Resultats

Inditex guanya en nou mesos més del doble que el seu rival principal, H&M, en tot el 2021

La tèxtil sueca presenta els seus resultats anuals, amb unes vendes de 19.014 milions i un benefici de 1.052 | En tres trimestres el grup corunyès va facturar 19.325 milions i en va guanyar 2.500

Inditex guanya en nou mesos més del doble que el seu rival principal, H&M, en tot el 2021
3
Es llegeix en minuts

El president d’Inditex, Pablo Isla, compareixerà per última vegada al març davant els analistes per presentar els seus últims resultats anuals, just abans que Marta Ortega el rellevi en el càrrec a l’abril. S’haurà d’esperar a aquell moment per conèixer l’abast del negoci d’Inditex el 2021, però del que ja no hi ha dubte és que la multinacional tèxtil corunyesa ha consolidat el seu lideratge al mercat global de la moda. Aquest divendres el seu rival principal, la sueca H&M, va presentar el seu balanç anual, amb unes vendes de 19.014 milions d’euros i un benefici de 1.052 milions. Inditex superarà àmpliament aquestes xifres, perquè ja només amb el que va facturar en nou mesos, de febrer a octubre (19.325 milions d’euros), ha aconseguit guanyar més del doble que la seva competidora en dotze: 2.500 milions d’euros.

La companyia que presideix el milionari Karl-Johan Persson –tercera generació de l’empresa familiar– i que dirigeix l’economista Helena Helmersson com a consellera delegada encara no ha aconseguit recuperar el ritme prepandèmia. Hennes i Mauritz va facturar entre desembre del 2020 i el novembre passat 198.967 milions de corones sueques (19.018 milions d’euros), només un 6,4% més que el 2020, any en què el sector tèxtil va patir amb més duresa els tancaments i la caiguda de consum que va suposar la irrupció de la covid. Just abans, el 2019, la tèxtil sueca facturava més de 22.200 milions.

Inditex va passar dels 28.286 milions d’euros en vendes el 2019 a 20.402 milions el 2020. A falta de tancar l’exercici fiscal del 2021, que inclou fins al 31 d’aquest mes, la companyia ja ha vorejat els nivells precovid al tancament del tercer trimestre i els ha superat a final d’any, segons l’avenç de dades.

La companyia que encara capitaneja Pablo Isla amb el recolzament d’Óscar García Maceiras –l’advocat corunyès continuarà sent conseller delegat amb Marta Ortega– és líder del seu sector en vendes, però ho és sobretot en guanys. Segons els resultats dels nou primers mesos del 2021, Inditex guanya una mica més d’un euro per cada vuit que factura. En canvi, H&M necessita ingressar 18 euros per obtenir-ne un de benefici.

El benefici net d’H&M va ascendir a 1.052 milions d’euros (11.010 milions de corones sueques) al tancament del seu any fiscal, que va acabar el mes de novembre passat, cosa que suposa gairebé nou vegades més que el resultat de 1.243 milions de corones (119 milions d’euros) anotat per la cadena tèxtil sueca en l’exercici 2020. Però està molt per sota dels guanys que s’anotarà Inditex al seu exercici 2021, atès que els obtingudes en nou mesos ja són més del doble dels que va obtenir la sueca en tot l’any.

La companyia d’Amancio Ortega es va anotar uns guanys de 2.500 milions entre febrer i octubre de l’any passat, un 273% més que en el mateix període de l’any anterior (llastat pels efectes més durs de la pandèmia). Les claus de la rendibilitat d’Inditex en aquest període són, per la via de les despeses, en la reducció de botigues (va tancar 829 establiments comercials) i, per la via dels ingressos, en l’impuls a la venda ‘online’, que reporta més del doble d’ingressos que abans de la covid (+124% en relació amb el 2019).

Notícies relacionades

En vista d’aquest resultat, Isla va celebrar que la «diferenciació competitiva» d’Inditex és «més gran que mai», amb un «fort acompliment operatiu» i amb «màxim històric» tant en vendes com en benefici del tercer trimestre; i va valorar la «solidesa» del model de negoci i el «potencial» de la seva estratègia d’integració entre el món físic i digital.

Aquests avantatges competitius, units a altres com l’increment de la producció de proximitat (que redueix l’exposició a la crisi de la cadena de subministraments que pateix Àsia) han portat la influent firma d’inversió internacional Goldman Sachs a elevar aquest mes la seva valoració d’Inditex i recomanar la compra d’accions, a les bones perspectives per al 2022. Goldman preveu que el valor d’Inditex pugi un 30% i aquesta previsió impregna d’optimisme l’arribada de Marta Ortega, segona generació d’Inditex, a la presidència l’1 d’abril.