Després del «tracte especial» de la UE

Espanya confia a poder limitar el preu del gas al mercat elèctric en «tres o quatre setmanes»

El Govern enviarà aquesta setmana la seva proposta concreta perquè la Comissió Europea l’avaluï i doni el seu veredicte

Espanya confia a poder limitar el preu del gas al mercat elèctric en «tres o quatre setmanes»
5
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Després de molts mesos, algunes modificacions i, tot i que al principi els indicis apuntaven el contrari, Espanya ha aconseguit tirar endavant la seva proposta d’‘excepció ibèrica’ amb què poder desvincular el preu de la llum del gas. Però l’ajust no serà immediat, Espanya i Portugal han d’enviar aquesta setmana la seva proposta concreta a la Comissió Europea perquè l’avaluï. I no serà fins d'aquí a «tres o quatre setmanes» quan es pugui posar en marxa, segons ha confirmat la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, en una entrevista a Televisió Espanyola aquest dissabte.

Notícies relacionades

«La Comissió necessitarà uns dies, unes setmanes per comprovar que tot és correcte o recomanar-nos introduir millores i calculem que d’aquí a tres o quatre setmanes podrem tenir un pronunciament de la Comissió sobre allò que estem proposant i fer-ho immediatament operatiu», ha dit Ribera, que ha reiterat que el que es farà és «separar el gas del mecanisme de formació de preus per poder retribuir el gas en cada tram horari del nostre sistema elèctric». La principal incògnita que s’ha de resoldre a partir d’aquí és com s’executa la proposta: quin serà el límit de preu que es posarà al gas, com seran compensades les centrals de cicle combinat o si es fa una desconnexió amb França.

Però abans d’això, dimarts, el Consell de Ministres aprovarà el pla de xoc per fer front a la guerra amb especial protagonisme per a l’apartat energètic. Entre les mesures, algunes avançades pel president del Govern, Pedro Sánchez, l’endemà de la invasió d’Ucraïna –com la pròrroga de l’ampliació dels descomptes del bo social i la rebaixa d’impostos per a la factura de la llum fins el juny o la rebaixa del 80% dels peatges elèctrics per a la indústria electrointensiva (que té una bonificació del 100% dels càrrecs i, per tant, veurà notablement rebaixat el subministrament). I altres confirmades per Teresa Ribera en l’entrevista a El Periódico, com l’avançament de la retribució de les renovables més antigues (Recore), prop dels 2.000 milions d’euros, que servirà per rebaixar la part fixa de la factura, o la renovació del bo social perquè arribi a més usuaris.

Preu per al gas

Una de les principals claus de la mesura a adoptar és quina serà la referència màxima que es posarà a les ofertes de les centrals de cicle combinat al mercat elèctric. Entre les referències: el preu majorista en l’última dècada ha sigut d’una mitjana de 50 euros per megawatt hora (MW h), fa mesos que les companyies elèctriques defensen que les seves ofertes de contractes a llarg termini marquen preus d’aproximadament 60 €/MW h. A més, segons fonts d’una part de les companyies elèctriques, que cita xifres de la Direcció General de Duanes el desembre del 2021, el cost del gas natural per a l’ús del cicle combinat va ser de 58 euros per megawatt hora, però les gasistes, sempre segons aquestes fonts, venen els generadors al mercat intern (Mibgas) a un preu de 111 euros i per això apuja el preu. D’altra banda, el límit màxim que tenia el mercat elèctric fins el 6 de juliol era de 180 €/MW h, i no es va superar fins al 16 de setembre del 2021, quan segons el Govern el gas ja estava interioritzant una alça dels preus fruit de la reducció de gas rus orquestrada pel president rus, Vladímir Putin, per preparar la invasió d’Ucraïna. Els nous límits d’entre -500 i 3.000 euros per megawatt hora es van establir seguint la proposta de l’Operador del Mercat Ibèric de l’Energia (OMIE), després de moltes consultes amb els diferents agents i la valoració de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), en aplicació de la directiva comunitària.

Compensació ‘ex post’

Una altra de les incògnites és com es farà la compensació a les centrals de cicle combinat per la diferència entre el límit de preus a què poden fer les seves ofertes al mercat elèctric i el cost real que té aquesta tecnologia, influït pel preu del gas natural al mercat majorista i el preu dels drets d’emissió de CO2 (que penalitza les centrals més contaminants). Fonts de l’Executiu assenyalaven a mitjans d’aquesta setmana en dues direccions: o bé a través dels Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) o bé a través del mateix sistema elèctric, que sigui el que realitzi l’ajust.En aquest cas, serien els consumidors els que directament pagarien la diferència entre el preu de referència i el cost real a través de la factura de la llum, però aquesta diferència seria «molt inferior» al desenraonat preu que es paga a la factura actualment per l’electricitat. Per la seva part, el president del Govern, Pedro Sánchez, va insistir quan sortia del Consell Europeu que aquesta és «una mesura excepcional, temporal, que no suposa subvencionar el gas». «No seran ajudes públiques a les empreses de gas», va afegir.

Interconnexió elèctrica

El principal argument del Govern per aconseguir el beneplàcit de Brussel·les per desvincular el preu del gas del mercat elèctric és la baixa interconnexió amb la resta d’Europa. El mercat elèctric europeu està, en major o menor mesura, interconnectat. Això millora la seguretat de subministrament (un bon exemple és el cas d’Ucraïna i Moldàvia que han sincronitzat la seva xarxa a Europa per evitar apagades) i facilita la competència de preus entre països (permet comprar energia al país veí si és més barata). La Unió Europea va fixar com a propòsit que els països tinguessin el 2020 una ràtio del 10% d’interconnexió, és a dir, que la capacitat d’interconnexió  representi el 10% de la potència de generació instal·lada al país. En el cas d’Espanya i de França aquesta taxa és del 2,8%, pel que el Govern defensa considerar aquest país una «illa energètica» que trenqui aquest petit llaç amb la resta del sistema. Però s’ha de decidir com es desfà un d’aquesta relació. Podria fer-se prohibint les exportacions a França o limitant les vendes, entre moltes altres opcions.