Resultats empresarials

Renault va guanyar 888 milions d’euros el 2021

  • La firma francesa es va recuperar de les multimilionàries pèrdues a causa del coronavirus el 2020

3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Renault va guanyar 888 milions d’euros el 2021, superant les pèrdues de més de 8.000 milions d’euros registrades el 2020 a causa de la pandèmia de covid-19, malgrat l’impacte de l’encariment de les matèries primeres i a les carències en semiconductors que el continuen penalitzant aquest any. Els guanys de l’any passat es deuen a la contribució dels seus socis, però també a una notable millora operativa que l’empresa atribueix a la seva nova estratègia.

El grup automobilístic francès ha destacat aquest divendres, al presentar els seus resultats en un comunicat, que el 2021 va superar els objectius financers que s’havia marcat, malgrat l’impacte de l’encariment de les matèries primeres i les carències en semiconductors, que el continuen penalitzant en aquest exercici. De fet, calcula que la falta de microxips li impedirà fabricar 300.000 vehicles, sobretot en la primera meitat de l’exercici, després dels 500.000 que va perdre el 2021.

La sortida dels greus números vermells de 2020 i l’obtenció de quasi 888 milions d’euros de beneficis s’explica, en primer lloc, per l’aportació dels seus socis, que el primer any de la crisi van afectar molt negativament el compte de resultats de l’empresa amb 5.145 milions perduts. Nissan en particular li va fer llavors un forat de 4.290 milions d’euros. El 2021, aquests socis li van injectar 515 milions d’euros al compte de resultats (380 milions només de Nissan).

Restabliment dels comptes

Notícies relacionades

A això cal afegir el restabliment de les xifres de Renault, que va aconseguir un resultat d’explotació de 1.398 milions d’euros que contrasten amb els 1.999 milions negatius de l’exercici anterior. En paral·lel, el marge operatiu va passar dels 337 milions d’euros negatius el 2020 als 1.663 milions positius un any després. La facturació va pujar un 6,3% fins a 46.213 milions d’euros, però es va quedar un 16,8% per sota de la de 2019, abans de la crisi. Aquest augment del volum de negocis es va aconseguir malgrat que les vendes de cotxes van caure l’any passat respecte a 2020 un 4,5% amb 2.696.401 vehicles, increment que s’explica en part per la nova estratègia de l’empresa de privilegiar el valor els volums. És a dir, que Renault ha reduït els descomptes als seus clients i està prioritzant les vendes als particulars, que són més rendibles que altres canals de distribució com les vendes a empreses de lloguer. A més, el fabricant va comercialitzar l’any passat més cotxes elèctrics i híbrids amb un preu mitjà més elevat que el dels de motors tèrmics. En conjunt, l’efecte positiu de la pujada de preus va ser de 5,7 punts que van permetre compensar la disminució de volums de cotxes venuts. I això es va traduir en la rendibilitat, ja que el marge operatiu va sortir de l’espai negatiu i va pujar al 3,6% dels ingressos, encara lluny del 4,8% que es va aconseguir el 2019. Per a aquest any, un dels principals objectius financers de Renault és elevar aquest marge operatiu a un nivell d’almenys el 4%, a més d’un flux de caixa operatiu en l’activitat automobilística igual o superior a 1.000 milions d’euros.

El consell d’administració ha decidit que aquest any tampoc es pagaran dividends a compte de 2021 perquè es considera que és massa aviat i que la prioritat continua sent restablir la situació, com s’havia fixat amb el pla estratègic Renaulution. Un pla que, com destaca la direcció, va avançat respecte als plans inicials, ja que, entre altres coses, s’ha aconseguit reduir els costos fixos en 2.000 milions d’euros respecte a 2019 i s’ha baixat el punt mort en un 40%. Per això el grup té intenció d’avançar el reembors del crèdit garantit per l’Estat francès que va rebre el 2020 per valor de 4.000 milions d’euros. Després d’haver tornat els primers 1.000 milions el 2021, aquest any se n’abonaran almenys 2.000 més, el doble del que s’havia programat inicialment, i potser fins i tot els 1.000 milions restants, que en qualsevol cas estaran reemborsats el 2023, amb un any d’avenç.

Temes:

Renault