Vaga de transport

El cessament del 95% de la producció làctia amenaça amb un possible desproveïment

La indústria làctia es veu pressionada a cessar l’activitat a causa de la vaga de transport convocada fa uns dies

El cessament del 95% de la producció làctia amenaça amb un possible desproveïment
2
Es llegeix en minuts

La vaga del sector del transport, a causa de l’augment de preus als carburants, fa diversos dies que ocasiona aturades a tot el país. Els transportistes reclamen al govern mesures per pal·liar els efectes de la pujada ocasionada per la guerra a Ucraïna a través d’una aturada d’activitat que està ocasionant incidents per als treballadors que han decidit no secundar-la. El preu de la gasolina arriba al seu màxim històric i, si per als conductors de turismes suposa un sacrifici important en l’economia familiar, per als transportistes la despesa es multiplica i fa insostenible la rendibilitat del negoci

El dipòsit d’un camió té 800 litres de combustible, si el gasoil està rondant els dos euros, el portament o el desplaçament de mercaderies eximeix qualsevol tipus de benefici, que, també s’evapora entre els sous, la Seguretat Social, el manteniment i altres despeses que involucren el desplaçament del camió. Per això, els transportistes han decidit cessar la seva activitat de manera indefinida fins que se solucioni el problema, perquè no es produeixin impagaments, acomiadaments i la fallida de moltes empreses del sector.

La indústria alimentària requereix el transport viari per a la distribució de productes a tot el país; amb la llet i derivats com productes peribles, la indústria làctia, que suposa un 2% de la producció industrial del país, entorn de 9.500 milions d’euros, s’ha vist obligada a cessar l’activitat a causa del desproveïment de productes que li impedeixen elaborar els comestibles que posteriorment es distribueixen als supermercats.

Notícies relacionades

La Federació Nacional d’Indústries Làcties (Fenil) ha anunciat que el 95% de la producció nacional s’ha paralitzat a causa del cessament de mercaderies. Els productes lactis són altament peribles, per tant, una aturada en l’enviament de subministraments podria suposar pèrdues milionàries per a les empreses d’aquest sector. A més, aquests productes són considerats béns bàsics, és a dir, són necessaris i de primer ordre per al consum humà. Aquesta aturada segons Fenil «està portant conseqüències socials, econòmiques i mediambientals inevitables», ja que suposarà la suspensió de la recollida de la llet en les explotacions ramaderes des de demà. Fenil ha remarcat que només es revertirà aquesta decisió «si es garanteix el dret a la mobilitat i la seguretat dels transportistes que no han secundat la vaga».

Els sindicats no han secundat oficialment aquesta vaga, i les aturades s’estan establint de manera irregular per tot el territori, no obstant, són nombroses les associacions de transportistes que han establert l’aturada de manera autònoma. La vaga es mantindrà de manera indefinida fins que s’estableixi, es reguli o s’intervingui sobre el preu dels carburants.