Ferrocarril

El primer tram de l’AVE a Portugal agafa ritme per estar conclòs el 2023

De 90 quilòmetres, la inversió per a Évora - Elvas ascendeix a 422 milions i podrà assumir mercaderies o passatgers

El primer tram de l’AVE a Portugal agafa ritme per estar conclòs el 2023
3
Es llegeix en minuts

La línia d’Alta Velocitat Évora-Elvas avança a bon ritme d’execució amb l’objectiu d’estar a punt l’any 2023 per a mercaderies i passatgers. La planícia alentejana s’ha omplert d’obres i els seus 90 quilòmetres de recorregut es troben totalment en execució. Quan estigui conclòs, serà el primer tram de l’AVE de Portugal, fet que representa un canvi de plantejament significatiu per part del govern de Lisboa, que anteriorment no volia sentir parlar d’alta velocitat ferroviària per considerar-la costosa i poc amortitzable. 

El govern d’António Costa que va començar amb una tesi oposada a l’alta velocitat ha anat canviant d’opinió primer en l’àmbit de les mercaderies i després en el dels passatgers, considerant el transport d’alta velocitat estratègic per a les connexions del país i de la resta d’Europa. 

Els cinc trams que formen la nova línia de l’AVE portuguès són: Évora-Évora Norte, Évora Norte-Freixo, Freixo-Alandroal i Alandroal-Línea del Este. Tots estan en execució i avançats, amb una inversió global de 422 milions d’euros, dels quals 264 milions procedeixen de l’Estat portuguès i 158 milions de fons comunitaris.

Ja està conclòs el tram Elvas-Caya des del gener de l’any passat. Són 10 quilòmetres executats durant el 2018 i el 2019 que van venir a modernitzar la unió entre Elvas i Badajoz, fins aquell moment en un estat bastant deficitari. 

Aquest tram és el que ara s’unirà amb la línia d’Évora-Elvas. Precisament en aquesta connexió el tren es trobarà amb l’autopista A6 (Lisboa-Caya), cosa que suposarà la construcció d’un viaducte d’1,2 quilòmetres després de l’encreuament de Sochinhas. Aquest viaducte serà el que connecti la línia convencional Est (Portugal-Espanya) però tindrà dues bifurcacions: una cap a la plataforma logística d’Elvas i la seva estació de ferrocarril i l’altra cap a la Plataforma Logística de Badajoz, on ja creix el centre logístic del Sud-Oest Europeu i es preveu que pugui servir de seu operativa del port de Sines. Al llarg del traçat es preveuen quatre viaductes més sobre les riberes que envolten Elvas amb 575, 330, 750 i 558 metres.

D’acord amb el projecte que maneja el govern portuguès, aquest tram podrà assumir una circulació de combois de mercaderies amb fins a 750 metres en la via única electrificada sobre plataforma de doble via. A més, podrà acollir trens de passatgers amb velocitats de fins a 250 quilòmetres per hora, fet que suposarà un salt qualitatiu en el trajecte ferroviari fins a Lisboa, i reduirà considerablement els temps de viatge. No obstant, ha que tenir en compte que encara no està decidida l’arribada de l’AVE a la capital portuguesa, en l’actualitat es fa a molt baixa velocitat a través del pont 25 d’Abril. Hi ha diversos projectes respecte a això i d’un temps ençà es parla de construir una estació a Alcochete, pròxima al nou aeroport de la capital.

Connexió amb Badajoz 

Notícies relacionades

Una altra circumstància que està pendent i que incumbeix Extremadura és la connexió per alta velocitat amb Portugal. La línia espanyola Madrid-Badajoz, que obrirà aquest any en el tram comprès entre Plasència i Badajoz, es queda a 20 quilòmetres de la frontera de Caya i no hi ha cap previsió de licitacions respecte a això. Hi ha un traçat d’alta velocitat fixat des de la cimera hispanolusitana de Badajoz el 2006 i fins i tot l’acord de construir una estació internacional de l’AVE en el costat espanyol de la frontera de Caya, però mai s’ha portat a efecte ni ha estat recollida pressupostàriament tots aquests anys. 

En conseqüència, hi podrà haver circulació de trens cap a Portugal des de l’estació de ferrocarril de Badajoz per via convencional fins a agafar el tram d’alta velocitat i enllaçar amb el traçat Est camí de Lisboa, però suposarà una pèrdua de temps considerable en el viatge donades les parades i l’escassa velocitat.