Sector en auge

L’unicorn austríac de l’educació ‘online’ adquireix el portal català Tus Clases Particulares

GoStudent, una de les empreses emergents tecnològiques més valorades d’Europa, compra el grup Tus Media, amo de TusClasesParticulares.com

L’unicorn austríac de l’educació ‘online’ adquireix el portal català Tus Clases Particulares
4
Es llegeix en minuts

L’empresa d’educació ‘online’ GoStudent ha adquirit el grup català Tus Media, creador i amo del portal TusClasesParticulares.com i amb presència en dotze països europeus i d’Amèrica Llatina més.

GoStudent és una de les ‘start-ups’ tecnològiques més valorades d’Europa i l’únic unicorn, o empresa valorada en més de mil milions de dòlars, del continent en el seu sector. Fundada a Viena el 2016, la companyia va obrir seu a Madrid el 2020 i ha crescut fins al centenar de treballadors des d’aleshores.

Tus Media, per la seva banda, és una vella coneguda al món de l’educació. La va crear l’informàtic Albert Clemente mentre treballava per a Schibsted, el grup propietari de Milanuncios, Coches.net, Infojobs, Fotocasa i Habitaclia.

«Això es remunta al 2007. Jo estava a la facultat i volia anar-me’n a estudiar a l’estranger, però el meu anglès era molt dolent», recorda en conversa amb ‘El Periódico de España’. «Vaig buscar professors particulars a internet i com que no trobava cap plataforma en vaig crear una pel meu compte. En poques setmanes es va fer viral, en poc temps s’hi havien sumat 20.000 professors i ara ja són més de dos milions entre els diferents països».

TusClasesParticulares posa en contacte professors particulars amb alumnes per fer classes en persona i sense cobrar-los comissió. El seu model de negoci està en la publicitat (els professors paguen per destacar a la plataforma) i en una aula virtual paral·lela, ClassGap, on les classes sí que són a través de la pantalla i l’empresa en rep una comissió.

«La de professor particular no és la típica feina en què algú pensi a ser de gran. Durant molts anys ha sigut sigut un sector oblidat, poc atractiu, i nosaltres hem intentat aportar-los bons serveis», afirma el fundador, que actualment té 38 anys.

Clemente va deixar la seva feina per dedicar-se al complet al seu projecte, que va créixer durant més de deu anys sense rondes de finançament. «La nostra manera de créixer ha sigut el bootstrapping [amb recursos propis]. Sempre hem sigut rendibles», afegeix. Només el 2018 van deixar entrar en l’accionariat el conglomerat Red Arbor –una altra empresa catalana que té portals d’ocupació a tot el món–, que es quedar el 20% de l’empresa per mig milió d’euros, cosa que la va valorar en 2,5 milions d’euros.

La xifra de la venda a GoStudent no ha transcendit, si bé Clemente afirma que amb l’import es podria jubilar (de moment, no ho farà). Amb l’entrada dels austríacs, Red Arbor en surt i també s’emporta el seu multiplicador.

Tus Media va tancar el 2020, l’any de la pandèmia, amb una facturació d’1,5 milions d’euros i mig centenar d’empleats. El confinament va ser un punt d’inflexió important per al sector de l’educació digital.

«En els mesos que vam estar tancats vam rebre cinc vegades més sol·licituds del normal. Al principi, el sentit comú em va dir: “Compte, que potser ho passem malament”. Però vam accelerar. L’ensenyament ‘online’ es va popularitzar de cop. Abans, li preguntaves a la gent i ho veia com de segona categoria: si no tinc més remei... Però durant uns mesos va ser l’única opció i la gent ho va provar», assegura.

Un sector en auge

Espanya és un dels països europeus amb més demanda de classes particulars, segons un informe de GoStudent en col·laboració amb la consultora Kantar que va analitzar el mercat a Alemanya, Àustria, França, Itàlia, els Països Baixos i el Regne Unit, a més del nostre país.

Gairebé la meitat dels nens espanyols han rebut classes particulars en algun moment de la seva vida, d’acord amb aquest estudi. I sis de cada deu pares van afirmar que els seus fills havien tingut problemes d’aprenentatge durant la pandèmia.

Aquestes xifres van en la línia d’altres estudis elaborats a partir de dades de l’INE, com l’acabat de publicar «Educació a l’ombra a Espanya: com les classes particulars s’estan convertint en un bé de primera necessitat» d’EsadeEcPol, que reflecteix que la despesa de les famílies en classes particulars es va triplicar entre el 2006 i el 2017, malgrat ser anys de crisi econòmica i elevat atur.

És en aquest context en què GoStudent –que fins ara ha recaptat 590 milions d’euros de finançament d’inversors internacionals com SoftBank i Deutsche Telekom i està valorada en 3.000 milions– vol expandir-se a Espanya. El seu producte consisteix a oferir classes particulars ‘online’ a estudiants a través d’un model de subscripció.

«És un mercat molt important per a nosaltres i una peça clau en la nostra estratègia d’expansió internacional», recalca Felix Ohswald, CEO de GoStudent, a aquest diari. La de Tus Media és la seva primera adquisició al nostre país però no a la resta del món, on ja s’ha quedat l’alemanya SchoolFox i la britànica Seneca Learning.

Notícies relacionades

TusClasesParticulares i GoStudent es mantindran com a productes independents, segons han assegurat les dues empreses. «Tus Media continuarà operant de manera independent, amb la seva marca i el seu propi equip, des de la seu de Barcelona. El nostre objectiu és ajudar-la a créixer més ràpid. Des de GoStudent també podrem aprendre d’ells», afegeix Ohswald.

«La nostra quota de mercat segurament té un pes molt gran en aquest acord, i més sabent que Espanya és un dels mercats pels quals més aposten. Dins del sector som reconeguts», conclou Clemente. «I desconec quant pesa la base de dades, però hem ajudat milions d’alumnes a Espanya durant anys. Tenir accés a això també és molt potent».