Una ruta per la fira

El Rei inaugura Alimentaria sense Letizia

El monarca obre una fira Alimentaria abocada en la recuperació després de la pandèmia

El Rei inaugura Alimentaria sense Letizia

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El rei Felip VI ha inaugurat aquest dilluns la fira Alimentaria envoltat d’un núvol protocol·lari i amb l’expectació habitual del públic assistent al saló. Després del control de seguretat previ de la comitiva i el passamà o salutació real, el monarca va tenir una discreta, apartada i republicana trobada amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Les formes imperen, i en les actuals la foto comuna es minimitza i s’afronta en la intimitat, però segueix la cordialitat en favor de la recuperació econòmica. Alimentaria i Hostelco preveuen 100.000 visitants professionals fins dijous i el primer a donar suport a la causa va ser Felip VI.

El protocol va marcar de manera fèrria el passeig reial, però en una fira amb 85.000 metres quadrats ocupats, l’itinerari marcat va ser bàsic i digne d’anàlisi. Un total de 32 parades, més de dues hores amb més d’un parell de centenars de seguidors, amb núvol de càmeres inclòs, són un atractiu més d’Alimentaria del primer dia en forma de ‘selfie’.

Després de la primera salutació del Rei, el segon i el tercer, els 46 escollits van formar part d’aquest seguici empresarial per discórrer per la fira. La trentena de parades per estand és privilegi de pocs, ja que l’Alimentaria d’aquest any ha congregat més de 3.000 expositors. En aquest discórrer, l’entrada es va fer per un dels accessos laterals, un pavelló 6 on després de passar pel Live Hotel i recepció d’Aragonès, el primer estand que va veure el monarca per la cua de l’ull però sense parada va ser el de Vegan&Moi, una firma alemanya amb ganes de vendre els seus productes vegetarians a Espanya. Però Felip VI no es va parar al seu estand ni al de davant (Epson), sinó que va anar directe a les cafeteres de Gaggia. Del passamà, es donava pas al programat passa i para. És un joc firal a què el Rei està acostumat des de fa anys, fins i tot com a príncep. I al seu pas es van repetir diverses vegades els murmuris de «¿i on és Letizia?»

La comitiva va voler repartir presència a tort i a dret. De passar per Zummo, aquesta empresa que està als supermercats amb màquines espremedores de taronges i que ara vol implantar les de pomes, el Rei va anar pels passadissos fins a Dani, l’empresa de conserves. Allà va intercanviar unes paraules. El president de Foment, Josep Sánchez Llibre, era allà també per intercanviar abraçades.

Deixant Cantàbria de banda, també als sevillans Hacienda Guzmán, i davant l’espai de Navarra, el Rei va parar a Vermuts Miró. També va fer parada però no fonda al gran pavelló d’Espanya, davant el de Galícia i, una mica més enllà, el de Catalunya. Coca-cola, Damm, Pok, TGT, El Pozo, Noel... A l’estand dels de la Garrotxa hi va estar potser més que amb ningú. I una mica més enllà, amb olor de carn rostida, el passeig va semblar alleugerir-se de comitiva, ja amb ganes de pica-pica sense excessives precaucions anticovid.

El temps dedicat pel monarca als estands va ser gairebé proporcional al pes de cada subsector. I és que el de la carn és el més important per a Espanya i també per a Alimentaria, uns 14.000 metres quadrats. El 22% del sector alimentari espanyol té espai i presencia a Alimentaria, amb El Pozo, Noel, Tello, Coren, Costa Foods (Casademont) i Grup Valls Companys al capdavant.

Notícies relacionades

Però per als que no volen carn, l’oferta vegetariana és la més dinàmica del sector. Potser el vegà no és líder en vendes, però sí ho és en creixement, asseguren els experts del sector.

Alimentaria mostra aquestes tendències en format firal no excessivament espectacular. Es diria que el sector alimentari i el seu gran client per excel·lència, la restauració i l’hostaleria, pateixen encara les conseqüències de la crisi pandèmica i algunes de les ferides encara han deixat seqüeles. Creix l’activitat, però preval la prudència i alguns empresaris del sector reconeixen que clients i proveïdors s’han d’escollir amb compte encara per evitar impagaments. Segons dades de Felac, patronal dels fabricants de maquinària per a hoteleria, la pandèmia va retallar els ingressos del sector més d’una quarta part, fet que significa que en algunes activitats concretes la caiguda va superar el 50%. Després d’una debacle com aquesta només queda la recuperació, i Alimentaria és la clau adequada per obrir de nou les portes del creixement.