Aturada del transport
«Si la vaga s’allarga, la setmana que ve tindrem escassetat de cervesa»
L’anunci de Heineken i Mahou que les seves plantes estan «al límit» per les aturades del transport posa en alerta els hotelers, que poden aguantar fent servir les reserves de gènere –la majoria coincideix que està afectant més l’encariment que la falta de productes

«Ens ha salvat el fet que tenim molt de gènere guardat de les Falles, però si la cosa segueix així, en una setmana tindrem problemes de desabastiment de cervesa». Són les declaracions de Mario Escribano, un hoteler de la ciutat de València que ja té por dels efectes de l’aturada indefinida convocada per la Plataforma per a la Defensa del Transport de Mercaderia per Carretera.
Però Mario fa una crida a la calma. De moment no hi ha cap problema de subministrament, tot i que Heineken – Cruzcampo (amb fàbrica a Quart de Poblet) ha assegurat que si continua la situació començarien a tenir problemes per fer arribar el carregament. Els locals consultats encara guarden l’excedent de les festes al magatzem i són capaços d’aguantar la situació, però els petits són els més vulnerables en cas que la cervesa no surti.
A la Tasca Ángel, un local en ple centre de València a vessar de gent malgrat la pluja, expliquen que «si deixen de sortir camions tindríem gènere guardat per aguantar, però, si s’allarga, a finals de la setmana que ve sí que tindríem alguna falta». Parla de la cervesa, ja que per a la resta de productes «MercaValencia està funcionant amb normalitat i no tenim cap problema». Hi ha una gran excepció que sí que estan notant en tota l’hostaleria: la llet.
«Esperem que no passi, però si segueixen les aturades es pot produir un efecte dòmino a l’hostaleria», diu Fotur
Víctor Pérez, president de la Federació d’Oci i Turisme del País Valencià, assegura que de moment la queixa més gran de l’hostaleria té a veure amb l’encariment i no amb el desabastiment. Alguns sectors sí que estan començant a veure’s afectats per la vaga, per exemple, els salons de casament tenen ja un 25% de desabastiment en general.
La Federació d’Hostaleria de València explica el mateix. L’estoc que es va adquirir per a les Falles està actuant com a xarxa en aquests dies en què sobrevola el desabastiment, que no s’està notant als locals de manera generalitzada.
Efecte dòmino
Les discoteques, per la seva part, han buidat les vitrines i comencen a treure el gènere dels magatzems. Igual que els bars, pot perillar el seu proveïment si la vaga del transport es continua allargant. La mateixa història als pubs, però amb una diferència clau, com més gran més capacitat d’aguantar la vaga.
«Esperem que no passi, però si segueixen les aturades es pot produir un efecte dòmino», diu Pérez. «El local petit és el que més notarà tot això, perquè no té tant d’espai per guardar. En tot cas, es quedarien buits quan els majoristes deixin d’enviar, i setmanes després els grans». El president de Fotur avisa que «molts distribuïdors ja estan tenint problemes» a causa de la vaga.
«Ja hem notat la vaga. Ens han dit que els camions no sortiran en uns dies i no tindrem gènere», diuen en un restaurant
Un dels productes que viu un moment crític és el vi i el xampany. Fotur explica que «els magatzems i el locals estan tenint ja moltes mancances d’aquest producte i en alguns casos estan deixant de servir».
María José Arboleda regenta una cerveseria del centre de la ciutat, poc freqüentada per les pluges enganxades al cel d’aquestes setmanes. El seu local en concret és molt susceptible a les aturades perquè en el seu cas «no puc comprar per a gaire temps i anem gairebé al dia».
Notícies relacionadesExplica que algunes begudes sí que han desaparegut de la carta perquè no n’hi ha, com la Desperados (cervesa amb tequila), però que més enllà «la fàbrica no ens ha avisat que vagi a parar». Normalment, apunta, «ho fa perquè puguem demanar una mica més i aguantar». Ella treballa sobretot amb Heineken, així que un tancament de la producció seria un cop molt dur.
Al local Los Toneles, típic per als veïns de Russafa i els voltants de l’ajuntament, diuen en canvi que «ja hem notat la vaga. Ens han dit que els camions no sortiran en uns dies i no tindrem gènere. Dintre de poc potser paren la producció. Però com que tenim gènere guardat podem aguantar un temps sense problemes», expliquen.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Alerta Fernando Simón demana preparar-se per al pitjor: "Cada vegada seran més freqüents"
- 1.617 dies de suspensió de funcions Sanció de quatre anys sense sou ni feina al policia de Badalona que va robar sobres de pernil de 25 euros en un Mercadona
- El 30 de maig Jordi Vilà obre un restaurant en un hotel de luxe de la Costa Brava
- Alimentació El nutricionista Pablo Ojeda desvela la fórmula per acabar amb la inflor abdominal: "Importa més del que creus"
- Motociclisme Un veloç Àlex Márquez s’apropia de la MotoGP a Silverstone
- Un Barça perdut sucumbeix a la maledicció i cau davant l’Arsenal a la final de la Champions (1-0)
- Infart a casa estant sol: com actuar immediatament per salvar la teva vida
- CATÀSTROFE Mazón truca a les associacions de víctimes de la dana set mesos després
- Projecte Stolpersteine Joan Riba no va anar a la División Azul: una llamborda daurada a Barcelona reconeix una víctima dels nazis
- Apunts polítics de la setmana Oposició i triperia