I dret a indemnització per acomiadament
El Govern rectifica la reforma laboral i desbloqueja la contractació d’investigadors
Morant va xifrar en 30.000 els investigadors que fins ara han concatenat contractes temporals
La reforma laboral va deixar en l’aire la continuïtat de milers d’investigadors a tot Espanya a l’anul·lar els convenis d’«obra i servei», figura molt recorreguda en el passat per a la contractació de científics, sobretot a les universitats. Però des de l’1 d’abril passat aquesta fórmula va quedar inhabilitada i el Govern ha hagut d’acudir, per la via d’urgència, a l’aprovació d’un reial decret llei per corregir la reforma laboral i desbloquejar la contractació d’aquests investigadors. A més, també se li reconeix el dret a indemnització en cas de ser acomiadats, opció que abans no estava disponible per a aquest col·lectiu.
Aquesta correcció estava prevista incloure-la en la futura llei de ciència, però la seva aprovació, en el millor dels casos, no es produirà fins al mes de juny, per la qual cosa el Govern central, en el Consell de Ministres de dimarts passat, va decidir donar llum verda a un reial decret llei per avançar els terminis i evitar que milers de científics se n’anessin al carrer.
Segona correcció
El que ha fet ara l’Executiu de Pedro Sánchez és corregir per segona vegada la seva pròpia reforma laboral. La primera va ser per incloure un contracte específic per al sector cultural, també afectat per l’eliminació del d’obra i servei. En concret, el nou conveni indefinit per a investigadors no estarà subjecte a l’oferta pública d’ocupació ni a les taxes de reposició, i tampoc requerirà una autorització prèvia si el seu finançament és extern o procedeix d’una convocatòria en concurrència competitiva. En el cas que aquest finançament continués, els contractes podran, a més, ser prorrogats sense necessitat de realitzar-ne un de nou. L’objectiu, destaca el Govern, és «acabar amb la precarietat i la temporalitat».
La nova modalitat de contractació laboral es crea sota la denominació de contracte indefinit d’activitats cientificotècniques. «És només un canvi de nom, però continua sent el mateix, tot i que amb la bona notícia que es desbloquegen les contractacions i es reconeix el dret a indemnització en cas d’acomiadament», coincideixen Zulema Varela, portaveu de InvestiGal (Rede Galega pola Investigación) i Carlos Spuch, investigador i doctor en neurobiologia.
30.000 investigadors
La ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant, va xifrar ahir en 30.000 els investigadors que fins ara han concatenat contractes temporals i que podran accedir a un contracte indefinit gràcies al reial decret aprovat dimarts que, com va voler destacar, avança una de les principals mesures de la nova llei de ciència que està tramitant el Congrés, que permetrà la contractació indefinida de milers de científics en centres públics d’investigació.
Morant va reivindicar –en un acte a València– la necessitat de «cuidar» els dels científics i dels innovadors, cosa que segons la seva opinió es fa amb mesures com aquesta, que permetrà passar de la temporalitat en l’àmbit de la ciència a un contracte indefinit, cosa que dona «estabilitat i certeses a la carrera científica».
Notícies relacionadesHa explicat que en aquests moments hi ha 30.000 investigadors que concatenaven contractes d’obra i servei, de quatre anys de durada, després dels quals s’acabava aquest contracte, i tant els grups d’investigació com els investigadors «quedaven al descobert a la recerca d’un nou contracte, d’una nova oportunitat».
Segons el parer de la ministra, no hi haurà R+D a Espanya si no s’afavoreix que «la gent es dediqui de manera digna a la ciència i a la innovació».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Ruta Un encreuament de camins
- Regal nadalenc La gran sèrie sobre el futbol americà i la vida
- Cata mayor Entre l’ou farcit i el cubanito
- Taules amb un toc brillant Els millors plats festius de BCN
