mercat en perjudici de la ceràmica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
