Vaga de transportistes

Sindicats i patronal exigeixen combinar contundència i escolta davant la protesta del transport

El sector de l’alimentació demana a les forces de seguretat que «actuïn contra els piquets il·legals»

Sindicats i patronal exigeixen combinar contundència i escolta davant la protesta del transport
3
Es llegeix en minuts

 Els vídeos de violència contra camions i conductors circulen de mòbil en mòbil entre els transportistes: grups de persones abillades amb armilles reflectores obligant a parar als vehicles, pedrades contra els que no volen aturar-se, talls a les rodes, insults, forcejaments, cops... Els sindicats denuncien que part dels autònoms que secunden l’aturada convocada per la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera, que aquest divendres entra el seu cinquè dia, estan agredint impunement els camioners assalariats, i demanen al Ministeri de l’Interior que protegeixi aquests treballadors; la patronal alimentària FIAB, per la seva banda, ha exigit obertament «contundència» en l’actuació policial. El Govern central ha respost mobilitzant 23.500 agents per acudir allà on hi hagi incidents.

«Això no és una vaga, que és una situació regulada legalment en la qual els treballadors poden decidir no treballar; estem parlant d’una aturada d’autònoms: aquests senyors són empresaris que si no volen no circulen, però els camioners assalariats que estan violentant no poden fer-ho; corren el risc que la seva empresa els sancioni o els acomiadi», explica un responsable del sector de Carreteres de CCOO, que no vol donar el seu nom per temor del clima de violència que ha desencadenat amb les protestes.

Segons el diagnòstic d’aquest portaveu, la situació no fa res més que empitjorar: «Els convocants s’han ficat en un atzucac al convocar una aturada indefinida; passen els dies, la gent s’escalfa cada vegada més, i no es veu una solució fàcil», remarca.

A UGT també temen una radicalització si la situació es prolonga, «a l’estil dels ‘armilles grogues’ de França», remarca un portaveu sectorial, amb referència al moviment que va començar protestant per una pujada del carburant i va protagonitzar mesos d’aldarulls violents al país veí.

Davant aquest escenari, els sindicats creuen que cal combinar el pal amb la pastanaga: la fermesa policial amb les mesures que atenguin aviat algunes demandes dels mobilitzats. També ho veuen així a la CEOE, que aquest dijous ha celebrat una reunió interna dels sectors afectats per analitzar la situació de coacció i desproveïment que afecta diversos sectors productius. «Cal prendre mesures per reduir el preu del combustible de seguida», explica un dels assistents a aquesta trobada. «La policia no és suficient: els transportistes en vaga et fan una foto del camió [que no se suma a l’aturada], la mouen pels seus grups de WhatsApp, i si no poden avui perquè hi ha agents, d’aquí quatre dies te’l destrossen», assegura.

Notícies relacionades

«Altres països europeus estan adoptant ja polítiques per controlar els preus, i aquí en canvi el Govern diu que vol esperar el Consell de Ministres del 29 de març, per al qual falten 12 dies», raona aquest dirigent empresarial. A la UGT també opinen que cal anticipar aquesta mesura: «Nosaltres mateixos l’exigirem als carrers el dia 23», diu un dels seus dirigents sectorials, al·ludint a les mobilitzacions convocades aquesta mateixa setmana per sindicats i altres organitzacions socials per reivindicar –entre altres coses– el control dels preus de l’energia.

A l’espera que el Govern es decideixi a anticipar alguna de les seves decisions anticrisi, el dispositiu policial està a punt per intervenir. Segons l’acta d’una reunió entre patronals i Executiu a què ha tingut accés El Periódico de España, mitjà que pertany al mateix grup editorial que aquest diari, s’ha creat un grup interministerial per monitoritzar les protestes, en el qual hi ha Agricultura, Transports, Interior i Administracions Públiques, que coordinarà l’actuació de les forces policials i respondre a les crides d’ajuda de les empreses afectades, organitzant combois per protegir a diversos camions alhora si és precís. La prioritat, segons aquest document, serà garantir «els serveis bàsics i de primera necessitat: aliments, combustibles, medicaments i material sanitari», i es vigilaran especialment els «punts crítics: ports, mercats i grans plataformes de distribució».