Balanç del 2021
Empreses de telefonia, elèctriques i aerolínies encapçalen les queixes dels consumidors catalans
L’Agència Catalana del Consum constata creixents problemes relacionats amb l’encariment de l’energia

Empreses de telefonia, elèctriques i aerolínies encapçalen les queixes dels consumidors catalans. El balanç de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat del 2021 reflecteix una reducció del zel sancionador de l’organisme, escudat per la pandèmia, però amb més nombre d’expedients oberts. És l’entorn pandèmic el que va protagonitzar la majoria dels conflictes de consum l’any passat, però són els sectors de sempre els que generen el focus més importants d’enfrontaments entre empreses i clients.
Segons les dades donades a conèixer aquest dilluns pel director general de l’Agència Catalana de Consum, Francesc Sutrias, l’empresa Orange va liderar el rànquing amb un total de 1.569 reclamacions l’any passat, seguida per Vodafone, Endesa, Vueling, Energía XXI, Naturgy, Telefónica i Ryanair. Al marge d’aquesta llista empresarial, Sutrias va reconèixer que la majoria dels conflictes de consum se centren en qüestions relacionades amb la pandèmia, amb els índexs de referència del lloguer i amb la factura elèctrica.
Notícies relacionadesEn els últims mesos s’estan registrant més problemes relacionats amb l’encariment de l’electricitat i els problemes generats per dificultats de pagament. Les companyies estan modificant les condicions de contracte, i això està generant conflictes. Sutrias va animar els consumidors a defensar els seus drets i reclamar, i va destacar que han crescut els expedients però no les sancions, ja que «l’Agència no té ànim recaptatori». Més del 60% dels problemes de consum se solucionen mitjançant la mediació i l’arbitratge i, segons Sutrias, «és una bona dada, però hauria de ser millor». L’Agència Catalana del Consum pretén ser més mecanisme d’arbitratge que organisme paladí de defenses de consumidors i la presentació del balanç anual va mostrar aquest tret institucional.
El mercat del lloguer de vivenda es va començar a monitoritzar l’any passat i s’ha revelat com un dels més complexos entre les relacions entre propietaris i arrendataris. Des de Consum, s’està abordant la manera de mediar en aquests conflictes i establir un seguiment del seu impacte. La sentència del Constitucional que elimina les limitacions de rendes posades en marxa deixa en un cert buit legal aquestes queixes rebudes i sense possibilitat sancionadora.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- Valor incalculable ¿Què se sap del robatori al Louvre i qui són els lladres? Les dues hipòtesis que estudien la policia i els experts
- La caòtica presentació de ‘Lux’