Reclamacions

El Govern confia que el Defensor del Client Financer comenci a caminar el 2023

  • El Ministeri d’Economia espera completar els tràmits abans de les pròximes eleccions perquè el projecte no decaigui

  • La ubicació de la seva seu encara no està decidida, però l’Executiu no considera imprescindible que sigui a Madrid

El Govern confia que el Defensor del Client Financer comenci a caminar el 2023

David Castro

4
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

La creació de la llargament esperada Autoritat Administrativa Independent de Defensa del Client Financer va rebre per fi dimarts passat el tret de sortida amb l’aprovació del seu avantprojecte de llei per part del Consell de Ministres. Ara comença un procés de mesos per complir tots els tràmits legals indispensables per a la posada en funcionament del nou organisme que està cridat a revolucionar l’esquema espanyol de resolució de reclamacions davant bancs, firmes d’inversió i companyies d’assegurances, entre altres entitats. En qualsevol cas, el Govern confia que pugui començar a caminar el 2023, segons apunten fonts de l’Executiu a EL PERIÓDICO.

«Depèn de quan tardi el Parlament, que haurà de deliberar per perfeccionar la llei, que és la seva feina. Però creiem que pot tardar menys d’un any i és possible que l’autoritat estigui en marxa abans de finals del 2023», apunten les fonts del Ministeri d’Economia. Es tracta d’un element clau, ja que les pròximes eleccions generals s’han de convocar com a molt tard a mitjans de desembre de l’any que ve i el projecte pot decaure si es dissolen les Cambres abans de la seva aprovació, cosa que obligaria a reprendre’l des del principi en la següent legislatura. De fet, en el sector financer i els organismes supervisors, en què l’autoritat no desperta simpaties perquè prefereixen que la CNMV assumeixi la gestió de totes les reclamacions, s’alimenta certa esperança que els comicis tinguin lloc abans que la llei rebi el suport parlamentari.  

Malgrat aquesta oposició, el Govern ha apostat fortament per la creació de l’autoritat. «El nostre interès és que sigui al més aviat possible. Hi ha un problema apressant que volem resoldre ràpid i aviat dins la nostra estratègia per afrontar l’exclusió financera. Tenim un pla de xoc i no pot ser de xoc si triga uns quants anys. Hi ha una prioritat del Govern per empènyer-lo», afirmen les fonts. També formen part de la mateixa estratègia la llei de serveis d’atenció al client, que l’Executiu té previst aprovar en les pròximes setmanes (està pendent d’enviar al Consell d’Estat perquè la valori), així com els compromisos de millora del servei a la gent gran que la banca va adoptar recentment a instàncies de la vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño

Mesos d’aportacions

La gran novetat que incorpora la nova autoritat de defensa del client és que les seves decisions seran vinculants per a les entitats fins a 20.000 euros, a més que pot pronunciar-se respecte qüestions sobre les quals no ho podien fer els actuals serveis de reclamacions dels supervisors, com les clàusules declarades abusives o els cripoactius. L’organisme, que emana d’una directiva europea del 2013, forma part de les reformes promeses a la UE per aquest any a canvi dels fons comunitaris, però no és necessari que estigui creat sinó que n’hi ha prou que la Comissió Europea percebi avenços significatius en aquesta direcció.

L’avantprojecte estarà ara cinc setmanes en consulta pública per rebre aportacions d’interessats com les patronals financeres i les associacions de consumidors. Després passarà a la Secretària General Tècnica del Ministeri d’Economia, que demanarà informes d’altres institucions com el Consell General del Poder Judicial, l’Agència de Protecció de Dades, els ministeris de Justícia, Consum i Hisenda i, en última fase, el Consell d’Estat. El Consell de Ministres preveu aprovar el projecte de llei durant la segona part de l’any, perquè després el Parlament el tramiti i introdueixi les esmenes que consideri. «Hi pot haver bastants canvis», apunten les fonts.

Estructura i seu

L’autoritat es finançarà amb les aportacions de les entitats (250 euros per reclamació), però en un primer moment comptarà amb una partida en els Pressupostos Generals de l’Estat per a la seva posada en funcionament. El Govern encara no ha començat a negociar els comptes de l’any que ve, amb la qual cosa no ha decidit si inclouran una quantitat per crear el nou organisme. Però fins i tot si tingués prou recolzament per aprovar un nou pressupost per a un any electoral, la pròrroga dels comptes actuals, podria incloure una de partida per a l’autoritat sempre que es respectés el límit general de la despesa.

L’Executiu ja té estimacions de quina aportació pressupostària necessitarà l’organisme per començar a caminar en un primer moment, així com amb quant personalhauria de comptar, però vol esperar a rebre les aportacions dels diferents interessats per afinar les seves xifres.

Notícies relacionades

L’avantprojecte contempla que l’organisme pugui contractar personal extern per fer tasques auxiliars, però la tramitació i els dictàmens sempre hauran de ser aprovats per funcionaris. Així mateix, deixa la porta oberta a rebre el personal dels actuals serveis de reclamacions del Banc d’Espanya i la CNMV, tot i que en aquests organismes no es té clar que els seus treballadors es vulguin canviar.

La ubicació de la seu no és decidida. De fet, en el seu moment s’haurà de sotmetre al nou sistema de concurs aprovat pel Govern a finals de març per determinar on s’ubicaran els nous organismes de l’Estat. Les diferents administracions territorials podran presentar la seva candidatura. «No veiem cap factor que faci que sigui determinant que l’autoritat sigui a Madrid», apunten les fonts.