Anar al contingut

consum financer

Calviño vol fer pagar els bancs per les reclamacions que reben

Economia estudia que el sector financi la nova Autoritat de Protecció del Client Financer

La ministra defensa que incentivarà que les entitats resolguin les queixes abans d'acudir a l'organisme

P. A.

Calviño vol fer pagar els bancs per les reclamacions que reben

JVS

El Ministeri d’Economia té decidit que la llargament retardada Autoritat de Protecció del Client Financer serà gratis per als afectats i, per aconseguir-ho, s’ha plantejat que les entitats hagin de pagar una quantitat per cada reclamació que arribi al nou organisme. Així ho ha reconegut aquest dijous el seu titular, Nadia Calviño, en declaracions a Onda Cero. "L’objectiu és que els ciutadans no hagin de pagar per reclamar. Haurem de veure com es finança. Si s’estableix un pagament als bancs, això genera també un incentiu molt potent perquè resolguin els problemes i les reclamacions en el seu propi servei i no hàgim d’arribar a aquesta autoritat", ha argumentat.

Els Governs de Rajoy i Sanchez han treballat en els últims anys en la creació d’una Autoritat de Protecció del Client Financer similar a la que hi ha a molts altres països europeus. La nova institució s’hauria d’haver posat en marxa fa més d’un any, el 3 de juliol del 2018, en virtut de la llei 7/2017. No obstant, la moció de censura que va portar Pedro Sánchez al poder primer i la convocatòria de les últimes eleccions generals després han deixat els treballs sense concloure. Calviño ha afirmat que la seva constitució és una de les primeres mesures que vol prendre quan es formi un nou Executiu, i Economia té elaborats ja esborranys de com podria fer-se.

Igual com passa ara, els clients hauran de dirigir la seva queixa primer al servei de reclamacions de la seva entitat financera, i només si aquesta no els dona la raó podran portar el seu cas a la nova autoritat. Per això, la ministra argumenta que obligar els bancs a pagar una quantitat per cada expedient que arribi a l’organisme els incentivarà a resoldre-ho abans internament. Segons un esborrany de l’avantprojecte de llei que ha revelat aquest dijous ‘Cinco Días’, Economia estudia que la taxa sigui de 200 euros per cada reclamació, tot i que la quantitat definitiva no està tancada. Tenint en compte les últimes xifres dels serveis de reclamacions actuals de l’Estat, això suposaria un desemborsament per al sector d’uns sis milions d’euros a l’any.

Canvi de sistema

La novetat més rellevant de l’Autoritat de Protecció del Client Financer, en qualsevol cas, és que les seves decisions seran d’obligat compliment per a les entitats, com va anunciar la ministra al novembre. No passa així amb els actuals serveis de reclamacions del Banc d’Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i la Direcció General d’Assegurances, les funcions de la qual assumirà el nou organisme. Prenent com a exemple el cas del supervisor financer, hi ha hagut anys en què els bancs han ignorat els seus pronunciaments favorables al client en pràcticament la meitat dels casos, si bé el 2018 aquest percentatge es va reduir a un encara elevat 30%.

"El que hem vist aquests anys és que els sistemes de reclamació dels bancs, i després l’haver d’anar a la justícia, fa que els processos de reclamació siguin molt llargs i molt costosos. També que el fet que els mecanismes de supervisió del Banc d’Espanya i la Comissió Nacional del Mercat de Valors no siguin vinculants, no obliguin a complir les seves resolucions, limita l’efectivitat d’aquests sistemes. I jo crec que tots els ciutadans senten que és necessari aquest reforç de la seva protecció en l’àmbit financer", ha argumentat Calviño.

Segons l’esborrany revelat per 'Cinco Días', la nova autoritat imposarà dictàmens vinculants, però només per a reclamacions de fins a 50.000 euros. A més, podrà valorar l’existència de clàusules abusives als contractes, una cosa que ara no podia fer el Banc d’Espanya i que abocava els afectats a la justícia, amb el consegüent col·lapse als jutjats en casos com el de les clàusules terra hipotecàries. Els bancs, a més del pagament per reclamació, hauran d’abonar una "taxa per a la promoció de les bones pràctiques". La norma, així mateix, desincentivarà la creixent activitat dels despatxos d’advocats especialitzats en litigació bancària, al rebaixar substancialment els costos judicials que podran imposar els tribunals a la banca en aquests tipus de casos.