Transport

El Govern central recula i avança la reunió amb els transportistes per frenar les aturades

Convoca d’urgència les associacions majoritàries del sector en una trobada demà mateix per concretar-los els seus plans per abaixar el preu del combustible professional

El Govern central recula i avança la reunió amb els transportistes per frenar les aturades
3
Es llegeix en minuts

El Govern central assumeix que l’aturada dels transportistes se li està escapant de les mans i que la por del desproveïment comença a agreujar-se entre les empreses i els ciutadans. Amb el conflicte enquistat, l’Executiu ha decidit no esperar divendres per reunir-se amb el sector del transport de mercaderies i avançar a aquest dijous la trobada en la qual concretarà les mesures que pretén executar per abaixar el preu del combustible professional.

L’Executiu mantindrà aquest dijous una nova reunió amb el departament de mercaderies del Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC), la plataforma que agrupa les grans patronals del sector, però en la qual no hi ha representats els convocants de les aturades. Dilluns passat, el Govern va prometre al sector del transport un pla de bonificacions per prop de 500 milions d’euros per mitigar l’impacte de l’alça del preu del combustible –en màxim històrics des de fa diversos mesos–, però sense concretar com s’aplicaria.

La falta de detalls, més enllà d’una xifra genèrica, va portar grans associacions empresarials del sector –entre les quals, una de les més representatives, Fenadismer– a carregar contra el Govern i avalar de manera més o menys implícita les aturades. Des del Govern es tracta de corregir aquesta situació i s’avança que la reunió de demà servirà per «abordar de manera concreta i definida mesures eficaces».

Fonts del Govern insisteixen que es «mantindrà el diàleg amb els legítims representants del sector el temps que sigui necessari», fent referència al fet que només negocia amb la CNTC, però es nega a reunir-se amb la plataforma minoritària convocant de les aturades, a la qual qualifica d’«ultra», i denuncia l’ús de la violència que han exercit per acovardir camioners que sí que continuaven treballant.

L’objectiu del Govern amb aquesta bonificació de 500 milions d’euros és portar a terme una rebaixa efectiva del preu que paguen els transportistes pel gasoil professional, que es finançaria amb aportacions tant dels pressupostos generals de l’estat com de les petroleres, tant les que estan en el negoci de la distribució del carburant com les comercialitzadores de combustibles (això és, les gasolineres).

El Govern no pretenia concretar el seu pla per pal·liar els estralls de la pujada del dièsel en els transportistes fins divendres, quan estava prevista la reunió amb el Comitè Nacional de Transport per Carretera. «La quantia específica de la bonificació únicament es podrà concretar després de la reunió del Consell Europeu del 24 i 25 de març, per assegurar que el conjunt de mesures del Pla [del Govern per la crisi energètica] respongui de manera coherent als objectius plantejats», apuntava a principis de setmana el Ministeri de Transports.

Cimera amb les petroleres

La vicepresidenta i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, i la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, es van reunir ahir a la nit amb màxims executius de les grans petrolieres i de les associacions del sector dels combustibles. El Govern va informar de manera genèrica els directius sobre l’evolució de les negociacions que es mantenen en el pla europeu i va transmetre la seva preocupació per l’evolució del preu els productes petrolífers i el seu impacte sobre els consumidors, en particular sobre el sector del transport professional. Però l’Executiu no va concretar les mesures que prepara per contenir el preu dels combustibles i, en tot cas, va demanar a les companyies propostes per aconseguir-ho.

Notícies relacionades

Ribera i Montero van convocar el conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz; el conseller delegat de Cepsa, Maarten Wetselaar; el president de BP Espanya, Andrés Guevara; el president de la patronal de les petroleres AOP, Juan Antonio Carrillo de Albornoz; i el president de l’associació d’operadors independents UPI, José María Gordo.

El Govern ha anat descartant aplicar rebaixes fiscals als combustibles per abaixar-ne el preu, al·legant que el transport professional compta amb la fiscalitat mínima que permet la normativa europea i que els transportistes ja es poden deduir l’import de l’IVA del carburant. El Govern s’ha compromès també a avançar l’aprovació d’una altra reclamació històrica del sector, com és la devolució mensual del combustible professional, en lloc de trimestral com es produeix actualment.