Balanç del 2021
Empreses de telefonia, elèctriques i aerolínies encapçalen les queixes dels consumidors catalans
L’Agència Catalana del Consum constata creixents problemes relacionats amb l’encariment de l’energia

Empreses de telefonia, elèctriques i aerolínies encapçalen les queixes dels consumidors catalans. El balanç de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat del 2021 reflecteix una reducció del zel sancionador de l’organisme, escudat per la pandèmia, però amb més nombre d’expedients oberts. És l’entorn pandèmic el que va protagonitzar la majoria dels conflictes de consum l’any passat, però són els sectors de sempre els que generen el focus més importants d’enfrontaments entre empreses i clients.
Segons les dades donades a conèixer aquest dilluns pel director general de l’Agència Catalana de Consum, Francesc Sutrias, l’empresa Orange va liderar el rànquing amb un total de 1.569 reclamacions l’any passat, seguida per Vodafone, Endesa, Vueling, Energía XXI, Naturgy, Telefónica i Ryanair. Al marge d’aquesta llista empresarial, Sutrias va reconèixer que la majoria dels conflictes de consum se centren en qüestions relacionades amb la pandèmia, amb els índexs de referència del lloguer i amb la factura elèctrica.
Notícies relacionadesEn els últims mesos s’estan registrant més problemes relacionats amb l’encariment de l’electricitat i els problemes generats per dificultats de pagament. Les companyies estan modificant les condicions de contracte, i això està generant conflictes. Sutrias va animar els consumidors a defensar els seus drets i reclamar, i va destacar que han crescut els expedients però no les sancions, ja que «l’Agència no té ànim recaptatori». Més del 60% dels problemes de consum se solucionen mitjançant la mediació i l’arbitratge i, segons Sutrias, «és una bona dada, però hauria de ser millor». L’Agència Catalana del Consum pretén ser més mecanisme d’arbitratge que organisme paladí de defenses de consumidors i la presentació del balanç anual va mostrar aquest tret institucional.
El mercat del lloguer de vivenda es va començar a monitoritzar l’any passat i s’ha revelat com un dels més complexos entre les relacions entre propietaris i arrendataris. Des de Consum, s’està abordant la manera de mediar en aquests conflictes i establir un seguiment del seu impacte. La sentència del Constitucional que elimina les limitacions de rendes posades en marxa deixa en un cert buit legal aquestes queixes rebudes i sense possibilitat sancionadora.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura